انتخابــات جنجالی فدراسیون والیبال سرانجام پس از ماه‌ها بلاتکلیفی قرار است امروز صبح در تهران برگزار شود تا سرنوشت رئیس فدراسیون یکی از رشته‌های مهیج و پر طرفدار ورزش ایران روشن شود.

سینا حسینی/

 انتخابــات جنجالی فدراسیون والیبال سرانجام پس از ماه‌ها بلاتکلیفی قرار است امروز صبح در تهران برگزار شود تا سرنوشت رئیس فدراسیون یکی از رشته‌های مهیج و پر طرفدار ورزش ایران روشن شود.  مهندسی جنجالی حاشــیه‌های فراوان پیرامون این انتخابات ســبب شد موضوع برگــزاری مجمع انتخاباتی والیبــال به یکی از سوژه‌های خبرســاز رسانه‌های ورزشــی تبدیل شود.

 تصمیمات بحث برانگیز مدیران ارشد وزارت ورزش یکی از عوامل این اتفاق بود به گونه ای که برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم ناخواسته وارد ماجرا شدند و به دلیل شائبه‌های مهندسی انتخابات والیبال که از سوی برخی منتقدان مطرح شده بود خواستار رسیدگی فوری به این اتفاق شدند.

 همزمان با حساسیت‌های به وجود آمده مدیران وزارت ورزش بی تفاوت به این اعتراضها و هشــدارها موضوع اعلام ورود رسمی محمدرضا داورزنی به جریان انتخابات را تأیید کردند تا بر شــدت اعتراض‌ها افزوده شــود. با افزایش حجــم اعتراض‌ها به ورود معــاون وزیر ورزش و جوانان کمیســیون‌های قضایی مجلس نیز روی این مسئله حساس شدند و خواستار تعویق انتخابات شدند چون از نظر آنها ورود معاون وزیر به انتخابات والیبال کاملاً حساسیت برانگیز است و شائبه دخالت دولت در انتخابات این فدراسیون ورزشی را تقویت می کند.

 تأیید صلاحیت‌ها تا دقیقه ۹۰

بر این اســاس اعالم وزارت ورزش و جوانان کاندیداهایی که امروز می‌توانند در انتخابات فدراسیون والیبال شرکت کنند عبارتند از: محمود افشاردوست، محمدرضا رشیدی، محمدرضا داورزنی، احمد ســعادتمند، افشین داوری، امیرحسین منظمی و بهنام محمودی که از بین این نفرات تنها محمدرضا رشیدی برای والیبالی‌ها فردی ناشناخته است.

اتفاق جالب توجه این بود که بر خالف مفاد قانونی مندرج از اساســنامه فدراســیون والیبال که می بایست اســامی نامزدها پانزده روز پیش از برگزاری انتخابات به اطلاع اعضای مجمع برسد، نه تنها این اتفاق رخ نداد بلکه تا دقیقه ۹۰ پروسه تأیید صلاحیت ادامه داشت به شکلی که روز گذشته در کمتر از ۲۴ ســاعت تا شروع برگزاری مجمع انتخاباتی، تأیید صلاحیت بهنام محمودی به وی ابلاغ شد و حالا او میتواند در انتخابات فدراسیون والیبال به عنوان کاندیدا شرکت کند.

محمودی که از پیشکسوتان والیبال کشور محسوب می‌شود در چند سال گذشته یکی از منتقدان عملکرد فدراسیون والیبال بود و این انتقادها در دوران ریاست ضیایی بیشتر از هر زمان دیگری بود. برخی بر این عقیده هستند که او شانس دوم پیروزی در انتخابات فدراسیون والیبال است.

 هجمه‌ها به داورزنی

 اما بیشترین هجمه در جریان برگزاری انتخابات فدراسیون والیبال به سمت محمدرضا داورزنی شکل گرفت، منتقدان داورزنی با اشاره به شرایط وی در وزارت ورزش اعلام کردند وی به واســطه اینکه باید دو سال دیگر از حضور در بستر مدیریتی کنار برود و همزمان با پایان کار دولت حســن روحانی شانسی برای ادامه حضور در ورزش ندارد، حضور در انتخابات والیبال را انتخاب کــرد و بی‌گمان با نفوذی که در حوزه ورزش دارد به عنوان جدی ترین کاندیدای انتخابات امروز شناخته می‌شود.

یکی دیگر از کاندیداهای انتخابات فدراسیون والیبال، محمود افشاردوست است. افشاردوست که در دوره ریاســت داورزنی در فدراسیون والیبال، دبیر این فدراسیون بود می‌خواهد شانس خود را در انتخابات فردا بسنجد هر چند شانس وی برای پیروزی در این انتخابات بسیار کم است.

 کاندیداتوری عجیب داوری

بدون شــک افشــین داوری یکی از چهرهه‌ای خبرساز والیبال کشور در چند ماه گذشــته بود. او که سرپرست فدراســیون والیبــال بــود در آخریــن روز ثبت‌نام از کاندیداهای ریاست فدراســیون والیبال از سمتش در این فدراســیون اســتعفا کرد تا بتواند کاندیدا شود که البته وزارت ورزش با اســتعفای داوری مخالفت کرد تا وی نتواند کاندیدای ریاست فدراسیون والیبال شود اما زمانی که فهرست اســامی کاندیداهای تأیید صلاحیت شده اعلام شد نام افشین داوری هم در این فهرست دیده می‌شد.

هنوز مشخص نیست داوری چه زمانی توانسته ثبت‌نام کند چرا که روابط عمومی فدراســیون والیبال در روز پایانی ثبت‌نــام از کاندیداها اعلام کرد که داوری نتوانسته ثبت‌نام کند.

 ریاست وزیر

 گفته می‌شــود در این انتخابات نماینده بازیکنان جواد کریمی و احسن الله شیرکوند هستند و بهروز عطایی به عنوان نماینده مربیان و فرهاد شــاه‌میری هم به عنوان نماینده داوران در مجمع حاضر خواهند بود. ضمن اینکه ریاســت این مجمع انتخاباتی را شــخص وزیر برعهده خواهد داشت.

علی فتاحی، سرپرست فدراسیون نیز به عنوان دبیر مجمع در انتخابات حضور خواهد داشت.

 پایان روزهای سیاه؟

 با این تفاسیر بدون تردید نتیجه انتخابات امروز می‌تواند نقش تعیین کننده در سرنوشــت این رشته مهیج ایفا کند، والیبال ایران به خاطــر عدم ثبات مدیریت در یک ســال گذشــته، متحمل زیان‌های زیادی شد که ناشی از هدف‌گذاری نامناسب و بعضاً ســردرگمی در بخش مدیریت بود.

 نمونه بارز آن، لیگ ملت‌های والیبال و جام جهانی ۲۰۱۹ است. تیم ملی در مرحله گروهی لیگ ملت‌های ۲۰۱۹، بهترین نتایج تاریخ والیبال ایران را گرفت ولی در مرحله نهایی در شیکاگو، اثری از تیم ملی مقتدر ایران در مرحله گروهی نبود.

نوسان تیم ملی در جام جهانی هم نشان داد که تیم بدون هدف مشــخصی راهی ژاپن شده است. کما اینکه جلسه نقد و بررسی خاصی در مورد نتایج و عملکرد تیم برپا نشد. قرعه‌کشی لیگ برتر نیز تحت نظارت سرپرست موقت فدراسیون برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.