مسئول بسیج رسانه خراسان رضوی در افتتاحیه مراسم نهضت سواد رسانه‌ که در موسسه فرهنگی قدس برگزار شد، گفت: در دهه ۶۰ نهضت سواد آموزی در کشور راه‌اندازی شد، ولی امروز نیاز است برای پیشرفت و اعتلای کشور در دهه ۹۰ نهضت سواد رسانه ایجاد شود.

برگزاری 400 کلاس آموزشی سواد رسانه در مشهد/خراسان رضوی باید پایتخت فرهنگی مساجد شود

به گزارش قدس آنلاین، عباس محمدیان پیش از ظهر امروز در افتتاحیه نهضت سواد رسانه‌ای که در سالن  همایش موسسه فرهنگی  قدس برگزار شد، گفت: متأسفانه در کشور ما اول تکنولوژی وارد می‌شود و بعد فرهنگ استفاده از آن آموزش داده می‌شود.

مسؤول بسیج رسانه خراسان رضوی افزود: مفهوم سواد در عصر ارتباطات فراتر رفته و دیگر بر خواندن و نوشتن دلالت ندارد.

وی با اشاره به اینکه امروز در دهه پنجم انقلاب قرار داریم و در حال پیشرفت هستیم، بیان کرد: اتفاقات امروز ضرورت دارد که به سواد رسانه‌ای دست پیدا کنیم، امروز هر نفر یک رسانه هستند و رسانه‌ی امروز محدود به زمان و مکان نیست.

محمدیان با اشاره به اینکه در حوزه انقلاب رسانه‌ای ۱۵ سال از دنیا عقب هستیم، ادامه داد: از سال ۱۹۶۵ میلادی سواد رسانه‌ای در سراسر دنیا آغاز شد.

مسؤول بسیج رسانه خراسان رضوی خاطر نشان کرد: چرا دشمن با اعمال تحریم‌های ظالمانه و ضد انسانی علیه ایران هیچگاه اینترنت را تحریم نکرده است و این روزها که اینترنت قطع شده تمام دغدغه‌اش وصل شدن اینترنت در ایران است؟!

وی تصریح کرد: دلیل این مسئله این است که دشمن بر روی رسانه احاطه دارد و به وسیله‌ی آن قدرت تفکر و مطالعه را از عده‌ای در جامعه‌ی ما گرفته است.

محمدیان با تذکر این نکته که کانون‌های فرهنگی مساجد نقطه‌ی اتصال رسانه با مردم هستند بیان کرد: ما از کانون‌های مساجد به عنوان قلب تپنده‌ای که سواد رسانه‌ای دارد انتظار تربیت جبهه‌ای با سواد رسانه‌ای و انقلابی داریم.

مسؤول بسیج رسانه خراسان رضوی با اشاره به بیانات رهبری درباره اهمیت کار در فضای مجازی گفت: همانطور که در دهه ۶۰ نهضت سواد آموزی ضرورت داشت امروز هم نهضت سواد رسانه‌ای ضرورت دارد.

وی ادامه داد: دغدغه‌ی این روزهای خانواده‌ها اعتیاد فرزندان به موبایل و فضای مجازی است و کانون‌ها باید جنبه‌ی تربیتی خود را در این زمینه به روز کنند.

محمدیان اظهار کرد: سازمان جهانی یونسکو پنج سواد را برای بشر معرفی کرده است که از مهم‌ترین آنها سواد رسانه‌ای است.

مسؤول بسیج رسانه خراسان رضوی ضمن گلایه از نبود سواد رسانه‌ای در بین اقشار تحصیل کرده‌ی جامعه بیان کرد: برخی به دلیل ضعف سواد رسانه‌ای رسانه را فقط در خبر می‌بینند.

وی ادامه داد: یک کلیپ دو دقیقه‌ای در فضای مجازی تاثیرگذاری برابر ۲۷ مقاله‌ی علمی و ۶ ساعت تماشای تلویزیون دارد.

محمدیان متذکر شد: ۹۰ درصد انیمیشن‌های شبکه پویا محصول کشور آمریکا،کانادا و ژاپن است و این نشان از کم کاری ما در تولید محتوای رسانه‌ای برای نوجوانان و جوانان دارد.

مسؤول بسیج رسانه خراسان رضوی گفت: از امروز تا دهه فجر قصد داریم در ۴۰۰ مسجد مشهد آموزش سواد رسانه‌ای را آغاز کنیم.

خراسان رضوی باید پایتخت فرهنگی مساجد شود

در ادامه‌ی این مراسم مسؤول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان رضوی گفت: از نگاه من مسجد خودش یک رسانه است و ما باید این رسانه را تقویت کنیم.

محمد حسین عبدالهی افزود: امروز جوانان هنگام مراجعه به کانون‌ها درخواست سخت افزار ورزشی ندارند و خواسته‌ی آنها محتوای نرم‌افزاری است پس ما باید خودمان را در این زمینه تجهیز کنیم.

وی با بیان اینکه قرار است همزمان با ولادت حضرت زهرا(س) طی ماه آینده پایتخت فرهنگی هنری مساجد ایران مشخص شود، اظهار کرد: خراسان رضوی باید پایتخت فرهنگ و هنر مساجد شود و این نیازمند همکاری و بارگذاری فعالیت‌های کانون‌ها در سامانه «بچه‌های مسجد» است.

مسؤول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان رضوی ادامه داد: نظام «فهما» یعنی فرهنگ و هنر مساجد ایران و وقتی این نظام در مساجد مستقر شود خدماتی را برای شما کانون‌ها ارائه می‌دهد که شامل خدمات مالی، نرم افزاری و سخت افزاری است.

عبدالهی با اشاره به فواید اجرای این نظام در مساجد تصریح کرد: حمایت عادلانه و هدفمند یکی از فواید این نظام است و اساس این حمایت آمارهایی است که شما کانون‌ها از فعالیت‌های خود در سامانه ثبت می‌کنید.

وی خاطر نشان کرد: برای اینکه خراسان رضوی بتواند پایتخت فرهنگی هنری مساجد ایران شود نیازمند گسترش فعالیت‌های کانون در همه‌ی عرصه‌های مربوطه هستیم.

 مسؤول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان رضوی با اشاره به ۶۸۷ کانون از هزار و ۸۰۰ کانون هنوز هیچ عضوی در سامانه ثبت نکردند، متذکر شد: ۱۱۳ کانون ما زیر ۲۰ نفر و ۹۴ کانون زیر ۱۰ نفر عضو دارند که این آمار بدی است.

عبدالهی گفت: در حوزه منابع سخت افزاری در سال جاری بیش از یک میلیارد تومان اعتبار داریم و انشاالله امکانات لازم فراهم می‌شود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.