افزایش نرخ بنزین در کشــور که در روزهای اخیر به عنوان اصلی‌ترین مســئله کشــور و عامل ناآرامی در برخی نقاط کشــور اعلام شد پس از فرمایشــات حکیمانه رهبر معظم انقلاب وارد مرحله جدیدی شد.

عباس محمدیان/

افزایش نرخ بنزین در کشــور که در روزهای اخیر به عنوان اصلی‌ترین مســئله کشــور و عامل ناآرامی در برخی نقاط کشــور اعلام شد پس از فرمایشــات حکیمانه رهبر معظم انقلاب وارد مرحله جدیدی شد. تأکید معظم له مبنی بر ضرورت اجرای تصمیم ســران قوا در این راستا با ملاحظه وضع معیشتی مردم و به خصوص حمایت از اقشــار ضعیف ‌و مراقبت و ممانعت از گرانی‌های بدون ضابطــه و نظارت بر بازار می‌بایســت فصل‌الخطاب همگان بوده و نعمت امنیت و نیز والیت را پاس داشت.

 در این راســتا همچنین لازم است تا تفاوت میان معاندان، منافقــان و تخریب‌کنندگان اموال عمومــی و به اصطلاح» اشــرار» از دغدغه‌مندان مشفق و مردم نگران و معترض، مجزا نگریسته شود و در شرایطی که خلا آماده‌سازی افکار عمومی برای چنین طرح بزرگی محســوس بوده و درباره ضرورت این طرح و ســاز و کارهــای چگونگی اجرای آن پرســش‌های بســیاری در اذهان مردم نقش بسته است از رسانه‌های انقلابی انتظار می‌رود تا بیش از هر زمانی نقش ســازنده خویش را در تبیین و تشریح طرح هدفمندسازی یارانه‌ها (که واقعی شدن نرخ سوخت جزئی از آن است) به درســتی ایفا کنند.

در این راســتا باید با بهره‌مندی از نظر کارشناســان و متخصصان مجرب به خســارت‌های ناشی از تحقق نیافتن این تصمیم بزرگ در ســالیان گذشته به خصوص در شــیوع قاچاق بنزین پرداخت و رصد لحظه به لحظه فضای اجتماعی را بــا ارائه راهکارهای دقیق و بیان بایستگی‌های این طرح ملی گوشزد کرد.

 واقعیت این است که میزان مصرف بنزین در ایران دو برابر میانگین جهانی اســت و در ســال‌های اخیر بودجه یارانه انرژی در کشور ما ســالانه ۲۵ میلیارد دلار بیش از کشور چین است و عجیب اینکه بنا بر مستندات در سال گذشته بیش از ۲۰ برابر بودجه عمرانی کشور از بیت‌المال به یارانه انرژی اختصاص یافته در حالی که بسیاری از صاحبان اصلی انقلاب یعنی مستضعفان و روستانشینان کمترین سهمی از این بودجه هنگفت نداشته و ندارند.

 در واقع التهاب روزهای اخیر در کشــور بیش از آنکه ثمره تبعات گرانی بنزین باشد ناشی از تأثیر شوک تغییر ناگهانی قیمت و جو روانی حاصل از آن است؛ چراکه بهای گازوئیل به عنوان ســوخت اصلی خودروهای حمــل بار همچنان همانند ســابق و بدون تغییر است و صرفاً ممکن است نرخ کرایــه وانت‌بارها قدری بالا بــرود که آن هم با تمهیدات و تدابیر خاص در تخصیص سهمیه قابل جبران است.

 در این روزها تشــکیل قرارگاه رســانه‌ای انقلاب اسلامی برای دیده‌بانی صادق و مســتمر تحولات بــازار و انعکاس دردها و چالش های عمومــی با ارائه گزارش‌های میدانی و مطالبه‌گری بدون تعارف از مسئولان و آرامش بخشیدن به مردم ضروری به نظر می‌رسد.حمایــت رهبری از تصمیم اخیر مســئولان قوا و در واقع حمایت ایشــان از تصمیم اخیر دولت می‌طلبد تا با پرهیز از حاشیه‌ها، قدر این اعتماد را دانست و با عزمی همگانی و تلاشــی مضاعف فرصت باقیمانده برای خدمت به مردم را شاکر بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.