استاندار خراسان رضوی در مراسم آغاز عملیات اجرایی ساماندهی و احیای کشف رود گفت: پروژه کشف رود یک کار تمدنی است.

ساماندهی و احیای کشف رود یک کار تمدنی است

به گزارش قدس آنلاین، علیرضا رزم حسینی پیش از ظهر امروز در مراسم آغاز عملیات اجرایی ساماندهی و احیای کشف رود، گفت: یکی از وظایف دولت‌ها حفظ سلامت مردم، بهداشت و محیط زیست است، حرکتی که امروز به همت مسؤولان استانی انجام می‌شود نافی تلاش گذشتگان نیست و ما کار نیمه تمام آنها را تمام می‌کنیم.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: وقتی شما از اینجا به کشف رود نگاه می‌کنید آن را یک مسأله تاسف بار می‌بینید، اما وقتی از بالا به این داستان نگاه کنید چیز دیگری را می‌بینید؛ مدتی قبل که با هلیکوپتر از کشف رود بازدید کردم فهمیدم این یک فاجعه است و امیدواریم این موضوع به نتیجه برسد.

وی با بیان اینکه این یک کار مهم ملی و تمدنی است، خاطرنشان کرد: حتما تمدن‌هایی در اطراف کشف بوده و ما خبر نداریم یا شاید میراث فرهنگی ابزار کاوش و کشف را ندارد، حتما تمدن‌هایی در زیر این زمین‌ها وجود دارد و ما باید در برنامه بعدی، این منطقه را به یک منطقه گردشگری و زیبا برای زائران و مجاوران تبدیل کنیم.

رزم حسینی ساماندهی کشف رود را تمرین انجام یک کار مشترک توسط مردم و نظام دانست و افزود: در واقع این پروژه انجام یک کار مشترک توسط نهاد مردمی شورای شهر مشهد و دستگاه‌های دولتی است که انجام شود.

استاندار خراسان رضوی دستگاه قضا را پشتوانه بسیار ارزشمند مدیریت واحد ساماندهی کشف رود عنوان کرد و گفت: آنها در هیچ موردی نمی‌خواهند پرونده سازی کنند بلکه افتخارشان کاهش پرونده‌های ورودی است؛ اما وقتی امنیت، بهداشت سلامت، محیط زیست و معیشت مردم به خطر بیفتد باید دستگاه قضا دخالت پیشگیرانه داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه مقدورات دستگاه‌های دولتی برای به سرانجام رساندن پروژه کشف رود کافی نیست، به نتیجه رسیدن آن را در گرو هماهنگی و هم افزایی دانست.

رزم حسینی متذکر شد: نگویید پروژه کشف رود ۸۰ کیلومتر است، طول مسیر باید توسط وزارت نیرو پیمایش شود نه پایش و بعد دقیق بگویند چند کیلومتر است، و در یک ماه آینده این کار باید انجام شود تا اگر نیاز است مسافت بیشتری را ذیل این برنامه قرار دهیم زودتر برنامه ریزی شود.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه در کشف رود به دلیل خشکسالی‌های متوالی آبی وجود ندارد و این آبها فاضلاب است که بی‌رویه وارد این رودخانه می‌شود، ادامه داد: روز اول که ما خواستیم این کار را آغاز کنیم آمار دقیقی از سطح زیر کشت مزارع حاشیه کشف رود نبود، حتی دامپزشکی هنوز هم کامل نمی‌داند که چه تعداد دام از این آب استفاده می‌کنند و این ضعف اطلاعاتی جای تاسف دارد.

وی از رسانه‌ها خواست اذهان عمومی را با بیان بعضی مسائل مشوش نکنند و نتایج خوب این کار را به اطلاع مردم برسانند.

رزم حسینی با اشاره به اینکه بعد از تهران بیشترین رسانه‌ها متعلق به خراسان رضوی است، اظهار کرد: امروز اگر آهنگ آبادانی استان سرعت پیدا کرده، با همدلی همه بوده است.

استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: ما هیچ هویتی جز خادم الرضایی نداریم، توجه به این مقامات و تشریفات فقط آفت اخلاق و خدمت‌رسانی ما است، مردم خوبی داریم که پای این نظام به هر شکلی ایستاده اند، کاش یاد می‌گرفتیم از آنها عذرخواهی کنیم، مردمی که شهید دادند، فداکاری کردند و زیر بار بدترین تحریم‌ها و فشارهای بین‌المللی ایستادگی کرده اند.

وی با اشاره به این مطلب که خراسان رضوی برای حفظ این نظام و کشور ۱۸ هزار شهید داده، کوتاهی در خدمت رسانی به این مردم را ناجوانمردی عنوان کرد.

رزم حسینی با تاکید بر اینکه پروژه کشف رود یک کار تمدنی است، افزود: من کارشناس میراث فرهنگی نیستم اما می‌دانم اینجا تمدنی نهفته است.

استاندار خراسان رضوی از ارائه کارنامه معین‌های اقتصادی خبر داد و گفت: کارنامه‌ای تا عید به مردم می‌دهیم و می‌گوییم در بحث مثلث اقتصادی، چه نهادی و چه بخش خصوصی در چه رتبه‌ای از عملکرد است، این نهضتی که از خراسان رضوی شروع شد و ۱۲۸ هزار میلیارد تومان تا کنون سرمایه‌گذاری جذب کرده است.

وی با بیان اینکه مدیریت توسعه یک کار فراگیر است و وظیفه معین‌های اقتصادی فقط اشتغال نیست، بلکه فعالیت‌های بسیاری مانند احیای محیط زیست، ترک اعتیاد معتادان و فعالیت‌های داوطلبانه در حوزه‌های هنری و فرهنگی را هم شامل می‌شود، ادامه داد: یکی از معین‌های اقتصادی در یکی از شهرستان‌های استان، یک تمدن را شناسایی کرده و با همکاری و نظارت میراث فرهنگی کار اکتشاف را انجام می‌دهد.

رزم حسینی متذکر شد: امروز در این استان مسؤولان درباره کارهای مشترک همدل هستند، خیلی‌ها دوست دارند اختلاف ایجاد کنند و این وحدت رویه آزارشان می‌دهد اما ما باید مراقب باشیم.

استاندار خراسان رضوی خاطرنشان کرد: نباید شیفته این عناوین و تشریفات باشیم باید سعی کنیم همین مقدار کمی هم که وجود دارد در این استان از بین ببریم چرا که ما شأنی جز خادم امام رضا(ع) بودن نداریم.

وی بر شفافیت با مردم تاکید کرد و گفت: اگر با مردم صادقانه گفت‌وگو کنیم و بگوییم زیر پوست این شهر چه می‌گذرد، این مردم و جوانان با ما همراه می‌شوند، آنها از خودمان هستند.

رزم حسینی گریزی هم به اتفاقات اخیر و اعتراضات به افزایش قیمت بنزین زد و گفت: دست همه کسانی که عاقلانه رفتار کردند و با کمک به حفظ امنیت، سرمایه‌گذاران را فراری ندادند، می‌بوسم؛ رفتار عاقلانه جوانان خراسان رضوی طی روزهای گذشته الگوی کشور شد، اگر با رفتارهای نابخردانه امنیت را در این شهر و استان از بین ببریم همه ضرر می‌کنیم چون متعاقب آن سرمایه‌گذار می‌رود، اشتغال کم میشود و ناامنی زیاد و آهنگ تولید و آبادانی متوقف می‌شود.

ساماندهی کشف‌رود یک کار جهادی و عملیاتی است

شهردار مشهد هم در ادامه این مراسم، گفت: موضوعات میان بخشی مانند کشف رود جز با یک مدیریت واحد مقتدر میسر نیست، همه این نیروها در خراسان رضوی وجود داشت و استاندار خراسان رضوی به عنوان یک مدیر مقتدر توانستند این هم افزایی بین دستگاهی را به‌وجود آورند.

محمدرضا کلایی با بیان اینکه امنیت مثال زدنی این روزهای مشهد هم نتیجه همین مدیریت مقتدر است، خاطرنشان کرد: فارغ از حمایت‌های خوب شورای شهر و همکاری و هماهنگی خوب دستگاه‌های اجرایی، حمایت دستگاه قضا از مهم‌ترین نکاتی است که باید در طول زمان وجود داشته باشد.

وی متذکر شد: به هیچ وجه نباید فکر کنیم که ساماندهی کشف رود یک کار اجرایی است که شروع شده بلکه همچنان یک کار جهادی و عملیاتی است که همچنان تا حل مشکلات زیست محیطی و تبدیل این رودخانه به یک فرصت مولد، باید ادامه داشته باشد.

شهردار مشهد افزود: پهنه بندی حریم کشف رود دیروز به مشاور ابلاغ شده و مکمل این اتفاق است.

برای عدم همکاری در موضوع کشف‌رود هیچ عذری پذیرفته نیست

معاون دادستان هم در بخش دیگری از مراسم، اقدام استاندارخراسان رضوی به جهت دور هم جمع کردن دستگاه‌های مختلفی که در حوزه کشف‌رود مسؤولیت دارند را اقدامی به‌جا و در خور تقدیر توصیف کرد.

فرزاد بهشتی گفت: کارهایی که تا امروز در حوزه کشف رود انجام شده آزادسازی بستر و حریم کشف رود است که بیشتر کار به عهده آب منطقه‌ای و دادستانی بوده است اما از امروز مسؤولیت مهم و خطیری به عهده شهرداری است.

وی با تاکید بر اینکه همه دستگاه‌ها باید به وظایفی که در توافقنامه نوشتیم عمل کنند به جنبه‌های مختلف اهمیت مسائل کشف رود برای دادستانی اشاره و اظهار کرد: اول اینکه کشف رود یک مسأله اجتماعی است، علاوه بر آن با ورود شهرداری به این موضوع، امید داریم از ورود پرونده‌های مرتبط با کشف رود مانند مثل تخلیه نخاله، جرائم مدیریت پسماند، تجاوز به حریم و بستر رودخانه، حفر چاه‌های غیر مجاز (موضوع ماده ۴۵ قانون توزیع عادلانه آب)، تهدید علیه بهداشت عمومی که با برداشت فاضلاب توسط بعضی شهروندان را نداشته باشیم و علاوه بر آن توانمندسازی جوامعی که در اطراف کشف رود زندگی می‌کنند به جهات مختلف در بحث پیشگیری از وقوع جرم موثر است.

معاون دادستان افزود: با توجه به اینکه تمامی موضوعات کشف رود در دادستانی پرونده دارد و تا به امروز بنا به مهیا نبودن شرایط برخوردهای کمتری داشته ایم، اما اگر کسی با این مدیریت واحد فعلی همکاری نداشته باشد هیچ عذری پذیرفته نیست.

بهشتی با بیان اینکه اگر در حوزه‌هایی مثل تجاوز به حریم و بستر، تصفیه خانه‌ها موضوعی منعکس شد نشان‌دهنده عمل نکردن دستگاه‌ها به مفاد تفاهم نامه است، گفت: مطمئن باشید برخورد لازم از طرف دادستانی صورت می‌گیرد.

از لایروبی تا کاشت درخت در کشف‌رود

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد هم در بخشی دیگر از این مراسم، گفت: با توجه به معضلات زیست محیطی کشف رود برای آب و خاک و کاشت محصولات زراعی و آبیاری با آب فاضلاب مشکلاتی ایجاد کرده بود، فعالیت‌هایی هم توسط حوزه‌های مختلف درگیر با موضوع انجام می‌شد اما جزیره‌ای بود و نتیجه مثبتی به همراه نداشت.

مهدی یعقوبی افزود: با درایت استاندار خراسان رضوی و همیاری و همکاری شهرداری، شورای شهر و دادستانی تفاهم نامه‌ای امضا شد و بلافاصله عملیات اجرایی منسجم در این زمینه انجام شد.

وی با اشاره به فعالیت‌های گذشته شهرداری مشهد در رابطه با کشف رود، اظهار کرد: قبلا ۱۶۰ هکتار درختکاری کرده بودیم اما به دلیل اینکه مدیریت منسجم و واحدی در این زمینه وجود نداشت متوقف شد، اما امروز عملیات اجرایی ساماندهی کشف رود را در قالب مدیریت واحد آغاز می‌کنیم.

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد با بیان اینکه وسعت عملیات کشف رود بیش از ۸۰ کیلومتر است، محدوده اجرا را از قبل از پل شاهنامه تا پنج کیلومتر بعد از چرمشهر عنوان کرد.

یعقوبی با بیان اینکه امروز در گام اول به عنوان یک برنامه کوتاه مدت، قرار است عملیات اجرایی آماده سازی بستر و کاشت درخت را آغاز کنیم، افزود: در واقع محدوده‌ای از بیش از ۱۳۰ هکتار که بخشی از آن بستر فعال رودخانه است که قرار است به جای اینکه فاضلاب پخش شود در یک عرض ۶ متری لایروبی و هدایت انجام شود.

وی گفت: ۱۷ متر از دو طرف به عنوان بستر فعال آزاد و دیواره خاکی ایجاد می‌شود و در نهایت در کناره‌هایش درختکاری می‌شود.

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد اولویت اول را پل کلات تا خین عرب بیان کرد و گفت: در ضلع دیگر محدوده ۴۰ کیلومتری از چرمشهر را پیش بینی کرده‌ایم که عملیات انجام می‌شود بلافاصله بعد از درختکاری و به موازات آن قرار است تکمیل تصفیه خانه فاضلاب چرمشهر هم انجام شود.

یعقوبی افزود: اسناد تصفیه خانه سپتاژ هم آماده شده و به زودی فراخوان آن را اعلام می‌کنیم و از استاندار می‌خواهیم دستور دهد اعتبارات ۱۵ میلیاردی مصوب به شهرداری اختصاص یابد تا در یک بازه زمانی کوتاه به نتیجه برسد.

وی با بیان اینکه انتخاب مشاور شروع شده که مطالعات را تجمیع کند و بر اساس اولویت‌ها برنامه میان مدت و بلند مدت را تدوین کند، متذکر شد: در چارت شهرداری حوزه کشف رود دیده شده و فعالیت بیش از پیش همه دستگاه‌ها را می‌طلبد، ما در حوزه خودمان فعالیت را شروع کرده‌ایم و مستندسازی و تصویربرداری هوایی انجام شده است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.