بوشهر -استان بوشهر با بیش از ۶ میلیون اصله نخل سالانه ۱۵۰ هزار تن خرما تولید می‌کند که صادرات آن به کشورهای جهان می‌تواند نقش بسزایی در تولید ثروت داشته باشد اما بنا بر گفته کارشناسان باید اقدامات بسیاری از زمان تهیه نهال تا هنگام تولید ، برداشت، صادرات در دنیای امروزی مدنظر قرارداد تا بتوان به ارزآوری برای کشور اقدام کرد.

قوانین دست‌وپا گیر از حلاوت صادرات می‌کاهد

قدس آنلاین-گروه استان ها: برای روشن شدن این موضوع که چه موانعی بر سر راه صادرات خرما وجود دارد با کارشناسان این حوزه در حاشیه برپایی دومین نمایشگاه جشنواره بین‌المللی خرما به گفت‌وگو نشستیم.

بیشترین ارقام خرما در استان بوشهر را رقم‌های «کبکاب»، «زاهدی» ، «شکر» و «خاصویی» تشکیل می‌دهد  و بیشترین محصول در شهرستان‌های دشتستان، تنگستان، دشتی و جم به دست می‌آید  که مشتریان بسیاری در کشورهای جهان دارد.

بهره‌گیری از ظرفیت علمی دانشگاه‌ها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر استفاده از ظرفیت علمی دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی برای پژوهش‌های کاربردی  و توسعه‌ای صنعت خرما را امری ضروری  می‌داند.

استان بوشهر با تولید ۱۵۰ هزار تن خرما در سال دومین تولیدکننده این میوه گرمسیری در کشور است که ۲۰درصد آن صادر می‌شودمحمدتقی منوچهری حرکت به سمت ایجاد تشکل‌ها در حوزه مدیریت منابع آب، تولید و بازاریابی برای پیگیری مؤثرتر مطالبات کشاورزی و به‌ویژه خرما را در دستور کار جدی جهاد کشاورزی استان بوشهر برای رونق تولید حوزه نخیلات عنوان می‌کند.

وی با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای در این راستا ابراز می‌کند: در حال حاضر تعداد ۵۵ واحد بسته‌بندی و فرآوری حوزه خرما وجود دارد که در این شاخص در کشور رکورددار است، طوری که در سال گذشته با استفاده از اعتبارات اشتغال روستایی ظرفیت سردخانه‌های استان بوشهر ۲ برابر شده است.

منوچهری ازجمله اقدام‌هایی که سازمان جهاد کشاورزی در حوزه خرما اجرایی کرده موضوع اصلاح شیوه آبیاری در طرح نخلستان را نام می‌برد و می‌گوید: از ۱۳۹۶ عملیات اجرایی آن در استان بوشهر آغازشده است.

وی ابراز می‌کند:  در سفر اسفندماه سال گذشته رئیس‌جمهوری و هیئت دولت به استان بوشهر نیز ۹۰ میلیارد تومان اعتبار برای اصلاح شیوه آبیاری شبکه‌ها و ۷۰ میلیارد تومان اصلاح شیوه درون باغ‌ها تصویب شد که تخصیص مناسبی است و روند اجرای آن در دست پیگیری است

منوچهری ادامه می‌دهد: اصلاح شیوه آبیاری و طرح نخلستان که یک هزار و ۶۱۲ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای آن‌ها نیاز است با تخصیص اعتبار تسریع خواهد شد.

قوانین دست و پا گیر

رئیس اتاق بازرگانی بوشهر اصلاح شیوه آبیاری سنتی با توجه به بحران کم‌آبی، تکثیر نهال از طریق کشت بافت به‌منظور دسترسی آسان کشاورزان، اختصاص اعتبار لازم و بهره کم به تولیدکنندگان به‌منظور نوسازی ماشین‌آلات فرسوده را ازجمله مشکلات حوزه نخیلات استان بوشهر عنوان می‌کند.

 خورشید گزدرازی بابیان اینکه استان بوشهر با تولید ۱۵۰ هزار تن خرما در سال دومین تولیدکننده این میوه گرمسیری در کشور است که ۲۰درصد آن صادر می‌شود می‌افزاید: آموزش و بازاریابی حرفه‌ای و تغییر دربسته بندی حرفه‌ای این محصول باهدف رونق یافتن فروش باید در دستور کار قرار گیرد.

وی  با تأکید بر این موضوع که  دراین‌ارتباط باید قوانین حوزه صادرات اصلاح شود زیرا بسیاری از قوانین موجود مخل تولید است می‌افزاید: در این راستا پیشنهادهایی ارائه‌شده که امیدواریم مسئولان به آن جامه عمل بپوشانند.

وی تعدد بخشنامه در واردات و صادرات را یکی از موانع بر سر راه فروش محصولات می‌داند و می‌گوید: این موضوع موجب شده تا برداشت سلیقه‌ای از قوانین شود لذا این بخشنامه‎‌ها نیاز به اصلاح دارد.

وی برقراری عوارض بر صادرات خرما را یکی دیگر از ناملایمات بر سر راه فروش این محصول عنوان کرده و می‌گوید: عوارض بر صادرات خرما موجب مشکلات در بازارهای هدف شد که با رایزنی‌های اتاق‌های بازرگانی و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها توانستیم این مشکلات را تا حدودی برطرف کنیم.

خود تحریمی

برخی مسائل مثل تحریم‌ها از دست همه بیرون است ولی ما بیشتر از تحریم‌ها خود تحریمی داریم ازجمله وضع برخی قواعد دست و پاگیر که جبران آن‌ها مشکل است.

این جمله را رئیس انجمن خرمای ایران در حاشیه برپایی نمایشگاه خرما بیان می‌کند؛ رشید فرخی اظهار می‌کند: وقتی صادرات کالایی از کشور ما ممنوع یا با مشکل روبرو می‌شود کشورهای رقیب ازجمله در بحث خرما کشور عربستان سعودی بلافاصله مشتریان ما را در دنیا جذب می‌کند.

وی با اشاره به مشکلات این حوزه اظهار می‌کند: در حوزه صادرات ۲ مشکل وجود دارد یکی بحث مدیریتی است و موضوع دیگر تعامل با خارج از کشور است که در زمان حاضر در زمینه حمل‌ونقل خارجی برای صادرات، برگشت پول و تلاطم‌های ارزی، تولید و افزایش داده‌های کشاورزی دچار مشکل هستیم.

فرخی بیان می‌کند: امیدواریم این مشکلات با درایت و برنامه‌ریزی به سمت‌وسویی برود که بازارهای هدف صادرات را به دست بگیریم و با افزایش کیفیت تولید و صنایع تبدیلی در این عرصه موفق شویم.

وی یادآور می‌شود: ممنوع کردن صادرات هر کالای تولید داخلی خطایی بزرگ است و درواقع کارنامه صادراتی خود را در مقابل کشورهای هدف نابود کرده‌ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.