معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در کارگروه احیای کشف رود در محل استانداری خراسان رضوی گفت: محیط زیست ایران قربانی توسعه شده‌ است، از این رو در حوزه محیط زیست باید مسائل زیربنایی را از سیاسی کاری جدا کنیم.

محیط زیست ایران قربانی توسعه شده‌ است

به گزارش قدس آنلاین، عیسی کلانتری عصر سه شنبه در کارگروه احیای کشف رود در محل استانداری خراسان رضوی اظهارکرد: به موازات توسعه استان‌ها باید مطالعات زیست محیطی انجام شود و با تخلفات زیست محیطی نیز برخورد شود.

وی اضافه کرد: وقتی قوانین شوخی تلقی شود، ارزیابی‌های زیست محیطی در طرح های عمرانی انجام نمی‌شود و این وضعیت منجر به این می شود که در مرحله تحمیل مشکلات مجبوریم با چندین برابر هزینه در جهت رفع معضلات زیستی اقدام کنیم.
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: محیط زیست از حقوق مردم است و نباید حفظ محیط زیست را شوخی تلقی کرد در حالی که هم اکنون برخی قوانین نظیر قانون آب، کارایی خود را از دست داده‌ است.
کلانتری افزود: به دلیل عدم رعایت استانداردها توسط کارخانه های خودروسازی، تیرماه امسال آلودگی گاز اُزُن در هوا آن قدر زیاد شد که باید ۱۱ روز تهران را تعطیل می‌کردیم.
وی ادامه داد: شهردار و استاندار خراسان رضوی گامی جدی در موضوع ساماندهی کشف رود برداشته‌اند که شایسته قدردانی است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مشابه کشف رود را در جنوب تهران و در منطقه شاه عبدالعظیم با ترکیب فلزات سنگین داریم که ۷۰ درصد سبزیجات شهر تهران نیز از آنجا تامین می‌شود.
کلانتری افزود: در تهران به دلیل عدم وجود انسجام در رفع این معضل زیست محیطی موفق نشدیم اما در مشهد هماهنگی وجود دارد.
وی ادامه داد: در بحث‌های محیط زیست پیشگیری انجام نمی‌دهیم و بعد با هزینه کلان باید به فکر درمان باشیم.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: امروز که دادستان مشهد و استاندار خراسان رضوی دستور توقف چرمشهر را نمی‌دهند به دلیل جلوگیری از بیکارشدن عده‌ای است و اگر نه در چنین وضعیتی چرمشهر ساعتی نیز نباید فعال باشد.
کلانتری افزود: موضوع کشف رود موضوعی ملی است و  استاندار خراسان رضوی درخواست خود در خصوص این طرح را در نامه‌ای به رئیس جمهور بیان کند چرا که رئیس جمهوری به مسائل زیست محیطی کمک خوبی می‌کنند.

ثانیه ای دو هزار لیتر آب فاضلاب و فاضلاب تانکری به کشف رود ریخته می شود

استاندار خراسان رضوی نیز در این کارگروه گفت: کشف رود ۵۰ سال است که خشک شده است اما در حال حاضر  ثانیه ای دو هزار لیتر آب‌ فاضلاب و فاضلاب تانکری به این رودخانه ریخته می‌شود.
علیرضا رزم حسینی با بیان اینکه کشت غیراصولی نیز در این منطقه منجر به ایجاد مشکلات بهداشتی شده‌ است افزود: در گذشته اقداماتی برای ساماندهی کشف رود صورت گرفته است اما امروز بر آن شدیم با کار مشترک دولت، دستگاه قضایی و شهرداری و شورای شهر مشهد و با خرد جمعی این طرح را نهایی کنیم.
وی ادامه داد: ساماندهی کشف رود طرحی ملی و از معضلات زیست محیطی کشور است که باید در سطح ملی مورد توجه باشد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: برای ساماندهی کشف رود در سال‌های گذشته مشکلات بودجه‌ای وجود داشت و هر اداره‌ای با توجه به منابع خود کارهایی می‌کرد که ثمربخش نبود.
احمد یزدان پناه افزود: با پیشنهاد استاندار خراسان رضوی به این به جمع بندی رسیدیم تا همه دستگاه‌های مرتبط با ساماندهی کشف رود پای کار بیایند و مدیریت واحد آن نیز به شهرداری مشهد داده‌ شود.
وی ادامه داد: توافقنامه مربوطه نیز بین شش دستگاه مرتبط منعقد و عملیات اجرایی طرح ساماندهی کشف رود از امروز آغاز شد.
معاون خدمات و محیط زیست شهرداری مشهد نیز در این نشست گفت: کشف رود یک رود فاضلابی است که خاک و منابع زیرزمینی را آلوده‌ کرده است و موجب نگرانی‌ شده است.
مهدی یعقوبی افزود: طی سال‌های گذشته دستگاه‌های مختلف فعالیت‌هایی در خصوص ساماندهی کشف رود انجام دادند اما به دلیل اعتبارات قطره چکانی و کارهای جزیره‌ای این اقدامات ثمربخش نبود.
وی ادامه داد: در قالب طرح مدیریت واحد ساماندهی کشف رود، ساماندهی بستر و درختکاری حدود ۸۰ کیلومتر از حریم و بستر کشف رود از امروز آغاز شد.
معاون خدمات و محیط زیست شهرداری مشهد گفت: برای تصفیه فاضلاب تانکری نیز مقرر شده‌ است سپتاژ فاضلاب توسط شهرداری اجرا شود که ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار دولتی برای احداث آن تخصیص یافته‌ است.
یعقوبی افزود: ۴۰۰ میلیارد ریال برای ساخت این تصفیه خانه مورد نیاز است که مابه التفاوت آن از محل اعتبارات شهرداری تامین می‌شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی نیز در این کارگروه گفت: طرح ساماندهی کشف رود نیاز به اصلاحاتی دارد که منتظریم شهردار سند و نقشه نهایی آن را ارائه دهد.
محمد علایی افزود: آب منطقه‌ای نیز در این زمینه همراهی لازم را با سایر دستگاهها خواهد داشت.
معاون دادستان مشهد نیز گفت: مدیریت واحد ساماندهی کشف رود با سکان داری شهرداری در حال انجام است و این کار، اقدامی مناسب برای رفع معضلات زیست محیطی این رود است.
فرزاد بهشتی افزود: مساله کشف رود اولویت زیست محیطی خراسان رضوی است و باید مورد توجه باشد چون  کشف رود یک رودخانه حفاظت شده‌است و محیط زیست نیز باید حمایت لازم را در این خصوص اعمال کند.
وی ادامه داد: برای اجرای این طرح مشکلات اعتباری داریم که شایسته است سازمان حفاظت محیط زیست کشور نگاه ویژه ای در این خصوص داشته‌ باشد.

در این جلسه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اهدای لوح به معاون دادستان مشهد از اقدامات دستگاه قضایی در ساماندهی کشف رود قدردانی کرد.
شعبه ای از کشف رود به عنوان یکی از سرمایه‌های طبیعی کلانشهر مشهد از کوه‌های هزارمسجد و شعبه دیگر آن از کوه‌های بینالود سرچشمه گرفته و از شمال شهر مشهد می‌گذرد.
این رود ۲۹۰ کیلومتری که پرآبی آن تنها در خاطره‌ها باقی مانده از غرب به شرق مشهد جریان دارد و پس از ادامه مسیر در محل پل خاتون به رودخانه هریرود می‌پیوندد و از آنجا به بعد "رود تجن" نام گرفته و به سوی ترکمنستان ادامه یافته و در ریگزارهای این کشور همسایه فرو می‌رود.
حدود ۲۰ سال است که این رودخانه دستخوش تجاوز انسان شده و فاضلاب‌های آلاینده صنعتی، خدماتی و خانگی به کشف رود ریخته و زمین‌های کشاورزی اطراف آن نیز با همین آب آلوده آبیاری می‌شود.
با آغاز فعالیت دولت یازدهم ساماندهی این رودخانه و جلوگیری از کشت و زرع با فاضلاب در آن به طور جدی مورد توجه قرار گرفت و ساماندهی مسیر ۲۷ کیلومتری حریم کانال کشف رود از نیمه دوم سال ۱۳۹۳ آغاز شد.
۱۴ آبان ماه امسال فرمانداری و شهرداری مشهد، شرکتهای آب منطقه‌ای و شهرکهای صنعتی، سازمان جهاد کشاورزی و اداره‌کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی به عنوان دستگاههای اجرایی و مسئول، توافقنامه‌ای مشترک را با هدف ساماندهی کشف‌رود در حومه مشهد تحت نظارت استاندار خراسان رضوی منعقد کردند.
با تصمیم استاندار و مدیران مرتبط با این حوزه در استان طی روزهای اخیر مدیریت واحد ساماندهی کشف رود به شهرداری مشهد واگذار شد.

منبع: ایرنا 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.