تغییر موضع آمریکا در قبال شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی انتقادات بسیاری را در جوامع مختلف در پی داشته است.

نتانیاهو تغییر موضع آمریکا در قبال شهرک‌سازی‌ها را سرمایه‌ای سیاسی برای خود می‌داند

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، کابینه اسرائیل روز سه‌شنبه از حمایت آمریکا از شهرک‌سازی‌های این رژیم به سرعت استقبال کرد و این در حالی است که فلسطینیان و سران عرب این اقدام آمریکا را تهدیدی برای حاکمیت قوانین بین‌المللی می‌دانند.

اظهارات روز دوشنبه مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در حمایت از شهرک‌سازی صهیونیست‌ها مغایر با موضع پیشین این کشور است که شهرک سازی در اراضی اشغالی را برخلاف قوانین بین‌المللی می‌دانست و در دوره ریاست جمهوری جیمی کارتر در سال ۱۹۷۸ اتخاذ شده بود.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که به دنبال دو دوره انتخابات بی‌نتیجه اسرائیل و احتمال پیگرد قانونی وی به خاطر ارتکاب به فساد تلاش دارد همچنان در مسند قدرت باقی بماند زمان را برای تبدیل این موضع آمریکا به یک سرمایه سیاسی از دست نداد و در بازدید از شهرکی صهیونیست نشین در کرانه باختری رود اردن اعلام کرد از این تصمیم آمریکا بسیار به وجد آمده است.

وی افزود دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا یک بی‌عدالتی تاریخی را تصحیح کرده است و این روزی بسیار بزرگ برای اسرائیل و دستاوری برای همه نسل‌هاست.

نتانیاهو سپس در ویدئویی که در رسانه‌های اجتماعی قرار گرفت، اعلام کرد این تغییر در رویکرد سیاسی آمریکا می‌تواند زمینه را برای الحاق دره اردن در کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی فراهم کند که در انتخابات ماه سپتامبر وعده آن را داده بود.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل، شهرک‌سازی اسرائیل را نقض قوانین بین‌المللی دانست؛ موضعی که دیوان بین‌المللی دادگستری در سال ۲۰۰۴ اتخاذ کرده بود.

به رغم اینکه دونالد ترامپ اوایل سال ۲۰۱۷ به نتانیاهو اعلام کرد خواهان آن است که از مواضعش در ارتباط با شهرک‌سازی قدری عقب‌نشینی کند، این موضع جدید آمریکا بار دیگر طرح صلح ادعایی کاخ سفید موسوم به "معامله قرن" را به تعویق خواهد انداخت.

ترامپ پیش از این نیز حمایت خود از صهیونیست‌ها را نشان داده بود که از جمله آنان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل در سال ۲۰۱۷، انتقال سفارت آمریکا به قدس در سال ۲۰۱۸ و کاهش کمک‌های آمریکا به فلسطینی‌ها.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.