رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: خام‌فروشی یکی از مشکلات بخش کشاورزی است. ما از ابتدا به صورت فله محصولات خود را به فروش می‌رساندیم، به عنوان مثال زعفران ایران به صورت فله‌ای فروخته شده و سپس در اسپانیا بسته‌بندی و به نام آن کشور در دنیا معرفی می‌شود.

یکی از مشکلات بخش کشاورزی، خام‌فروشی است

به گزارش قدس آنلاین، احمد نظامی در نشست تخصصی دانش‌آموختگان رشته اقتصاد کشاورزی در توسعه بازرگانی نوین محصولات کشاورزی در تالار ابونصر هروی دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد، اظهار کرد: میزان تولیدات کشاورزی استان ۲۰ میلیون تن بوده که این رقم در سال جاری افزایش یافته است.

وی افزود: در بازار تجارت همه اقلام محصولات تولیدی، خرید و فروش و جابه‌جا شده و این امر سبب تولید سرمایه و پول می‌شود. رشته اقتصاد کشاورزی در تمام بخش‌های این تجارت وجود دارد و بازارهای مدرن و سنتی نیز متاثر از آن هستند.

رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: ایران کشوری با چهار فصل و تنوع بالای محصولات کشاورزی است. استان خراسان در زمینه تولید پسته، زیره، زرشک، محصولات لبنی و حتی شیلات خودکفاست. سالانه ۳۰ میلیون زائر به استان مشرف می‌شوند و اولین نیاز آنان تغذیه است که از طریق بخش کشاورزی محقق می‌شود.  یکی از معضلات ما در آینده کم‌آبی است.

نظامی خاطرنشان کرد: در حال حاضر مشکلات و تغییرات اقلیمی و مسائل دما و بارندگی از جمله چالش‌های موجود در کشور است. در اوج برداشت زعفران باران‌های سیل‌آسا در باخرز مزارع بسیاری را نابود کرده است. بخش کشاورزی ۳۰ تا ۳۵ درصد ضایعات دارد.

وی اضافه کرد: خام‌فروشی یکی دیگر از مشکلات بخش کشاورزی است. ما از ابتدا به صورت فله محصولات خود را به فروش می‌رساندیم، به عنوان مثال زعفران ایران به صورت فله‌ای فروخته شده و سپس در اسپانیا بسته‌بندی و به نام آن کشور در دنیا معرفی می‌شود.

رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: در حال حاضر هوش مصنوعی دنیا را فراگرفته و برخی معتقدند که بشر در مرز عقب ماندن از هوش مصنوعی است. مدیران برخی از شرکت‌های فناور دانشجویان ایرانی هستند که برای تحصیل یا کار به خارج از کشور رفته‌اند. همچنین هوش مصنوعی قاتل بسیاری از مشاغل شده است.

نظامی مطرح کرد: در شرایط کنونی شما دانشجویان باید به خود رجوع کنید زیرا شما بزرگترین دارایی خود هستید و باید در این مسیر فارغ از مسائل مالی به دنبال علایق خود باشید، به این دلیل که پول برای شما خلق می‌شود. متاسفانه اخلاق در جامعه ما کمرنگ شده و افراد در صورتی می‌توانند موفق عمل کنند که در قالب یک تیم با یکدیگر تعامل نمایند.

در ادامه حسین محمدی، مدیر گروه رشته اقتصاد کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد، گفت: رشته اقتصاد کشاورزی یکی از قدیمی‌ترین رشته‌های موجود در دانشکده کشاورزی است و نقش راهبردی در پیشبرد اهداف و سیاست‌گذاری‌های بخش کشاورزی دارد.

وی افزود: این رشته در مقطع ارشد و دکتری دارای چهار گرایش بازاریابی محصولات، مدیریت و تولید محصولات کشاورزی، سیاست و توسعه و اقتصاد منابع طبیی و محیط‌زیست است. امروز شرکت‌های بخش خصوصی برای موفقیت بیشتر در دنیای رقابت نیازمند استفاده از دانش به همراه عمل هستند.

مدیر گروه رشته اقتصاد کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: دانشجویان این رشته توانایی درک بهتر مسائل بازرگانی در داخل و خارج، روش‌های صادرات، گسترش بازار، تحقیقات بازار و بازارهای بالقوه و... را دارند و امیدواریم یکی از خروجی‌های این جلسه ارتباط گروه و دانشگاه با شرکت‌های خصوصی و دولتی باشد تا اثربخشی فارغ‌التحصیلان این رشته شامل حال خود آنان و شرکت‌ها شود.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.