وزرای دفاع کره‌جنوبی و چین با توسعه روابط امنیتی‌شان به منظور تضمین ثبات در شمال و شرق آسیا موافقت کردند؛ رویدادی که تازه‌ترین نشانه از تضعیف و از هم پاشیدگی ائتلاف‌های دیرینه واشنگتن در این منطقه است.

امضای توافق دفاعی چین و کره‌جنوبی در بحبوحه نارضایتی از آمریکا

قدس آنلاین؛ به نوشته روزنامه دیلی تلگراف، وزارت دفاع کره‌جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد: جئونگ کیونگ-دو، وزیر دفاع کره‌جنوبی و وی فنگه، همتای چینی‌اش در حاشیه مذاکرات امنیت منطقه در بانکوک با ایجاد خطوط تماس مستقیم بیشتر میان ارتش‌های این دو کشور و هماهنگ کردن سفر ژنرال جئونگ به پکن در سال‌ آتی میلادی به منظور تقویت تبادلات دوجانبه و همکاری‌ها دفاعی موافقت کردند.

این اطلاعیه سئول هم‌زمان با افزایش خشم و نارضایتی‌اش نسبت به درخواست بودجه پنج میلیارد دلاری از جانب واشنگتن برای حفظ ۲۸ هزار و ۵۰۰ نیروی آمریکایی در کره‌جنوبی منتشر شد. این رقم نسبت به مبلغ ۹۲۳ میلیون دلاری که سئول در سال جاری میلادی پرداخت کرده، شدیدا افزایش یافته و نسبت به مبلغی که کره‌جنوبی سال گذشته پرداخت کرده بود، هشت درصد افزایش داشته است.

روزنامه کوریا تایمز روز دوشنبه در مقاله‌ای هشدار داده بود که ائتلاف امنیتی آمریکا-کره‌جنوبی احتمالا به خاطر زیاده‌طلبی‌های واشنگتن از بین خواهد رفت. ترامپ تهدید کرده است که اگر سئول به خواسته‌اش تن ندهد، نیروهای آمریکایی را از کره‌جنوبی خارج خواهد کرد. در همین حال روزنامه کوریا تایمز در این مقاله ترامپ را متهم کرد که به توافق دفاعی دوجانبه آمریکا-کره‌جنوبی به عنوان یک معامله‌ ملکی برای سود کردن نگاه می‌کند.  

بر اساس نظرسنجی جدید موسسه اتحاد مجدد ملی کره، ۹۶ درصد از مردم کره‌جنوبی با این مساله که سئول مبلغ بیشتری برای حضور نیروهای آمریکایی بپردازد، مخالف هستند.  

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.