بیست‌ونهمین جشنواره تئاتر استانی رضوان که این روزها با استقبال پرشور اهالی هنر دنبال می‌شود؛ امروز با اکران ۵ نمایش به کار خود پایان می دهد.

بیست و نهمین جشنواره تئاتر رضوان به کار خود پایان می دهد

به گزارش قدس آنلاین، بیست‌ونهمین جشنواره تئاتر خراسان رضوی با عنوان رضوان به روز پایانی خود رسیده است و امروز با اجرای پنج نمایش «چرا خداحافظی نکردی با نجمه سورچی»، «آدیداس»، «نفت»، «زن سرخ‌پوش» و «حادثه در نوسا» به کار خود پایان می‌دهد و داوران براساس آنچه دیده‌اند، قضاوت و آثار برتر را معرفی خواهندکرد.

فردا پنجشنبه حوالی ساعت ۱۱ هم تالار شهر میزبان علاقه‌مندان به تئاتر است تا در مراسم اختتامیه حاضر شوند و آرا و نظر داوران تهرانی را ببینند. این جشنواره در اغلب اجراها با سالن‌های پر و استقبال تماشاگران و هنردوست‌های مشهدی برگزار شد.

سرمای میانه پائیز هم مانع از شکل گرفتن صف پشت درهای ورودی سالن‌های اجرای تئاتر نشد و بعضی از علاقمندان به تئاتر مدت زمانی منتظر می‌ماندند تا اجازه ورود به سالن را بگیرند؛ و گاهی گرمای اجرا و شوقی که در عوامل یک نمایش بود، سرما را از خاطر مخاطبان تئاتر می‌برد و گاهی هم اجرا از هوای بیرون سردتر و خنک‌تر بود.

مهم‌ترین امتیاز این دوره از جشنواره تئاتر استانی، حضور چشمگیر هنرمندان استانی و از آن مهم‌تر «بومی بودن متون نمایشی» است که نمایش‌ها براساس آن، اجرا شده‌اند.

بنا به آنچه محمدرضا محمدی، دبیر این دوره از جشنواره، گفته است، به غیر از یک مورد، همه نمایشنامه‌های راه‌یافته به جشنواره، متون بومی دارند و به نظر می‌رسد این موضوع می‌تواند یک دستاورد برای تئاتر استان باشد که به همت خودشان به دست آورده‌اند؛ همتی که در چند سال اخیر باعث شده است شرایط آموزش آکادمیک تئاتر در سراسر استان فراهم شود و نتیجه‌اش بشود سهم ۵۰ درصدی از ظرفیت جشنواره استانی برای غیرمشهدی‌ها.

کار جشنواره تئاتر استان فردا به پایان می‌رسد و حاصلش، گل سرسبد تئاتر استان خواهد بود؛ جشنواره‌ای که امسال با حضور هفت شهرستان، برگزار شد و درنهایت دو گروه از برگزیده‌ها به جشنواره تئاتر فجر معرفی خواهند شد.

آنچه ضروری به نظر می‌رسد، این است که داوری هر نمایش باید بر اساس توانمندی و امکانات هر شهرستان باشد. همان‌طور که در انتخاب‌ها این تناسب رعایت شده است، باید در فرصت دادن به گروهای توانمند هم لحاظ شود.

منبع: تسنیم

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.