اهواز- هرچند که بارش باران برای تمامی مردم ایران به‌ویژه خوزستانی‌ها که سال‌ها از خشک‌سالی در رنج بودند نشاط‌آور و در زمره هدایای الهی است اما تنگی نفسی که پس از هر بارش به سراغ مردم می‌آید همیشه شادی و اندوه را در این استان باهم درآمیخته است.

«باران» شادی و اندوه خوزستانی‌ها را در هم آمیخت/۹۹۷ نفر راهی بیمارستان شدند

قدس آنلاین-گروه استان ها:خوشحالی مضاعف برای بارش رحمت الهی در طی ۲۴ ساعت گذشته البته برای خانواده‌های  ۹۹۷ نفر از شهروندانی که به دلیل عارضه تنفسی روانه بیمارستان شدند کمی ملال آور بود.

مردم خوزستان و به‌ویژه مردم اهواز سال‌هاست که پس از هر بارندگی ناگهان دچار تنگی نفس شده و به‌ناچار روانه بیمارستان می‌شوند چنان‌که از ۲۷ مهرماه سال جاری تاکنون این عارضه تنفسی افزون بر ۱۲ هزار و ۵۷۶ نفر را روانه مراکز بهداشتی و درمانی کرده است.

تنگی نفس شهروندان خوزستانی پس از بارش‌ها علامت سؤال بزرگی را در ذهن مسئولان و به ویژه اعضای شورای سلامت استان به وجود آورده است  و این موضوع در حالی است که تاکنون هیچ‌یک از مسئولان نتوانسته به‌یقین عامل این عارضه را شناسایی و معرفی کند چه برسد که راه‌حل مطمئن و کارسازی برایمقابله  این عارضه ارائه شود!

هرچند که تنگی نفس شهروندان خوزستانی با نخستین باران‌های پاییزی سال ۱۳۹۲ آغاز شد و بنا بر اعلام دانشگاه علوم پزشکی افزون بر ۶۰ هزار نفر را به دلیل مشکلات تنفسی به مراکز درمانی روانه کرده است اما هنوز مطالعه دقیقی برای عامل یا عوامل این عارضه انجام‌نشده و یا حداقل به سرانجام نرسیده است.

گفتنی است تاکنون ۱۸ گزینه به‌عنوان عامل این تنگی نفس در خوزستان بررسی‌ شده که از میان آن چهار احتمال از جمله مشعل‌های چاه‌های نفت، سوزاندن مزارع نیشکر، سوزاندن زباله و گرده‌ گیاهی به‌عنوان عامل تنگی‌ نفس معرفی‌ شدند.

دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز در آخرین اعلام نظر، گرده درخت «کنوکارپوس» را به‌عنوان عامل اصلی این نفس‌تنگی‌ها معرفی کرده است.

بر همین اساس شورای سلامت استان هرس گیاهان کنوکارپوس را به‌منظور جلوگیری از بروز مشکلات تنفسی مصوب کرده است  و درحالی‌که مسئولان شهرداری ادعا بر هرس این درخت‌دارند اما بازهم شاهد طغیان این عارضه بعد از هر بارش هستیم.

هرچند که غالب مردم آلودگی و غبارهای ایجادشده توسط میادین گازی و نفتی را در این رابطه مقصر دانسته و بر بارش باران‌های موسوم به اسیدی اعتقاددارند اما در طی سال‌های گذشته به‌کرات مسئولان گرده‌افشانی درخت «کونوکارپوس» را عامل این عارضه تنفسی در بین شهروندان می‌دانند.

کارشناسان علوم پزشکی علت پدیده تنگی نفس بعد از باران در خوزستان را  آلرژی می‌دانند که منها آن ترکیب چند آلاینده ازجمله گیاه کونو کارپوس با دیگر آلاینده‌ها است و در مناطقی از استان ازجمله اهواز که دارای آلایندگی‌های دیگر و تراکم گیاه کونو کارپوس هست تنگی نفس در افراد مستعد آلرژی و آسم بیشتر نمایان می‌شود .

تنگی نفس ۹۹۷ خوزستانی  

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز بابیان اینکه تعداد ۹۹۷ نفر با عارضه تنفسی به دنبال بارندگی ۲۴ ساعت گذشته۲۶ آبان ماه به مراکز درمانی زیرمجموعه دانشگاه در خوزستان مراجعه کردند. اظهار کرد:  از این تعداد ۹۵۸ نفر به‌صورت سرپایی درمان و ۳۹ نفر بستری شدند.

فرهاد حمزه لویی افزود: این درحالی‌که است که از ۲۳ تا ۲۵ آبان مربوط به قبل از بارندگی، ۹۸۶ نفر به مراکز درمانی مراجعه کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.