وزیر صمت با تاکید بر اینکه تمرکز ما بر کنترل قیمت کالاهای اساسی است که بسیار هم مهم است، به خبرنگار قدس آنلاین گفت: تشدید بازرسی‌های ما با این رویکرد بوده که اجازه ندهیم تورم انتزاعی و روانی در اثر افزایش قیمت بنزین صورت نگیرد.

افزایش واقعی قیمت‌ برخی اقلام اجتناب ناپذیر است/ تلاش می‌کنیم تورم انتزاعی بوجود نیاید

رضا رحمانی وزیر صنعت معدن و تجارت در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در پاسخ به سوال خبرنگار قدس اآلاین درباره اینکه دولت در کنترل قیمت کالاهای اساسی  که بر روی آن متمرکز شده ممکن است موفق باشد اما مردم نگران هستند که در سایر اقلام که بسیار هم به لحاظ تنوع و تعداد و هم گستره بازارها و عرضه کنندگان خرد و کلان گسترده هستند نتاودن به دلیل کمبود نیرو موفق عمل کند، اظهار داشت: تمرکز ما بر کنترل قیمت کالاهای اساسی است که بسیار هم مهم است، تشدید بازرسی‌های ما با این رویکرد بوده که اجازه ندهیم تورم انتزاعی و روانی در اثر افزایش قیمت بنزین صورت نگیرد و و در حق مردم اجحاف نشود.

وی افزود: البته افزایش واقعی قیمت برخی از کالاها اجتناب ناپذیر است. اما بیشترین تلاش ما این است که افزایش بی رویه، بی جهت و به دلیل سوءاستفاده از شرایط جدید اتفاق نیفتد و تا این لحظه هم بر اساس گزارش هایی که بنده دریافت کرده ام قیمت ها کنترل شده است.

وی خاطرنشان کرد: ما برای کنترل قیمت ها نیرو کم نداریم و از اصناف، اتحادیه ها و وزارتخانه های مربوطه خواسته ایم در این زمینه تلاش کنند و همچنین از بسیج هم کمک گرفته ایم که با ورود این نهادها مشکلی پیش نخواهد آمد و سازمان تعزیرات و دادستانی هم تمهیداتی در این باره دارند که امیدواریم موثر واقع شود.

با اشاره به اقدامات وزارت صنعت، معدن و تجارت برای نظارت  بازار جهت جلوگیری از افزایش قیمت‌ها در پی افزایش نرخ بنزین گفت: بازرسی‌های ما کمیت و کیفیتش افزایش یافته است و همه امکانات در روزهای اخیر بسیج شده است تا در حق مردم اجحاف نشود و موج گرانی که بیشتر ناشی از بار روانی این قضیه است تحمیل نشود.

وی خاطرنشان کرد: 

طبق گزارش‌های میدانی که داریم اقدامات ما در این جهت موثر بوده است البته در برخی کالاها و خدمات مثل حمل و نقل تاثیرات واقعی را هم داریم که بحث جدایی دارد؛ بیشترین تلاش ما این است که به دلیل مباحث روانی به شکل سوءاستفاده‌ای گرانی صورت نگیرد و گرنه در برخی جاها ممکن است این تصمیم درصد پایینی روی برخی قیمت‌ها تاثیرگذار باشد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: طبق دستور رئیس‌جمهور دولت و دستگاه‌های دولتی طبق به هیچ عنوان تا پایان سال حق گران کردن هیچ کالا و خدماتی را ندارند.

وی درباره تولید خودروهای کم مصرف در شرایط افزایش قیمت بنزین گفت: در این رابطه دو مورد در دست اقدام داشتیم یکی بحث تولید خودروهای الکتریکی و برقی است یکی هم موتور کم مصرف است که قبل از این طرح هم در دستور بوده و الان ضرورت آن بیشتر شده است.

رحمانی در پاسخ به این سوال که چرا پس از افزایش قیمت بنزین شاهد افزایش قیمت برخی خودروها بودیم، گفت: هیچ افزایش قیمتی از سوی خودروسازها اعمال نشده است این هم مربوط به این چند روز نبوده مثل همیشه که دلالی و برخی اقدامات می‌شد الان هم بحث همان دلالی است و پیگیری می‌کنیم با عرضه بیشتر اجازه ندهیم افزیش قیمتی در این زمینه داشته باشیم.

رحمانی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر این که مقام معظم رهبری در مورد حذف قوانین دست و پا گیر در تولید فرمایشاتی داشته‌اند وزارت صمت در این مورد چه خواهد کرد، گفت: رهبری بارها درباره فضای کسب و کار صحبت کردند و تذکر دادند در حوزه وزارت صمت امسال یکی از محورهایی که بر آن تاکید داریم بهبود فضای کسب و کار است.

وزیر صمت تاکید کرد: تعداد مجوزها، فرآیندها و سامانه باید تکمیل شود و اقداماتی در این حوزه انجام دادیم که رفع موانع شود، ما در گذشته ۷۸ مجوز داشتیم که آن را به ۴۶ رساندیم .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۱
    0 0
    اول می گویند گرانی بنزین تاثیری بر افزایش قیمت کالاها ندارد حال می گویند گرانی بعضی از کالا ها اجتناب ناپذیر است
  • علی رضا ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
    0 0
    آهن طی یک هفته بعد از گرانی بنزین 20 درصد افزایش قیمت داشته این معنی زیر ذره بین بودن بازاره !!!!