مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: اگر برای کم آبی مشهد و احتمال خشک شدن سد دوستی تدبیری اندیشیده نشود، این کلانشهر با تهدیدات جدی رو به رو خواهد شد.

وضعیت شکننده کلانشهر مشهد از نظر شرایط آبی

به گزارش قدس آنلاین، نشست رئیس و اعضای مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی، با مدیران تابعه وزارت نیرو در خراسان رضوی و با حضور دادستان مشهد، رؤسای سازمان بازرسی، سازمان برنامه و بودجه و دیوان محاسبات استان در دیوان محاسبات خراسان رضوی در مشهد برگزار شد.

محمد علایی، مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در این نشست اظهار کرد: ما سعی می‌کنیم تا سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را به حوزه آب و فاضلاب جذب کنیم و در همین راستا، موفق شدیم برای اولین بار طرح انتقال ایستگاه پساب از تسویه خانه خین عرب به ایستگاه پمپاژ پرکندآباد را با اعتباری حدود ۴۰ میلیارد تومان، کاملاً با هزینه‌های بخش خصوصی منتقل کنیم. 

وی با اشاره به اینکه کلانشهر مشهد از نظر شرایط آبی، وضعیت شکننده‌ای دارد، افزود: طی بارش‌های بهاری سال جاری، حدود ۷۰۰ میلیون متر مکعب آب، وارد سد دوستی شد و هم‌اکنون نیز حدوداً ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب در این سد جریان دارد که خوشبختانه طی این اتفاق وضعیت کم‌آبی در مشهد کمرنگ‌تر شد؛ اما نگرانی اصلی، همچنان پابرجاست. اگر برای کم آبی مشهد و احتمال خشک شدن سد دوستی، تدبیری اندیشیده نشود، این کلانشهر با تهدیدات جدی رو به رو است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی تصریح کرد: به همین منظور، طی جلساتی که داشتیم، وزیر نیرو نامه‌ای به رئیس جمهور فرستاد که طی آن، مبلغ ۶۹۱ میلیارد تومان اعتبار در اختیار دکتر نوبخت، ریاست برنامه و بودجه قرار گرفت و من خواستار برگزاری جلسه‌ای با حضور آقای نوبخت هستم تا تکلیف این مبلغ تعیین شود.

علایی در انتها با اشاره به اینکه در حوزه سیلاب‌ها مشکلات زیادی داریم، بیان کرد: ما رودخانه‌هایی داریم که درحال حاضر به علت بسته شدن از بالادست حوزه رود، مسیر آن عوض شده است؛ مثل رودخانه‌های صیاد شیرازی و سجاد در مشهد، و یک سال دولت اجازه داد این اراضی به فروش رسد و هزینه‌های آن را برای رودخانه‌ها هزینه کند، اگر لایحه‌ای تهیه و تصویب شود،‌ تا مجدداً این اراضی به فروش رسد و هزینه‌های آن صرف دیگر رودخانه‌ها شود، بسیار موثر خواهد بود. در ضمن ما همه نگرانی‌های مجلس در حوزه فروش و به مصرف رساندن هزینه‌های حاصل از فروش این اراضی برای رودخانه‌ها را از طریق نهادهای نظارتی تضمین می‌کنیم.

منبع: مهر 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.