کارشناس مسئول بازرسی و رسیدگی به شکایات سازمان صمت خراسان رضوی گفت: در روزهای قبل از افزایش قیمت بنزین تعداد تماس‌های سامانه ۱۲۴ در روزهای پرتماس، ۲۰۰ تا ۲۵۰ مورد در مشهد بود در حالی که روز گذشته ۱۳۰۰ تماس مردمی داشتیم.

افزایش ۶ برابری تماس‌های مردم با سامانه ۱۲۴

به گزارش قدس آنلاین، مهدی مقدسی در خصوص نظارت بر بازار پس از گرانی بنزین، اظهار کرد: بعد از اجرای طرح مدیریت اصلاح سوخت که پنجشنبه شب یا بامداد جمعه اتفاق افتاد، در فضای کاملا منفعل نبودیم که بخواهیم از شنبه برای بازرسی تصمیم بگیریم. برنامه‌هایی از روز قبل به ما منعکس شده بود که باید آمادگی داشته باشیم.

وی افزود: در یک بازه زمانی این آمادگی را داشتیم که اگر تغییر قیمت اتفاق بیفتد، نباید از تاثیر واقعی که آمار و اطلاعات آن نیز منعکس شده، متفاوت باشد. اثر ۴ درصدی و ۲ درصدی در برخی کالاها و خدمات منطقی است اما نباید سوءاستفاده اتفاق بیفتد، با این موضوع هم عقیده بودیم و از لحاظ اقتصادی و حوزه نظارتی نیز به آن رسیدیم و مشاهده کردیم که در ۱۶ بار تغییر و اصلاح قیمت از ابتدای انقلاب تاکنون، ۶ بار بدون تغییر بوده و در کالاها اثری نداشته و در ۶ بار حتی کاهش تورم ثبت شده، در ۴ بار نیز تغییر قیمت داشتیم که در کالاهای عمومی تاثیر داشته است.

مقدسی ادامه داد: این امر نشانگر این است که نباید بحث تغییر قیمت‌ها را انتشار دهیم تا عده‌ای سوءاستفاده کنند و بگویند تاثیر تغییر بنزین صددرصدی است، البته این قسمت را رد نمی‌کنیم که تاثیر افزایش قیمت سوخت در برخی بخش‌ها مخصوصا خدمات از جنس حمل و نقل را باید از نظر منطقی بپذیریم.

کارشناس مسئول بازرسی و رسیدگی به شکایات سازمان صمت خراسان رضوی اضافه کرد: به طور مثال بحث حمل و نقل میوه از داخل میدان‌بار به سطح شهر توسط وانت انجام می‌شود که مصرف بنزینی دارد و افزایش قمیت نیز در آن تاثیر می‌گذارد. یک وانت داخل شهر که قبل گرانی بنزین ۷۰ هزار تومان کرایه دریافت می‌کرده، بعد تاثیر سوخت به ۱۴۰ هزار تومان رسیده که این جای بررسی دارد و صرف نظر از این افزایش ۷۰ هزار تومانی که افزایش برای یک تن بار است، در یک کیلو میوه تنها ۷۰ تومان اثر دارد.

وی خاطرنشان کرد: اگر کسی می‌خواهد این موضوع را انتشار دهد که قیمت بنزین افزایش یافته، کرایه دوبرابر شده، بنابراین میوه نیز دو برابر می‌شود، آدرس اشتباه می‌دهد و می‌خواهد از این فضا سوءاستفاده کند. این افزایش‌ها به قیمت واحد هر کالا اضافه نمی‌شود و آن هزینه برای حجمی از انتقال کالا است. بیشتر حمل و نقل ما نیز به جاده ارتباط دارد که ربطی به بنزین ندارد.

روز گذشته ۱۳۰۰ تماس مردمی با سامانه ۱۲۴ داشتیم

مقدسی با بیان اینکه بعد از این جریان در رسانه‌ها به سامانه ۱۲۴ پرداخته شد تا مردم تماس بگیرند، عنوان کرد: از قبل نیز این بخش را داشتیم. در روزهای قبل از این جریان تعداد تماس‌ها در روزهای پرتماس، ۲۰۰ تا ۲۵۰ مورد در مشهد بود که من روز گذشته بررسی کردم، ۱۳۰۰ تماس مردمی داشتیم. بخشی از این تماس‌ها ارتباطی با حوزه ما ندارد، برخی از افراد تماس‌گیرنده نیز با توضیحات ما قانع می‌شوند. شکایت افراد دیگر را نیز پیگیری می‌کنیم. ساعت کار ما در سامانه ۱۲۴ از ۷ صبح تا ۲۰.۳۰ به صورت زنده بوده و بعد از آن روی پیغام‌گیر ضبط شده و روز بعد بررسی می‌شود.

کارشناس مسئول بازرسی و رسیدگی به شکایات سازمان صمت خراسان رضوی بیان کرد: فضای دیگری را نیز ایجاد کردیم که علاوه بر تلفن گویای ۱۲۴، سامانه پیامکی ۳۰۰۰۸۱۲۴ را نیز داریم که قبلا از آن گزارش دریافت می‌کردیم. فضای جدیدی در اینترنت است که مردم می‌توانند از آدرس ۱۲۴.ir و از طریق سیستم آپ بارگذاری کنند. از حدود یک ماه پیش که این فضا ایجاد شده، ۳۰۰ شکایت از این طریق و روزی ۱۰ تا ۱۲ مورد داشتیم.

وی با اشاره به اینکه تعداد تماس‌های ما افزایش یافته است، تصریح کرد: به همکاران تاکید کردیم که اولویت اول ما این است که به شکایت مردم رسیدگی کنیم. همه را بسیج کردیم تا در کمترین زمان ممکن به شکایت مردم ورود پیدا کنیم. تعدادی از افراد تماس گرفتند که آثار شکایت خود را ندیدند که به این بر می‌گردد که بعد از بررسی فاکتورها، همخوانی تایید می‌شود، در حالی که که فرد شاکی اعتقاد دارد همخوانی وجود ندارد. بسیاری از افراد نیز که آثار شکایت خود را می‌بینند، ممکن است تماس نگیرند.

مقدسی گفت: ما تماس‌های مردم را پیش خود امانت می‌دانیم و باید به همه پاسخ دهیم، ضمن اینکه دستگاه‌های نظارت دیگر نیز ما را کنترل می‌کنند که تماس‌ها پیگیری شده یا نه، اولویت ما رسیدگی به شکایات و برخود با تخلفات بوده و خط قرمز ما عدم رعایت حقوق مصرف‌کننده است که برخورد خود را بر مبنای قانون انجام می‌دهیم.

انجام ۸ هزار بازرسی تا روز سه‌شنبه در استان

کارشناس مسئول بازرسی و رسیدگی به شکایات سازمان صمت خراسان رضوی در خصوص تخلفات انجام شده در هفته اخیر، عنوان کرد: تا روز سه‌شنبه تعداد بازرسی‌ها در سطح استان حدود ۸ هزار مورد بوده است. در گذشته هزار بازرسی در روز داشتیم که اکنون دو برابر افزایش داشتیم و روزی ۲ هزار بازرسی داریم، از این ۸ هزار بازرسی، ۵۹۲ پرونده تنظیم شده که ۷ درصد از واحدها را شامل می‌شود، ارزش ریالی پرونده‌هایی که تنظیم کردیم ۱۲ میلیارد ریال بوده است.

وی بیان کرد: تعداد گزارشات مردمی که پیگیری کردیم و منجر به تنظیم پرونده شده، ۵۸۷ مورد بوده است. ۲۴۳ گشت مشترک با تعزیرات حکومتی، اتاق اصناف و اتحادیه‌ها داشتیم. به بازرسان و همکاران تاکید کردیم تا پول‌هایی که اضافه از مردم اخذ شده، در محل وقوع بازرسی پرداخت شود. در مورد برخی پرونده‌ها این اتفاق افتاده که ۴۰ میلیون تومان پول شاکیان را در محل وقوع تخلف برگشت دادیم.

گوشت، نان و برنج پاکستانی، بیشترین تخلفات گزارش شده توسط مردم

مقدسی افزود: بیشترین تخلفات مرتبط با تماس‌هایی که داشتیم در حوزه گوشت، نان و برنج پاکستانی بوده است. وقفه‌ای در واردات برنج پاکستانی اتفاق افتاده بود که دوباره راه‌اندازی شد و بحث ورود و توزیع آن را شروع کردیم. حدود ۱۵۰۰ تن محموله توقیفی داشتیم که از دیروز در فروشگاه‌ها عرضه می‌شود، بخشی نیز از محل واردات شکل می‌گیرد و ۵ هزار تن دیگر نیز وارد می‌شود که توزیع خواهد شد و این توزیع ادامه‌دار خواهد بود.

کارشناس مسئول بازرسی و رسیدگی به شکایات سازمان صمت خراسان رضوی ادامه داد: وانت‌بارها سهمیه‌هایی برای بنزین دارند، در حمل و نقل وانت‌بارها یک اتحادیه اتوبار برای حمل و نقل درون شهری داریم و بخشی نیز با حوزه شهرداری است. در نرخ‌نامه آنها تغییری انجام نشده و در حال بررسی تاثیر واقعی افزایش قیمت بنزین هستند تا نرخنامه را اصلاح کنند. در حوزه حمل و نقل تخلفاتی داشتیم و پرونده‌هایی تنظیم شده است.

وی اضافه کرد: در طول یک روز گذشته در مشهد ۱۰۰ تن گاز مایع توزیع شده که شرکت پخش فرآورده‌های نفتی سهمیه‌های فوق‌العاده‌ای را تخصیص داده که جذب خواهد شد. مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کردند که سهمیه تخصیص گاز مایع آذرماه نسبت به آبان افزایش چشمگیری خواهد داشت. ضریب نفوذ گاز طبیعی ما در روستاها و شهرهای استان حدود ۹۵ درصد است و ۵ درصد روستاهای ما از گاز مایع استفاده می‌کنند.

مقدسی خاطرنشان کرد: روستاهای نیازمند گاز به قیمت ۷۸۰۰ تومان گاز دریافت می‌کنند، یعنی ۹۷ درصد از کل حجم گازی که جذب می‌شود با قیمت ۷۸۰۰ تومان به دست مصرف‌کننده واقعی می‌رسد. درصدی از این گاز خارج از شبکه رفته و دلال‌بازی می‌شود و بخش زیادی از آنها قصد دارند به عنوان سوخت خودرو مصرف کنند. اتحادیه‌هایی مانند ایزوگام و سماورسازان با معرفی‌نامه اتحادیه مراجعه کرده و با کپسول ۷۸۰۰ تومان گاز می‌گیرند.

کارشناس مسئول بازرسی و رسیدگی به شکایات سازمان صمت خراسان رضوی گفت: با افرادی که گاز مایع را با قیمت بالا به فروش می‌رسانند برخوردهایی انجام می‌دهیم،  تا روز گذشته ۱۳ پرونده برای فروشنده‌های گاز مایع با قیمت بالا تنظیم کرده و به تعزیرات فرستادیم که برخوردها را انجام می‌دهیم. بحث تخصیص سهمیه‌های فوق‌العاده و افزایش سهمیه در آذرماه اتفاق افتاده و نظارت بر شبکه توزیع را نیز انجام می‌دهیم. عمده مصرف‌کننده‌ها گاز مایع را با قیمت ۷۸۰۰ تومان تامین می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در برخی کالاها کاهش قیمت داشتیم، تصریح کرد: به دلیل اینکه بازار خالی بود، برنج پاکستانی قبل از افزایش بنزین تا ۱۷ هزار تومان در هر کیلو یعنی هر کیسه ۱۰ کیلویی به قیمت ۱۷۰ هزار تومان به فروش می‌رسید اما این هفته به ۱۱ تا ۱۲ هزار تومان کاهش یافته است. بحث کاهش قیمت در برخی کالاها اتفاق افتاده است.

مقدسی افزود: در خصوص مرغ نیز افزایش قیمت نداشتیم، بلکه مقداری برگشت قیمت داشتیم. قبل افزایش قیمت بنزین دلار در کانال ۱۲ تا ۱۲ هزار و ۴۰۰ تومان بود اما اکنون در کانال ۱۱ هزار تومان قرار دارد. در خصوص طلا و فلزات گرانبها نیز برگشت قیمت داشتیم. گوشت قرمز پنجشنبه و جمعه افزایش داشت که قیمت بره زنده تا ۴۷ هزار تومان افزایش یافت اما اکنون ۳۵ هزار تومان است که به نسبت آن گوشت نیز در بازار برگشت قیمت خواهد داشت که مردم تاثیر آن را در روزهای آینده مشاهده می‌کنند.

حجم‌ خریدهای مردم غیرطبیعی نیست

کارشناس مسئول بازرسی و رسیدگی به شکایات سازمان صمت خراسان رضوی بیان کرد: جریان قیمت بنزین تاثیر چندانی در مواد غذایی نداشته است. اکنون حجم غیر طبیعی خرید نداریم و خریدها طبیعی انجام می‌شود، حتی بازاری‌ها نیز منتظر خرید هستند. در لوازم خانگی بسیاری از واحدهای صنفی منتظر مشتری هستند.

وی افزود: در بحث ارز که کالاها یکباره افزایش زیادی پیدا کرد، مردم را نگران کرده بود که بنزین نیز همین تاثیر را خواهد داشت و افرادی قصد سوءاستفاده داشتند و می‌خواستد همان فضا را طراحی کنند تا مردم برای خرید هجوم بیاورند، بازار تحت فشار قرار بگیرد و تعادل عرضه و تقاضا به هم بریزد، در حالی که اکنون تعادل عرضه و تقاضا به هم نریخته و مردم بیشتر از نیازشان خرید نمی‌کنند.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.