زاهدان- فوت ۲۸ نفر و زخمی شدن ۲۱ نفر تنها در یک فقره حادثه رانندگی در محور خاش- سراوان در هفته گذشته نمونه‌ای بارز از تبعات قاچاق انسان در جاده های سیستان و بلوچستان است.

قاچاق انسان در جاده های سیستان و بلوچستان جان می گیرد

قدس آنلاین-گروه استان ها: با وجود اینکه افزایش قیمت بنزین بنا بر اعتقاد بسیاری از کارشناسان و مردم احتمال کاهش قاچاق سوخت در جاده های این استان را متبادر به ذهن می کند اما قاچاق انسان از مرز سراوان هم چنان به یکی از کابوس های خانواده ها و رانندگان عادی در این مسیر تبدیل شده است.

جاده سراوان –خاش که به دلیل هم جواری با مرز افغانستان به عنوان یکی از مسیر های اصلی قاچاق سوخت و هم چنین انسان محسوب می شود هر شب جولانگاه خودرو های وانت و سواری است که جنون وار و با چراغ خاموش سعی دارند تا دور از چشم ماموران محموله قاچاق خود را به مقصد برسانند.

سال گذشته هزار و ۷۴ نفر از اتباع بیگانه در جاده‌های سیستان و بلوچستان به دلیل حوادث ترافیکی جان خودشان را ازدست داده‌اندمتاسفانه این سرعت های جنون آمیز هر هفته موجب جان باختن تعداد بسیاری از انسان های بی گناه می شود که فوت ۲۸ تبعه بیگانه درتصادف هفته گذشته تنها مشتی نمونه خروار است.

گفتنی است در نیمه شب ها بسیاری از این خودرو ها که اغلب وانت بارهستند با حمل افزون بر ۳۰ نفر در قسمت بار به دلیل سرعت بیش از حد واژگون شده و پس وقوع حادثه رانندگان فرار را بر قرار ترجیح داده  و. ازصحنه حادثه می گریزند.

متاسفانه این پدیده تنها در جاده سراوان-خاش مشکل ساز نشده است بلکه جاده میرجاوه-زاهدان نیز به دلیل همجواری با مرز پاکستان با همین مشکل روبروست زیرا بسیاری از اتباع بیگانه پاکستانی به منظور یافتن کار با ورود غیرقانونی به ایران سعی در رسیدن به دروازه های دیگر کشورها دارند که به دلیل حبس چندین نفر در محفظه های اتومبیل های عبوری و یا بار کامیون ها ؛به طور معمول جان خود را از دست داده و یا توسط پلیس دستگیر و به کشور خود استرداد می شوند.

سرعت غیر مجاز بلای جان جاده ها

استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه  ۲۲ درصد تلفات رانندگی سیستان و بلوچستان به قاچاق سوخت و انسان مربوط می شود رسیدگی به این موضوع را خیلی جدی می داند.

احمدعلی موهبتی به عنوان یکی از منتقدان این موضوع به طور معمول در تمامی کمیسیون های مدیریت اجرایی حمل و نقل خواستار ارایه راهکار برای رفع این مشکل شده است.

وی با اشاره به اینکه در برخی مسیرهای ارتباطی این استان ۸۰ درصد ترددهای ثبت شده  دارای سرعت غیرمجاز هستند ابراز می کند: این امر نشان دهنده چالش جدی در نوع رانندگی است.

موهبتی با اشاره به اینکه با فعال شدن بندر چابهار ۶۷ درصد تردد کامیون ها در مسیرهای ارتباطی این استان در سالجاری افزایش یافته است یادآور می شود: اما جالب اینجاست که آمار تصادفات حوزه حمل و نقل عمومی بسیار اندک گزارش شده است.

هزینه های تحمیلی قاچاق انسان

بنا بر آمار پزشکی قانونی سیستان و بلوچستان در سوانح رانندگی جاده ای در ۶ ماهه اول سال جاری ۴ هزار و ۳۸ نفر مصدوم و ۴۹۸ نفر جان خود را از دست دادند.

اگر از این تلفات جانی و آسیب های روحی و روانی و هم چنین معلولیت های ایجاد شده برای هم وطنان بگذریم  قاچاق انسان  نیز همه ساله هزینه هنگفتی را به بهداشت و درمان این استان تحمیل می کنند که قابل جبران نیست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان هزینه تحمیلی به بهداشت و درمان این استان را سالانه بیش‌از ۸۰ میلیارد ریال برآورد کرده و می گوید: متاسفانه این هزینه درمانی برگشت ناپذیر به دلیل تصادفات ناشی از قاچاق انسان در حوزه فعالیت این دانشگاه می‌شود.

دکتر سید محمد هاشمی شهری  یادآور می شود: سال گذشته هزار و ۷۴ نفر از اتباع بیگانه در جاده‌های سیستان و بلوچستان به دلیل حوادث ترافیکی جان خودشان را ازدست داده‌اند.

وی با اشاره به این موضوع که متاسفانه از بابت ارائه خدمات به اتباع بیگانه هیچ هزینه‌ای دریافت نمی‌شود عنوان می کند: از ابتدای سالجاری ۲۵ مورد تصادف اتباع بیگانه در جاده‌های سیستان و بلوچستان به وقوع پیوسته است که بر اثر آن ۳۴۵ نفر مصدوم و ۶۸ نفر فوت شده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.