چین با احضار یک مقام سفارت آمریکا در پکن، از این کشور خواست از مداخله در امور منطقه خودمختار هنگ کنگ دست بردارد.

چین یک دیپلمات آمریکا را به وزارت خارجه فراخواند

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، چین در واکنش به تصویب قطعنامه‌ای در سنا آمریکا با هدف حمایت از حقوق بشر در هنگ کنگ، یک مقام سفارت این کشور را در پکن احضار کرد.

وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای اعلام کرد معاون وزیر خارجه ویلیام کلین، مشاور سفارت در امور سیاسی را به این وزارتخانه را فراخوانده است.

بنا به گزارش خبرگزاری رویترز، معاون وزیر خارجه چین به نماینده آمریکا گفت اوضاع در هنگ کنگ بخشی از امور داخلی چین است و از این کشور خواسته تا مداخله در امور داخلی هنگ کنگ دست بردارد.

سنای آمریکا روز سه شنبه در اقدامی مداخله‌جویانه قانونی را که گفته می‌شود برای «حمایت از حقوق بشر در هنگ کنگ» است به تصویب رساند. «قانون حقوق بشر و دموکراسی هنگ کنگ» حالا قرار است به مجلس نمایندگان آمریکا برود و پس از تصویب کنگره آن را به منظور اجرای قانونی برای دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور ارسال می‌کند.

روز گذشته نیز گنگ شوانگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در یک کنفرانس خبری در پاسخ به اظهارات مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا خاطرنشان کرد: امور هنگ کنگ مشخصا امور داخلی چین است. هیچ دولت، سازمان یا فرد خارجی حق دخالت ندارد. پمپئو روز دوشنبه گفته بود آمریکا از تشدید ناآرامی‌های سیاسی و خشونت‌ها در هنگ کنگ به شدت نگران است.

در ماه فوریه سال جاری میلادی، دولت هنگ‌کنگ چند بند اصلاحی برای قانون خود پیشنهاد داد که بر اساس آن متهمان به جرایم مهم برای محاکمه به دادگاه‌های چین استرداد می‌شدند. به دنبال مطرح شدن این لایحه، اعتراضات خیابانی در هنگ کنگ آغاز شد. به طوری که از اوایل ماه ژوئن (اواسط خرداد) این شهر شاهد اعتراضات هر روزه در خیابان‌ها و اماکن مهم اصلی شد.

چین عامل اصلی دامن‌زدن به این اعتراض‌ها را کشورهای خارجی اعلام و دخالت‌های این کشورها از جمله، انگلیس و آمریکا را به شدت محکوم کرد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.