انجام برخی عملهای جراحی زیبایی و موارد مشابه در آرایشگاههای زنانه وحتی مردانه نه تنها دخالت در امر پزشکی است که باعث بروز مشکلات مختلف برای مشتریان این مراکز شده است . این درحالی است که حتی انجام برخی عملهای جراحی از جمله زیبایی خارج از بیمارستانها توصیه نمیشودو حتی در مطب پزشکان هم ممکن است مشکل افرین شود.

جراحی زیبایی در پستوهای غیربهداشتی آرایشگاههای زنانه /از۲۶۰۰آرایشگاه زنانه مشهد فقط ۲۲واحد مجوزدارند/شیوع ایدز مشهدی و دهها بیماری دیگر حاصل دخالت درامورپزشکی

اما این روزها نه تنها پزشکان با تخصص های متفاوت به عملهای جراحی زیبایی وارد شده اند که هر روز بر تعداد آرایشگاههایی که درامر پزشکی دخالت کرده و درسالنهای کاملا غیربهداشتی اقدام به عملهای زیبایی میکنند ، افزوده میشود. به گونه ای که درشهر مشهد بیش از ۱۰۰آرایشگاه زنانه به صورت مستقیم تبلیغ امور زیبایی دارندو درسایر ارایشگاهها هم به صورت جنبی انجام میشود.

این درحالی است که بسیاری از این مراکز حتی دارای مجوز از نهادهای صنفی هستندو برخی حتی در نقاط مرفه نشین شهر دایر شده و برغم دریافت دستمزدهای میلیونی نه مجوزی دارندو نه نهادی برکار آنها نظارت میکنند . این وضع به حدی پیش رفته که انجام تاتو تقریبا درهرآرایشگاه زنانه صورت میگیردو حتی به آرایشگاههای مردانه هم راه یافته است .

بنا برگزارشهای رسیده بیش از۲۵۰۰آرایشگاه زنانه درمشهد فعالیت میکنند که نزدیک به ۷۰درصد آنها مجوز اتحادیه صنفی را دارند اما دربرخی از همین آرایشگاههای دارای مجوز هم دخالت در امور پزشکی به چشم میخورد.

***مجوزها بسیار محدودند

درهمین خصوص  ، مدیر نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: هم اکنون ۲۲ مرکز و کلینیک زیبایی دارای مجوز در محدوده زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حوزه خدمات پوست و زیبایی مشغول فعالیت است.

علی اصغر انجیدنی با اشاره به استقبال بانوان از حوزه خدمات زیبایی و رشد مراکز غیرمجاز در این زمینه گفت: کلینیک‌های زیرزمینی زیبایی که به‌صورت غیرمجاز و بدون حضور پزشک یا در قالب یک مکان آرایشگاهی فعالیت می‌کنند، مداخله‌گر پزشکی به‌شمار می‌روند.

علی اصغر انجیدنی مدیر نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: حیطه فعالیت کلینیک‌های زیبایی مشخص است و در صورت مشاهده تخلف و انجام فعالیت‌های غیر مجاز با آن‌ها برخورد قانونی خواهد شد.از متقاضیان امور زیبایی که بیشتر آنان بانوان هستند می خواهیم، برای پیشگیری از خطراتی که سلامتی آنان را تهدید می‌کند فقط به کلینیک‌های دارای مجوز از دانشگاه علوم پزشکی مراجعه کنند.

مدیر نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بازرسی اینگونه مراکز با همکاری دادگستری و اداره اماکن نیروی انتظامی به طور مستمر انجام می‌شود، به طوری که هر ماه ۱۰ تا ۱۵ مورد از این بازرسی‌ها صورت می‌گیرد و در صورت مشاهده تخلف این مراکز پلمپ می‌شود.

انجیدنی افزود: آرایشگران فقط ملزم به پیرایش و ارایه خدمات تاتو در صورت داشتن مدارک لازم و امکانات و با رعایت ملاحظات بهداشتی هستند.

***پای آرایشگران در کفش پزشکان

درهمین حال کارشناس شکایات واحد نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: برخی آرایشگران طی سالهای اخیر فعالیت خود را از محدوده آرایش و پیرایش فراتر برده و اقداماتی انجام می دهند که در حیطه فعالیت یک پزشک است.

شیرمحمدی افزود: این در حالی است که انجام هرگونه مداخلات درمانی در آرایشگاهها ممنوع است لذا با متخلفان از این امر برخورد جدی صورت می گیرد.

وی گفت: برداشتن خال و زگیل، لایه برداری پوست، ارائه رژیمهای چاقی و لاغری، ماساژ درمانی، لیزر، تزریق بوتاکس و کاشت مو از جمله مداخلات درمانی است که در برخی آرایشگاههای زنانه و مردانه انجام می شود.

کارشناس شکایات واحد نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد ارائه و گذاشتن لنز در آرایشگاهها را نیز تخلف عنوان و بیان کرد: آرایشگران حق ارائه لنز را ندارند لذا هرگونه لنز در آرایشگاهها جمع آوری شده و با متخلفان برخورد می شود.

وی افزود: از سوی دیگر ماساژ درمانی نیز در حیطه فعالیت مجاز آرایشگاهها نیست و ماساژ ورزشی نیز باید با اخذ مجوز از هیات پزشکی و ورزشی صورت گیرد.

*** ناآگاهی مردم و خطرات متعدد

به نظر میرسد تنها واکسنی که می تواند مردم را در برابر تبلیغات فراوان و فریبنده آرایشگاههای زنانه مصون کند ؛ افزایش سطح آگاهی عمومی و اطلاع رسانی درخصوص خطرات انجام عملهای زیبایی ومشابه آنها است . این درحالی است که نهاد خاصی دراین  خصوص مسوولیت ندارد . اتحادیه آرایشگاههای زنانه به صدور مجوز که برایش درامد ساز است توجه داردو تنها درخصوص تمدید مجوزها و پرداخت حق سالانه سختگیری میکند . این اتحادیه درنهایت یک نرخنامه برای انجام خدمات معمول صادر کرده و خیلی کاری به مسایل داخلی ارایشگاهها ندارد.

دانشگاه علوم پزشکی نیز واحدی برای برخورد با دخالت درامور پزشکی دارد که درمقابل تعداد واحدهای آرایشگاه و تبلیغات پرحجم آنها درعمل کاری از پیش نخواهد برد. این واحد دانشگاه علوم پزشکی حتی اگر شبانه روزی هم فعال باشد بازهم هرسه سال یکبار میتواند به هرارایشگاه زنانه سرکشی کند ، این درحالی است که برخی واحدهای دیگر هم هستند که درامور پزشکی دخالت میکنند یا حتی پزشکانی که پارا از حیطه تخصص خود فراتر میگذارند که باید به کار انها هم رسیدگی شود.

درهمین خصوص ، مدیر نظارت دانشگاه علوم پزشکی مشهد عامل اصلی برخی حوادث درواحدهای غیرمجاز را ناآگاهی جامعه از خطرات فعالیت مداخله گران درامور پزشکی  دانسته، می‌گوید: ارتقای بینش اجتماعی یک ضرورت است و مردم باید بدانند برای هر کاری به چه کسی مراجعه کنند.

***جای پزشک در آرایشگاه نیست

وی میافزاید: طبعاً برای آرایش پوست و مو باید به آرایشگاه مراجعه شود، اما هیچ کس مجاز نیست در آرایشگاه خدمات درمانی ارایه کند، زیرا کارهای درمانی پوست و مو به مطب متخصصان پوست مربوط می‌شود و یا برای خدمات بیشتر پوست به کلینیک‌ها و مراکز جراحی محدود باید مراجعه گردد.بنابراین طبق قانون در هیچ آرایشگاهی نباید خدمات درمانی انجام شود، حتی اگر با حضور پزشک باشد..

وی با بیان اینکه محل «درمان» مطب یا کلینیک است و حتی پزشکان هم حق ندارند در آرایشگاه‌ها ارایه خدمات پزشکی داشته باشند خاطرنشان میکند: به علاوه در جایی که کار می‌کنند چه مطب و چه کلینیک باید مجوز و پروانه ممهور به نظام پزشکی وجود داشته باشد و تا مهر اعتبار وزارت بهداشت و درمان نصب نشده باشد مردم نباید به آنها مراجعه کنند.

این مقام مسوول مرحله بعد از آرایشگاه را برای کارهای پوستی مطب پزشکان معرفی کرده، اما خاطرنشان می‌کند: متأسفانه در بعضی مطب‌ها اعمال جراحی پوست انجام می‌شود که آن هم خلاف است. به عنوان مثال پزشکان عمومی اقدام به تزریق ژل و بوتاکس و... می‌کنند در حالی که این کار براساس دستورالعمل وزارت بهداشت فقط باید توسط متخصص پوست و یا جراح پلاستیک انجام شود. و یا دستگاه‌هایی مثل PRP و LPG لیزر و دستگاه‌های مرتبط با پوست باید توسط متخصص به کار گرفته شود. در حالی که بعضی پزشکان عمومی حتی در روزهای تعطیل و جمعه اقدام به این گونه اعمال می‌کنند، چون مطمئن هستند به دلیل تعطیلی بازرس و ناظری وجود ندارد.

مدیر نظارت دانشگاه علوم پزشکی مشهد از کاشت موی غیرمجاز در آرایشگاههای مردانه تا برداشت خال و زگیل و... در آرایشگاه‌های زنانه را مداخله پزشکی دانسته، تصریح می‌کند: اغلب مداخله گران در امور پزشکی غیرپزشک هستند، چون پزشکان تا حد زیادی با مقررات و وظایف خود آشنا هستند و در زمینه تخصص خودشان کار می‌کنند به جز شمار معدودی متخلف شناخته می‌شوند، اما بیشتر متخلفان مداخله‌گران هستند.

***شیوع ایدز مشهدی

شاید خیلی از شما ندانید که نوعی از ایدز هست که درمشهدو دیگر شهرهای شمال شرق کشور گسترش زیادی یافته است وچه بسا همین ارایشگاههای غیر مجاز و مداخلات پزشکی از جمله دلایل افزایش این بیماری باشد.

دکتر محمدرضا هدایتی‌مقدم ،مدیر مرکز تحقیقات عفونت‌های منتقله از خون سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: بر اساس مطالعه انجام شده جهاددانشگاهی در سال ۱۳۸۸، بیش از ۲ درصد جمعیت عمومی مشهد مبتلا به HTLV بودند. بر اساس مطالعات دیگر شیوع این عفونت در نیشابور ۳ درصد، در سبزوار ۶/۱ درصد و در تربت حیدریه ۲/۱ درصد گزارش شده است. البته شیوع آن در سایر شهرهای استان خراسان رضوی بررسی نشده است.

هدایتی مقدم اضافه کرد: انتقال از مادر به کودک از طریق شیر دادن، اشتراک خونی از طریق اقداماتی چون حجامت در مراکز غیر بهداشتی، خالکوبی، تاتو و دیگر خدمات زیبایی با وسایل آلوده، استفاده از سرنگ مشترک در معتادان تزریقی و تماس جنسی محافطت نشده از مهمترین راه‌های انتقال ویروس HTLV است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهادر راستین ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
    0 0
    تازمانی که پزشکان عمومی و آرایشگران و ... به خودشان اجازه میدهند در حیطه تخصصی رشته تخصصی پوست برای سودجویی وارد شوند اوضاع درست نمی شود از شیوع ایدز تا هزاران پرونده صدمه به زیبایی و سلامت مردم توسط این افراد در دادگاه ها وجود دارد. نظارت و بازرسی و قوانین بتزدارنده باید بیشتر شود . هزاران ایرانی از این افراد سودجو و متخلف تاکنون آسیبهای جدی دیده اند