بوشهر- یکی از منابع تأمین‌کننده آب استان بوشهر سد کوثر در استان کهگیلویه و بویراحمد است و بخش دیگری از چشمه ساسان و شاپور در کازرون استان فارس تأمین می‌شود.

پساب‌های گناوه سروسامان می‌گیرد

قدس آنلاین-گروه استان ها: آب شهرستان گناوه  با ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در شمال استان بوشهر از خط انتقال سد کوثر تأمین می‌شود  لذا هر قطره آب در این شهرستان حکم طلا را دارد.

طرح جمع‌آوری و ساماندهی پساب‌های شهری سال‌هاست که در فهرست خواسته‌های مردمی و مسئولان قرار دارد تا آنجا که از این موضوع افزون بر ۱۸ سال می‌گذرد.

طرح فاضلاب شهری گناوه که سال ۷۳ نقشه‌برداری و مطالعه آن انجام شد درنهایت در سال ۸۰ عملیات اجرایی آن آغاز شد اما از آن زمان تاکنون نه‌تنها به سرانجام نرسیده بلکه پیامد و آثار منفی و اسفباری برای شهروندان و هم شهر در زمینه بهداشتی، زیست‌محیطی و حتی عمرانی برجای گذاشته است.

متأسفانه تکمیل نشدن سیستم فاضلاب در این شهر باعث شده تا شهروندان فاضلاب منازل خود را در کانال دفع آب‌های سطحی رها کنند که علاوه بر ایجاد بوی نامطبوع و چهره ناخوشایند، ماندگاری طرح‌های اجراشده شهرداری نظیر آسفالت را کاهش دهد.  

 با توجه به موقعیت گردشگری گناوه انتظار می‌رود مسئولان ذی‌ربط در کشور و استان بوشهر توجه ویژه‌ای به این شهر داشته باشند .

بنا بر گفته شهروندان عدم تکمیل این پروژه موجب شده تا شهرداری نیز طرح‌های عمرانی زیادی  را به بهانه نیمه‌تمام ماندن پروژه فاضلاب به تعویق بیندازد.

بنا بر گفته بسیاری از کارشناسان بی‌توجهی به چرخه آب و بازگردانی پساب برخی از مسئولان شهری و فضای سبز را وادار کرده تا افزون بر ۱۰۰ هزار مترمکعب آب شرب را پای فضای سبز بریزند و این در حالی است که در صورت تکمیل این پروژه می‌توان از این نقیصه جلوگیری کرد. و افزون بر ۲ میلیون مترمکعب در سال آب را بازگردانی کرد.

متأسفانه بخش زیادی از خانوارها در این شهر باوجوداینکه حق انشعاب منازل خود را پرداخت کردند اما به شبکه فاضلاب شهری متصل نشده و فاضلاب خانگی را در کوچه و خیابان‌ها رها می‌کنند و این موضوع در شهری که به مقصد گردشگری تبدیل‌شده است ناپسند محسوب می‌شود.

مشکل حل می شود

هر زمان که صحبت از ساماندهی فاضلاب و پساب‌ها در گناوه شد است مسئولان نیز پای بودجه و اعتبار را به میان کشیدند و اظهار کرده‌اند که با بودجه‌های استانی نمی‌توان کاری از پیش برد و نیازمند بودجه‌های ملی هستیم.

اما بنا بر گفته فرماندار گناوه بااعتباری که ریاست جمهوری در سفر اسفندماه سال گذشته به این طرح اختصاص داد قرار است تا عملیات تکمیل طرح فاضلاب گناوه با این اعتبار تخصیصی پیگیری شود.

غلامرضا مهرجو بابیان اینکه بهبود و توسعه سیستم فاضلاب شهری گناوه از مطالبه‌های به‌حق مردم است ادامه می‌دهد: اجرای  طرح فاضلاب گناوه یکی از  طرح‌های مهم و ضروری در این شهرستان است که تکمیل آن در اولویت قرارگرفته است.

وی با اشاره به اینکه در همین راستا مبلغ ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار درنظرگرفته شده صرف تکمیل  فاضلاب این شهر که نیمه‌تمام و مطالعه آن انجام‌شده هزینه خواهد شد یادآور می‌شود: در این راستا نیاز است تا تمامی دستگاه‌های اجرایی به‌ویژه شورای اسلامی و شهرداری برای تشویق و همکاری مردم و خانوارهایی که اقدام به انشعاب کرده و هنوز متصل نشده‌اند،  کمک کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.