رشت- باوجوداینکه سرانه مصرف ماهی در کشور ۱۱ کیلوگرم اعلام‌شده است اما در استان گیلان این آمار به ۱۶ کیلوگرم می‌رسد اما مدتی است که به دلیل گرانی و افزایش قیمت ماهی به‌احتمال‌زیاد باید در این آمار نیز تجدیدنظر کرد.

تخریب رودخانه‌ها نفس ماهی‌ها را گرفته است/صید در استان های شمالی آب می رود

قدس آنلاین-گروه استان ها: فراوانی نهرها، رودخانه‌ها، تالاب‌ها و سایر آب‌های سطحی و مجاورت با دریای خزر، گیلان را همواره به مناسب‌ترین منطقه برای زیست طیف وسیعی از انواع ماهیان تبدیل کرده‌ و از اصلی‌ترین غذاهای اهالی  این استان محسوب می‌شود.

تغییر سبد غذایی

اشرف محلاتی یکی از بانوانی که برای خرید به بازار ماهی رشت آمده است درحالی‌که با انگشت به سمت ماهی‌های صیدشده اشاره دارد به ما می‌گوید: باقیمت ماهی سفید  به ازای هر کیلو ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان آیا می‌توان هرروز یا هر هفته ماهی طبخ کرد؟

وی با ابراز گلایه از قیمت‌ها آن‌هم در قطب صید ماهی ابراز می‌کند: قبل از این ماهی سفید پای ثابت سفره گیلانی‌ها بود اما در حال حاضر یک ماهی افزون بر ۴۰۰ هزار تومان هزینه دارد که از عهده هر شخصی خرید آن برنمی‌آید.

این بانوی خانه دار بابیان  اینکه در حال حاضر بسیاری از خانواده‌های گیلانی به‌جای ماهی از مرغ  به‌عنوان گوشت جایگزین استفاده کرده و یا ترجیح می‌دهند ماهی پرورشی بخرند بیان می‌کند: متأسفانه قیمت‌ها سبد غذایی مردم را دستخوش تحولات کرده است.

وی عنوان می‌کند: البته قیمت ماهی‌های پرورشی هم چندان پائین نیست  و هیچ ماهی به زیر قیمت ۳۰ هزار تومان در بازار یافت نمی‌شود و لذا یک وعده طبخ ماهی حداقل ۱۰۰ هزار تومان برای یک خانواده ۴ نفره هزینه در بردارد.

کاهش صید

کمبود صید و بی رقمی در جامعه صیادی عوامل مختلفی دارد که بنا بر گفته رئیس اداره شیلات آستارا کمبود ذخایر آبزیان دریای خزر به علت آلودگی از سموم و کودهای شیمیایی و برداشت بی‌رویه شن و ماسه از رودخانه‌ها از همین فاکتورها است.

صادق خاصی پور بابیان اینکه  صید ماهی در نوار ساحلی این شهرستان به دلیل مشکلات شرکت تعاونی صیادی و کهولت سن صیادان، از رونق افتاده است می‌افزاید: از اواسط دی‌ماه سال گذشته صید ماهی به روش پره کشی در ساحل آستارا تعطیل شد و بعد از پایان چله خشکی و فراهم شدن شرایط صید، صیادان تورهای خود را پهن نکردند.

وی بیان می‌کند: تعداد ۴۰ نفر از ۴۹ صیاد شرکت تعاونی موج گل آستارا به علت سن بالای ۶۰ سال، توان صیادی ندارند و فرزندان آن‌ها نیز به حرفه پدر علاقه نشان نمی‌دهند.

البته زبیر قمریان مدیرعامل شرکت تعاونی صیادی موج گل سیبلی آستارا فرسودگی قایق‌ها و امکانات صید را بی‌تأثیر نمی‌داند و می‌گوید: با توجه به کمبود نیروی انسانی و کاهش ذخایر آبزیان، انگیزه‌ای برای خرید تجهیزات جدید صید وجود ندارد.
وی بیان می‌کند: تعاونی به علت نبود درآمد کافی حتی توان پرداخت بیمه کامل صیادان را ندارد.

 وضعیت محیط‌زیست

بنا بر گفته یکی از کارشناسان محیط‌زیست ورود پساب‌های مسموم کارخانه‌ها و فاضلاب به رودخانه‌ها و برداشت غیراصولی شن و ماسه از رودخانه‌ها موجب کاهش تخم‌ریزی ماهی‌ها در رودخانه‌های گیلان شده است و تهدید جدی برای تولید طبیعی آبزیان دریای خزر به شمار می‌آید.

علی سراوانی به قدس آنلاین می‌گوید: سفیدرود ازجمله رودهایی است که با مشکلاتی چون برداشت بی‌رویه شن و ماسه، افزایش ورود فاضلاب و مواد آلاینده و افزایش مواد رسوبی و گل‌ولای و صید غیرمجاز روبه‌روست.

وی ابراز می‌گوید: هنگامی‌که بسترهای تخم‌ریزی این ماهیان به دلیل برداشت‌های غیراصولی از کف رودخانه تخریب می‌شود، تخم‌ریزی در مکان‌های نامناسبی انجام می‌شود که ضریب بازگشت آن بسیار پائین خواهد بود.

صید غیرمجاز

گذشته از پساب‌ها که رودهای گیلان را آلوده کرده است  از نیمه دوم اسفند تا اردیبهشت‌ماه با شروع فصل مهاجرت آبزیان دریای خزر به رودخانه‌ها جهت تخم‌ریزی، همه‌ساله تعدادی افراد سودجو با نصب سد و «کلهام» در مسیر مهاجرت ماهی‌های سفید مولد، آن‌ها را صید می‌کنند.

صید بی‌رویه و غیرمجاز ماهی‌های مولد خود یکی از عوامل کمبود ذخایر آبزیان در ساحل دریای خزر است که برخی  صیادان بدون توجه به اصول صید  نسبت به شکار ماهی‌های مولد در فصل تخم‌ریزی اقدام می‌کنند.

بازسازی ذخایر 

هرچند مدیرکل شیلات گیلان ادعا می‌کند برای افزایش تولید و عرضه به بازار، ماهی باقیمت ارزان‌تری به سفره خانواده‌ها در تلاش است اما مشکلات مطرح‌شده واقعیتی غیرقابل‌انکار است.

صمد درویشی اظهار می‌کند: سه مکان تکثیر مصنوعی و پنج مکان تکثیر طبیعی برای  پرورش ماهیان سفید جهت تولید لارو بچه ماهی در استان وجود دارد.

مدیرکل شیلات گیلان می‌افزاید: در گیلان چهار هزار و یک‌صد مزرعه گرمابی تولید بچه ماهی، ۳۵۶ مزرعه سرد آبی، ۴۶ مزرعه ماهیان خاویاری و  ۳۶۹ مزرعه در راستای مشاغل خانگی وجود دارد که از این تعداد شش مزرعه تکثیر ماهیان گرمابی، ۱۱ مزرعه تکثیر ماهیان سردابی، شش مزرعه تکثیر ماهیان خاویاری با ظرفیت تولید ۲۰۰ هزار بچه ماهی را تشکیل می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.