مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: زندگی‌نامه، خاطرات و وصیت نامه شهدا می‌تواند یک گفتمان فرهنگی و اجتماعی را تبیین کند و این همان نیاز کنونی جامعه ماست زیرا جامعه قلبش برای ارزش‌های دینی و فرهنگی می‌تپد و سیره‌ی شهدا و خانواده‌های شهدا می‌تواند الگویی برای جامعه باشد.

آغاز جشنواره تئاتر استانی رضوان از امروز/سبک زندگی شهدا الگویی فرهنگی برای جامعه است

به گزارش قدس آنلاین، جعفر مروارید صبح امروز در مراسم افتتاحیه بیست و نهمین جشنواره تئاتر استانی خراسان رضوی که در منزل شهید مدافع حرم محرابی برگزار شد، گفت: یکی از هنرهای هفتگانه که در ایران اسلامی به برکت خون شهدا برگزار می‌شود هنر تئاتر و نمایشنامه است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: نمایشنامه چکیده‌ای از هنرهای ادبیات، زیبایی شناسی و کارگردانی است.

وی با اشاره به اینکه نمایشنامه بیان زنده تفکر کنونی و تجربه‌های زیستی است، ادامه داد: در مشهد الرضا و در کنار مضجع شریف حضرت رضا(ع) از قدیم نمایشنامه‌های تاثیرگذاری در زمینه‌های انقلابی و اجتماعی و مطالبه‌گری‌های فرهنگی اجرا می‌شد.

مروارید ضمن یادآوری تاکید رهبری بر زندگی ایرانی و اسلامی و بیانیه گام دوم انقلاب اظهار کرد: نمایشنامه یکی از بهترین رسانه‌ها در نمایش مفاهیم انقلابی و اسلامی است که باعث خودآگاهی فردی و جمعی جوانان می‌شود.

وی متذکر شد: نشان دادن زیبایی‌های معارف و سیره‌ی اهل بیت به وسیله هنر صورت می‌گیرد زیرا هنر یک ابزار زیبایی شناسانه و جهانی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ضمن یادآوری خصوصیات فرهنگی و اقلیمی شهر مشهد ادامه داد: نمایشنامه در مشهد می‌تواند بسیاری از نقش‌های نهادهای مختلف که از قدیم در مشهد فعالیت داشتند را به صورت مردمی و عمومی بیان کند و یکی از ویژگی‌های نمایشنامه مردمی بودن آن است.

وی بیان کرد: رشد هنرهای مختلف در شهر مشهد به‌خاطر امنیتی است که آن را مدیون خون شهدا هستیم زیرا دفاع شهدا فقط از مرزهای جغرافیایی نبوده است بلکه آنان از مرزهای عقیدتی و هویتی ما نیز دفاع کردند.

مروارید با اشاره به زندگی شهید محرابی افزود: شهید والا مقام محرابی حتما قبل از شهادت خودش در حال دفاع از مرزهای عقیدتی و هویتی کشور بوده است و شهادتش پایان این راه بوده است.

وی تاکید کرد: زندگی‌نامه و خاطرات و وصیت نامه شهدا می‌تواند یک گفتمان فرهنگی و اجتماعی را تبیین کند و این همان نیاز کنونی جامعه ماست زیرا جامعه قلبش برای ارزش‌های دینی و فرهنگی می‌تپد و سیره‌ی شهدا و خانواده‌های شهدا می‌تواند الگویی برای جامعه باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در پایان گفت: امیدوارم فعالیت‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بتواند نمودی از رشادت‌ها و هنرهای شهدای عزیزمان را به جامعه نشان دهد.

آغاز بیست و نهمین جشنواره تئاتر استانی از ظهر امروز

در ادامه این جلسه معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: بیست و نهمین جشنواره تئاتر استانی رضوان از امروز ساعت 12 ظهر در تماشاخانه اشراق به مدت سه روز کار خودش را آغاز می‌کند.

محمدرضا محمدی افزود: 88 اثر به دبیرخانه ارسال شد که 51 اثر در مشهد و 37 اثر از شهرستان‌ها بود.

وی ادامه داد: از این 88 نمایشنامه 14 اثر برای جشنواره بیست و نهم انتخاب شدند که دو اثر آن به داوری اتابک نادری، حمید ابراهیمی و فریبا متخصص برای جشنواره کشوری انتخاب می‌شوند.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: این 14 اثر طی سه روز در تماشاخانه‌های اشراق، خورشید، هنرستان هنرهای زیبا و سالن اصلی تئاتر شهر به نمایش در می‌آیند.

در انتهای این مراسم همسر شهید محرابی ضمن قرائت فرازی از وصیت‌نامه شهید بیان کرد: شعار شهید محرابی «دفاع از مظلوم تا آخرین خانه‌ای که صدای الله اکبر از آن شنیده شود» بود.

مرضیه بلدیه ادامه داد: شهید محرابی اعتقاد داشت مرزهای جغرافیایی میان کشورهای اسلامی واقعی نیستند و جهان اسلام یک امت واحد را تشکیل می‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.