قزوین-راه اندازی منطقه صنعتی آوج در استان قزوین و در سال ۱۳۶۶ نقطه امیدی در دل مردم این منطقه به‌ویژه روستائیان ایجاد کرد زیرا این اقدام نویدبخش ایجاد اشتغال و صنعت بود.

«رونق تولید» رویای ساکنان «آوج»/ ناحیه صنعتی آوج چشم‌انتظار حضور سرمایه‌گذاران

قدس آنلاین-گروه استان ها: گفتنی است اهالی این منطقه که سال‌ها پیش هرگونه سرمایه‌گذاری و کمک به راه‌اندازی منطقه صنعتی را زمینه‌ساز کمک به اشتغال فرزندان خود می‌دانستند لذا بخشی از اراضی خود را به‌منظور ایجاد شهرک صنعتی و استقرار کارگاه‌های دولتی به این ناحیه صنعتی بخشیدند.

گفتنی است حال پس از سال‌ها از راه‌اندازی این شهرک صنعتی که به حالت نیمه‌تمام رهاشده است بسیاری از اهالی این منطقه و به‌ویژه مردمی که زمین خود را برای ایجاد اشتغال به شهرک صنعتی تحویل داده بودند از کرده خود پشیمان هستند و در زمین‌های اهداشده بار دیگر تصمیم گرفتند که به کشت و زرع بپردازند.

متأسفانه باوجوداینکه دولت در قالب مشوق‌های متعدد ازجمله معافیت‌های مالیاتی و قیمت ارزان برای اهدای زمین سعی کرده تا پای سرمایه‌گذاران را به این ناحیه صنعتی باز کند اما ظاهراً رغبتی برای سرمایه‌گذاری در این ناحیه وجود ندارد و از همان تعداد هشت واحد صنعتی در این شهرک پنج واحد راکد و سه واحد در حال ساماندهی و بهره‌برداری است.

ناحیه صنعتی فاقد زیرساخت

فرماندار آوج که ایجاد اشتغال در منطقه را درگرو سرمایه‌گذاری و حضور سرمایه‌گذاران در این ناحیه صنعتی عنوان می‌کند در این رابطه می‌گوید: متأسفانه اراده جمعی از طرف مدیران اجرایی برای راه‌اندازی و یا سرمایه‌گذاری در این ناحیه صنعتی مشاهده نیم شود.

نصرت‌الله علیرضایی حتی با اشاره به این موضوع که مصوبات مربوط به نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه این شهرستان در خصوص ناحیه صنعتی آوج نیز همچنان بلاتکلیف باقی‌مانده است ادامه می‌دهد: به‌طور مثال یکی از مصوبات این نشست برگزاری جلسه هم‌اندیشی بین سرمایه‌گذاران دارای پروانه جواز تأسیس با شرکت شهرک‌های صنعتی قزوین بود که باوجود پیگیری‌های متعدد هنوز عملی و محقق نشده است.

وی با انتقاد از برخی مدیران اظهار می‌کند:  ظاهراً مدیران مربوطه کارهای مهم‌تری از رسیدگی به مناطق محروم و تلاش برای توسعه چنین نقاطی دارند  و برخی مدیران صنعتی خواسته یا ناخواسته سرمایه‌گذاران را به مناطقی خاص هدایت می‌کنند.

وی با ابراز نارضایتی از وضعیت فعلی این ناحیه صنعتی می‌افزاید: این ناحیه صنعتی بیشتر شبیه یک مخروبه است لذا طبیعی است که هیچ رغبتی از طرف سرمایه‌گذار برای حضور در این ناحیه و سرمایه‌گذاری ایجاد نیم شود.

علیرضایی اظهار می‌کند: ناحیه صنعتی اوج به حال خود رهاشده و به دلیل بی‌توجهی دستگاه‌های مسئول در وضعیت نامناسبی به سر می‌برد.

وی عنوان می‌کند: به‌طور مثال برق در این ناحیه صنعتی بسیار ضعیف است، و حتی از ابتدایی امکانات مانند چاه فاضلاب و پست نگهبانی محروم است.

عدم تحقق رویای مردم

فرماندار آوج  بابیان اینکه پیش‌ازاین اهالی آوج  برای اشتغال فرزندان خود و توسعه منطقه حدود ۴۰۰ هکتار را برای ساخت ناحیه صنعتی اهدا کردند ادامه می‌دهد: اما متأسفانه چون‌که این اراضی رهاشده و تنها نزدیک به ۶۰ هکتار آن در قالب ناحیه صنعتی درآمده است لذا افراد در سایر اراضی به‌صورت خودسرانه اقدام به کشت محصولات کشاورزی می‌کنند.

تلاش برای توسعه

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین بابیان اینکه برای تأمین زیرساخت‌های این ناحیه صنعتی تاکنون ۴ میلیارد و ۵۷۰ میلیون تومان هزینه کرده‌ایم و امسال هم یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان دیگر برای تأمین برق آن هزینه خواهیم کرد اظهار می‌کند: برای جذب سرمایه‌گذاران در مناطق کمتر توسعه‌یافته معافیت‌های مالیاتی و قسط‌بندی در واگذاری زمین پیش‌بینی‌شده تا بتوانیم افراد بیشتری را در این مناطق جذب کنیم.

حمیدرضا خان پور با اشاره به اینکه منطقه صنعتی روستایی آوج در سال ۶۶ با پیش‌بینی ۶۶ هکتار زمین شکل گرفت و امروز به‌عنوان یک ناحیه صنعتی محسوب می‌شود می‌افزاید: سرمایه‌گذاری در مناطق کمتر توسعه‌یافته از ۷ سال معافیت مالیاتی، زمین ارزان‌قیمت، تخفیف ۵۰ درصدی و پرداخت اقساطی هزینه زمین برخوردار می‌شود.

وی‌ بیان می‌کند: در حال حاضر در این منطقه زمین از قرار متری ۳۵ هزار تومان واگذار می‌شود و تسهیلات ویژه و تشویقی را هم در نظر می‌گیریم.

خان پور بیان کرد: ۷ سال معافیت مالیاتی پس از بهره‌برداری، تخفیف ۴۰ درصدی در ابتدای واگذاری زمین و ۱۰ درصد پس از پایان کار به افرادی که در نواحی صنعتی مناطق کمتر برخوردار مستقر شوند داده می‌شود و اقساط ۳۶ ماه هم در نظر گرفته می‌شود تا انگیزه لازم در سرمایه‌گذار ایجاد شود.

وی اظهار می‌کند: تاکنون در این منطقه ۱۴ هکتار زمین به متقاضیان واگذارشده و برای سایر متقاضیان هم آماده تأمین زمین هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.