میلیونری که ترامپ او را به‌عنوان سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا منصوب کرده بود، اکنون می‌تواند با شهادتش تاثیری شگرف در سرنوشت رئیس‌جمهور آمریکا داشته باشد.

سفیری که همه راه‌های «استیضاح ترامپ» به او ختم می‌شود

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، مردی که در تاریخ نهم جولای 2019، استوارنامه خود را به‌عنوان سفیر ایالات متحده آمریکا در اتحادیه اروپا تقدیم «دونالد تاسک»، رئیس شورای اروپا کرد، حالا به چهره‌ای تبدیل شده که سرنوشت استیضاح «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، به او و گفته‌هایش بستگی دارد.

در ژوئن 2018، وقتی «گوردون ساندلند»، در برابر کمیته روابط خارجی سنا از برنامه‌های خود به‌عنوان سفیر ایالات متحده در اتحادیه اروپا سخن می‌گفت، از حمایت دوحزبی برخوردار بود. یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های او، تقویت تجارت بین اتحادیه اروپا و آمریکا بود، آن هم در شرایطی که با روی کار آمدن ترامپ در واشنگتن، زمینه‌های فراوانی برای اختلاف میان آمریکا و بروکسل خود را نمایانده بودند. با این حال، اسم ساندلند کمتر بر سر زبان‌ها بود تا آنکه موضوع «اوکراین‌گیت» پدیدار شد.

در تاریخ 26 سپتامبر سال جاری میلادی، کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا متن از طبقه‌بندی خارج‌شده شکایت یک افشاگر را در خصوص تعاملات بین رئیس‌جمهور آمریکا و «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین منتشر کرد. ماجرای مورد ادعا این بود که رئیس‌جمهور آمریکا در جریان یک گفت‌وگوی تلفنی از همتای اوکراینی خود خواسته تحقیقاتی را در خصوص یک شرکت گازی که فرزند رقیب احتمالی اصلی او در انتخابات آتی در هیات مدیره آن حضور دارد، انجام دهد و ارسال کمک‌های نظامی آمریکا برای اوکراین را به این موضوع منوط کرده است.

در این مستند، نام گوردون ساندلند هم به چشم می‌خورد و گفته شده بود که او به‌همراه «کورت ولکر»، نماینده ویژه آمریکا در مذاکرات اوکراین در ارائه مشاوره به زلنسکی در خصوص نحوه انجام خواسته‌های رئیس‌جمهور آمریکا مشاوره داده است. ساندلند اما در شهادت 17 اکتبر خود منکر هرگونه بده‌بستان بین روسای جمهور آمریکا و اوکراین شد.

کمتر از یک‌ماه بعد، ساندلند شهادت خود در پیشگاه کمیته تحقیق مجلس نمایندگان را با ارسال نامه‌ای به مجلس نمایندگان تغییر داد. او این بار گفت یادش افتاده که در ورشو و در جریان گفت‌وگو با «آندری یرماک»، مشاور رئیس‌جمهور اوکراین به او گفته تا وقتی که کی‌یف بیانیه ضدفساد مربوط به «هانتر بایدن»، فرزند «جو بایدن»، معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا را ارائه نکند، ازسرگیری کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین احتمالا صورت نخواهد گرفت.

آن‌طور که ساندلند می‌گوید، «رودی جولیانی»، وکیل شخصی رئیس‌جمهور آمریکا فشارهای زیادی به اوکراین وارد آورده تا تحقیقات ضدفساد علیه خاندان بایدن را آغاز کند.

چهارشنبه‌شب به وقت تهران، ساندلند بار دیگر با سوالاتی در خصوص اوکراین‌گیت مواجه خواهد شد. روزنامه انگلیسی گاردین، روز چهارشنبه در گزارشی با عنوان «گوردون ساندلند: شاهدی که کاخ سفید بیش از همه از شهادتش می‌ترسد» نوشت: «تماس تلفنی ترامپ [با زلنسکی] تنها دردسری نیست که ساندلند با آن مواجه خواهد بود. او باید درباره یک دیدار در کاخ سفید که دهم جولای بین مقامات آمریکایی و اوکراینی در کاخ سفید برگزار شده توضیح دهد. ادعا شده که "میک مولوانی"، سرپرست موقت کارکنان کاخ سفید در این جلسه تصریح کرده که دیدار بین ترامپ و زلنسکی مشروط به آغاز تحقیقات [ضد فساد] در اوکراین است.»

پس از نامه ساندلند به کنگره تحول دیگری نیز در ارتباط با وی و پرونده اوکراین‌گیت رخ داده است. «ویلیام تیلور»، مسئول سفارت آمریکا در اوکراین در تاریخ 13 نوامبر شهادت داد که یکی از کارمندان سفارت با نام «دیوید هلمز»، شاهد یک شاهد یک گفت‌وگوی تلفنی بین ساندلند و رئیس‌جمهور آمریکا در رستورانی در کی‌یف بوده است. موضوع این گفت‌وگوی تلفنی درباره تحقیقات ضدفساد در اوکراین بوده است.

هلمز در 15 نوامبر پشت درهای بسته گزارش خود را در خصوص این مکالمه تلفنی که گفته شده دو نفر دیگر هم شاهد آن بوده‌اند، به کمیته تحقیق به‌صورت مکتوب توضیح داد. به گفته هلمز، در این گفت‌وگوی تلفنی، ساندلند به ترامپ گفته که زلنسکی تحقیق درباره خاندان بایدن را انجام خواهد داد. این گفت‌وگوی تلفنی هم احتمالا یکی از مواردی است که ساندلند باید درباره آن توضیح دهد.

واشنگتن‌پست در گزارشی به تاریخ امروز نوشته: «هیچکس به اندازه ساندلند نمی‌تواند رئیس‌جمهور ترامپ را به تلاش‌ها برای انجام تحقیقاتی در اوکراین که می‌تواند از منظر سیاسی به نفعش تمام شود، گره بزند.»

این روزنامه می‌افزاید: «روز چهارشنبه، در حضور دوربین‌ها، جمهوری‌خواه میلیونری که به سفیر تبدیل شد می‌تواند پرونده را علیه ترامپ تحکیم بخشد؛ هرچند که انجام چنین کاری نیازمند آن است که او شهادت قبلی خود را اصلاح کرده یا قبول کند که مواردی را از قلم انداخته است. یا اینکه او می‌تواند به بیانات سابقش وفادار بماند و با سوالات جدی دموکرات‌های مجلس نمایندگان و کمیته اطلاعاتی در این خصوص مواجه شود که بین آنچه او گفته و شهادت دیگر شهود رو به تزاید، ناهماهنگی‌هایی هست.»

«مارک میدوز»، نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان که چون دیگر جمهوری‌خواهان معتقد است که تنها یک روایت دست‌اول نظیر روایت ساندلند می‌تواند زمینه لازم جهت استیضاح ترامپ توسط دموکرات‌ها را فراهم آورد، گفته است: «تلاش‌های مزبوط به استیضاح همگی به یک نفر ختم می‌شود، سفیر ساندلند.»

* استیضاح ترامپ از چه روندی تبعیت می‌کند؟

پس از پایان روند تحقیقات که فعلا در جریان است، مجلس نمایندگان آمریکا باید با تصویب قطعنامه‌ای استیضاح دونالد ترامپ را رسمیت ببخشد.

خبرگزاری رویترز، اردیبهشت‌ماه گذشته در گزارشی تصریح کرده بود، این تلقی که استیضاح به معنای عزل رئیس‌جمهور از قدرت است دقیق نیست و از نظر فنی به معنای آن است که مجلس نمایندگان آمریکا رسما اتهاماتی را علیه رئیس‌جمهور به تصویب برساند.

بر اساس این گزارش، مجلس نمایندگان در واقع نقش اتهام‌زننده را دارد. قطعنامه‌ای با عنوان «بندهای استیضاح» از سوی مجلس نمایندگان آمریکا صادر می‌شود که به متهم کردن رسمی یک شخص در یک پرونده جنایی شباهت دارد.

تصویب این قطعنامه تنها به یک اکثریت نسبی ساده (نصف به علاوه یک رای) نیاز دارد.

پس از این اکنون نوبت سنا است تا یک مراسم شبیه به محاکمه را برگزار کند. اعضای مجلس نمایندگان نقش دادستان را ایفا می‌کنند و اعضای سنا، نقش هیات منصفه. رئیس دیوان عالی آمریکا نیز بر این محاکمه نظارت می‌کند. برای محکوم کردن رئیس‌جمهور و عزل او از قدرت، به دو سوم آرای مجلس سنا نیاز است.

در تاریخ آمریکا سابقه نداشته که هیچ رئیس‌جمهوری به‌صورت مستقیم با استیضاح از قدرت برکنار شود. کناره‌گیری ریچارد نیکسون از قدرت پس از رسوایی واترگیت نیز با استعفاء صورت گرفت نه استیضاح. در سال 1868، «اندرو جانسون» و در سال 1998، «بیل کلینتون» استیضاح شدند که هیچ‌کدام توسط سنا از قدرت معزول نشدند.

در شرایط فعلی، مجلس نمایندگان آمریکا از 235 عضو دموکرات و 197 عضو جمهوری‌خواه و 3 عضو مستقل شکل گرفته که به آن معناست که دموکرات‌ها بدون نیاز به کمک جمهوری‌خواهان قادر خواهند بود قطعنامه استیضاح را به‌تصویب برسانند. اما در سنا 53 جمهوری‌خواه در برابر 45 دموکرات و دو مستقلی قرار دارند که عموما به‌نفع دموکرات‌ها رای می‌دهند. با این اوصاف، از آنجا که عزل ترامپ در سنا نیازمند 67 رای است، نه‌تنها تمام دموکرات‌ها و دو نماینده مستقل باید به عزل او رای مثبت دهند، بلکه 20 سناتور جمهوری‌خواه نیز باید همین کار را انجام دهند، امری که در شرایط عادی، چندان محتمل به‌نظر نمی‌رسد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.