ژنرال «قمر جاوید باجوا» دیروز در رأس یک هیئت بلند پایه نظامی برای دیدار با حسن روحانی؛ رئیس‌جمهور، محمد جــواد ظریف؛ وزیرخارجــه، دریابان علی شمخانی؛ دبیر شورای عالی امنیت ملی، سرلشکر موسوی؛ فرمانده ارتش و سرلشکر باقری؛ رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان به تهران آمد.

تهران و اسلام آباد در مسیر توسعه همکاری های نظامی و امنیتی

آرش خلیل‌خانه/

ژنرال «قمر جاوید باجوا» دیروز در رأس یک هیئت بلند پایه نظامی برای دیدار با حسن روحانی؛ رئیس‌جمهور، محمد جــواد ظریف؛ وزیرخارجــه، دریابان علی شمخانی؛ دبیر شورای عالی امنیت ملی، سرلشکر موسوی؛ فرمانده ارتش و سرلشکر باقری؛ رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان به تهران آمد.

دومین حضور فرمانده ارتش پاکســتان در تهران و دیدارهای رده بالای او با مقامات ارشــد کشورمان در کمتر از یک سال بیانگر مسیر رو به توسعه و تحکیم روابط امنیتی و نظامی تهران و اســلام‌آباد پس از یک دوره پر چالش از لحاظ امنیتی در نواحی مرزی است.

این سفر در شرایطی که تحریم‌های آمریکا به اوج خود رسیده و شرارت‌ها و اقدامات ایذایی برخی از کشورهای منطقه برای بر هم زدن و دچار تنش کردن روابط ایران با همسایگانش به شدت افزایش یافته و گروههای تروریســتی بیش از پیش برای اقدامات ضدامنیتی در ایران از ســوی این کشورهای عربی تأمین مالی و تجهیز میشوند، از اهمیتی دوچندان برخوردار است.

 در این میان یکی از مهمترین مســائل پیگیری وضعیت مرزبانان ربوده شده ایرانی به دست تروریستهای سلفی وابسته به عربستان سعودی اســت. برقراری امنیت در مرزها و جلوگیری از تحرکات گروههای تروریستی و ورود غیرقانونی، ایجاد مرزهای فعال اقتصادی و تبادالت مرزی، همگرایی در خصوص مســائل جهان اســلام و توســعه همکاریهای مشترک از جمله محورهایی بود که در این دیدارها مورد بررسی قرار گرفت.

 پیش از این سرلشکر باقری، رئیس کل نیروهای مسلح کشورمان، ظریف وزیر امور خارجه و در چند نوبت عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران برای پیشبرد و اجرایی کردن توافقات امنیتی و نظامی و مقابله با اشرار و گروه‌های تروریستی به پاکستان سفر کرده بودند.

 به راحتی میتوانیم بر تروریست‌ها پیروز شویم

 حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان در دیدار ژنرال جاوید باجوا، رئیس ارتش پاکستان ضرورت توجه به امنیت مرزهای دو کشور را مورد تأکید قرار داد و گفت: خوشبختانه شاهد تحولات مثبتی در این زمینه هســتیم و اطمینان داریم با ارادهای که در دو طرف وجود دارد، به راحتــی می‌توانیم با معضل قاچاق و قاچاقچیان و ناامن کنندگان مرزهای دو کشور مقابله کنیم.

 ژنرال «قمر جاوید باجوا» فرمانده ارتش پاکستان نیز در این دیدار با بیان اینکه ایران و پاکســتان دو کشور همســایه و دو ملت برادر و دوست هستند و باید اتحاد و برادری خود را به دنیا نشــان دهند، اظهار داشــت: هیچ کشــوری نمیتواند روابط پاکستان و ایران را تحت تأثیر قرار دهد و امروزه شــاهد جنگ میان برخی برادران مسلمان هستیم؛ بنابراین باید در جهت نزدیک شدن روابط کشورهای دوست و برادر مسلمان به یکدیگر تلاش کنیم.

فرمانده ارتش جمهوری اسلامی پاکســتان عصر دیروز همچنین با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و رایزنی کرد.

 زمینه‌های گسترده ارتباط متقابل

محمد باســط درازهی، نایب رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و پاکســتان در گفتوگو با خبرنگار قدس ضمن تأکید بر توسعه همکاری‌های امنیتی و نظامی دو کشــور اظهار داشت: در شرایط موجود توســعه روابط اقتصادی و تجاری دو کشور نیز بر فهرست موضوعات مورد توجه دو کشور افزوده شده‌است.

 نماینده مردم ســراوان ضرورت توسعه روابط تجاری و اقتصادی را از دیگر مسائل مورد توجه عنوان کرد و گفت در شرایط تحریمی پاکستان میتواند و تمایل دارد بخشی از نیازهای ایران را در زمینه مواد غذایی تأمین کند و متقابلاً ما میتوانیم در حوزه انرژی نیازهای پاکستان را تأمین کنیم که یک رابطه دوسر برد است.

 نایب رئیس گروه دوستی پارلمانی دو کشور با اشاره به گروگانگیری شماری از سربازان ایران توسط گروه‌های تروریستی گفت: متأسفانه با وجود قول‌های مکرر هنوز هم تعدادی از این سربازان و نیروهای مرزبانی در اسارت هستند و اقدام مؤثری انجام نشده است.

من هفته گذشته نیز با آقای سنجری، رئیس مجلس سنای پاکستان در این زمینه صحبت کردم و قول پیگیری دادند که هنوز منتظر اقدامی جدی هســتیم و امیدواریم در سفر ژنرال باجوا به تهران گره این مسئله باز شود. ضمن اینکه مراودات و همکاری‌های نظامی تهران و اسلام آباد به عنوان دو قدرت نظامی برتر منطقه با منافع مشترک میتواند بیش از پیش توسعه پیدا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.