بازرس کل پنتاگون در گزارشی تازه اظهار کرد، حمله ترکیه به کردهای سوریه و عقب‌نشینی دونالد ترامپ به داعش اجازه بازسازی خود و تقویت توانایی‌اش برای انجام حمله در کشورهای خارجی را داده است.

پنتاگون: حمله ترکیه به سوریه به احیای داعش کمک می‌کند

قدس آنلاین؛ آژانس اطلاعات دفاعی پنتاگون در گزارشی اظهار کرد: داعش از تهاجم ترکیه و خروج نیروهای آمریکایی از شمال‌ شرق سوریه برای بازسازی توانایی‌ها و منابعش در کوتاه مدت در سوریه و در طولانی مدت در سطح جهان بهره‌برداری کرده است.

به گزارش شبکه "سی‌ان‌ان"، گلن فاین، معاون بازرس کل پنتاگون در مقدمه‌ای برای این گزارش نوشت: خروج و استقرار مجدد نیروهای آمریکایی نیز در مبارزه با داعش تاثیرگذار بوده؛ داعشی که همچنان تهدیدی در منطقه و جهان است.

او با اشاره به نیروهای تحت رهبری کردها اظهار کرد: با کاهش ابعاد عملیات آمریکا و نیروهای دموکراتیک سوریه، داعش احتمالا از کاهش فشار ضدتروریسم برای احیای عملیاتش در سوریه استفاده خواهد کرد و توانایی‌هایش را برای انجام حملات خارجی گسترش خواهد داد.

این گزارش که وقایع شمال سوریه را از یکم ژوئیه تا ۲۵ اکتبر پوشش داده، به تاثیرات مخرب تصمیم دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه و حمله ترکیه به کردها پرداخته است.

طبق این گزارش، به رغم تهدید داعش که همچنان موجود است، آموزش نیروهای کرد موقتا متوقف شده است. این گزارش دریافته است که به رغم تعهد علنی آنکارا به مبارزه با داعش، نه ترکیه و نه نیروهای نیابتی تمایلی به مبارزه با این گروه تروریستی ندارند. به نوشته این گزارش، تحولات اخیر در شمال شرق سوریه و حمله ترکیه به این منطقه رسیدگی به نیازهای شدید بشردوستانه را دشوار می‌کند.

پنتاگون نیز یافته‌های این گزارش را زیر سوال نبرده و تایید کرده است که داعش همچنان یک تهدید باقی خواهد ماند. ائتلاف جهانی شکست داعش که گروه متشکل از بیش از ۸۰ کشور است نیز همین ارزیابی را از شرایط فعلی دارد.

در این گزارش آمده است، به دلیل حمله ترکیه و استقرار مجدد نیروهای آمریکایی، ارتش آمریکا ناگزیر شده که "به طور موقت" آموزش نیروهای تحت رهبری کردها را به رغم تهدید داعش متوفق کند.

این گزارش می‌افزاید: نیروهای آمریکایی در حال آموزش نیروهای دموکراتیک سوریه در زمینه تیم‌های کماندو، نگهبانی زندان‌ها، فنون مقابله با بمب‌های کنار جاده‌ای و دیگر مهارت‌های تخصصی بودند.

ائتلاف تحت رهبری آمریکا نیز گزارش کرده است که نیروهای کرد همچنان نیازمند "نیرو، آموزش و تجهیزات بیشتری برای عملیات مقابله با داعش هستند".

فرمانده شان رابرتسون، سخنگوی پنتاگون به شبکه سی‌ان‌ان گفت، آموزش نیروهای دموکراتیک سوریه از سر گرفته شده است. وی افزود: نیروهای داعش همچنان در حال انجام عملیات در این منطقه هستند و در صورتی که فشار علیه آن‌ها حفظ نشود، احیای این گروه و توانایی‌هایش احتمالی بسیار واقعی خواهد بود. ما به جلوگیری از این مساله متعهد هستیم.

گزارش تازه پنتاگون همچنین می‌افزاید، در حالی که آموزش نیروهای کرد متوقف شده، آمریکا تامین تسلیحات عوامل عرب نیروهای دموکراتیک سوریه را ادامه می‌دهد و کلاشنیکف، آرپی‌جی، شات‌گان، مهمات، خودرو، ملزومات پزشکی و حقوق در اختیار آنان می‌گذارد.

طبق ارزیابی این گزارش، احتمال حفظ حضور آمریکا در دیگر بخش‌های سوریه برای مبارزه با داعش وجود دارد. این گزارش به نقل از یکی از مقامات ارشد دفاعی اظهار کرده: پنتاگون حفظ حضورش در ابعاد کوچک در بخش‌هایی گزینش شده در شمال شرق سوریه را که می‌تواند عملیات علیه داعش را موثرتر کند، در نظر گرفته است.

گزارش این بازرس کل همچنین با اشاره به کشته شدن ابوبکر بغدادی، رهبر سابق داعش اظهار می‌کند، آژانس اطلاعات دفاعی بر این باور است که مرگ بغدادی "تاثیر اندکی بر توانایی داعش برای بازسازی خود" خواهد داشت.

این گزارش می‌افزاید، آژانس اطلاعات دفاعی ارزیابی کرده است که داعش "نشان داده است که در برابر مرگ بغدادی مقاومت کرده و احتمالا ادامه عملیات، انسجام جهانی و دست‌کم خط سیر فعلی خود" را حفظ خواهد کرد.

گزارش پنتاگون دریافته است که شبه‌نظامیان تحت فرماندهی ترکیه که اکثر نیروهای حاضر در حمله این کشور به سوریه را تشکیل می‌دهند، احتمالا با داعش مبارزه نمی‌کنند.

این گزارش آورده است: نیروهای اپوزیسیون سوریه که به حمله ترکیه پیوسته‌اند، از زمان حمله ترکیه هیچ عملیات تروریستی ای علیه داعش صورت نداده‌اند و به نظر نمی‌رسد چنین اقدامی صورت دهند. آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا اظهار کرده، برخی از این شبه‌نظامیان که تحت حمایت ترکیه هستند، پیشتر به قاچاق شبه‌نظامیان داعش در منطقه تحت کنترل اپوزیسیون کمک کرده و احتمالا روابط اندک خود با داعش را حفظ کرده‌اند زیرا  هر دو تفسیر سختگیرانه‌ای از احکام دینی دارند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.