تبریز- وقوع زمین لرزه ۵.۹ دهم ریشتری که که آبان ماه امسال که آذربایجان شرقی و ۴ استان هم جوار را به لرزش درآورد بنا بر گفته برخی کارشناسان زنگ هشداری بود تا شعار پیشگیری از قبل از وقوع حادثه و درمان را جدی بگیریم.

حاشیه های ناپایدارنیازمند پایدار سازی در برابر زلزله است

قدس آنلاین-گروه استان ها: زلزله به وقوع پیوسته اخیر همان طور که نشان داد بیشترین تخریب را در روستاهایی بر جای گذاشت که خانه های روستایی نامقاوم و خشت و گلی در آن وجود داشت.

نظیر این خانه های روستایی که استحکام چندای نداشته و با ابتدایی ترین مصالح و بدون استاندارد ها و اصول نظام مهندسی قد کشیده است در حاشیه های شهر تبریز به وفور به چشم می خورد.

بنا بر گفته کارشناسان شهری اگر بنا داریم تا زمین لرزه ها ی احتمالی آن هم در شهری که نیم میلیون نفر جمعیت حاشیه نشین دارد و بر روی یکی از فعال ترین گسل های کشور قرار دارد با کمترین خسارت روبرو شویم چاره ای جز مقاوم سازی و پایدار سازی این مناطق نداریم.

تهدید بافت های  حاشیه ای

در همین رابطه علی آجودان زاده عضو شورای شهر تبریز اذعان می کند: گسل تبریز از خطرناک ترین گسل های فعال کشور است که هر لحظه امکان آزاد شدن انرژی های درونی آن وجود دارد.

وی با بیان اینکه قریب به نیم میلیون نفر در حاشیه این شهر در سکونتگاه های غیر رسمی جان آن ها در برابر حوادث غیر مترقبه مانند زلزله تهدید می شود می گوید: برای نجات جان این افراد هیچ راهی به جز مقاوم سازی و یا جابجایی منازل آن ها وجود ندارد.

آجودان زاده با تاکید بر این نکته اگر قصد داریم در تبریز اقدامی انجام دهیم که منجر به کاهش خسارت های جانی و مالی شهروندان شود چاره ای جز بازآفرینی شهری و مقاوم سازی ابنیه های شهر وجود ندارد می افزاید: در صورت در اختیار گذاشتن زمین توسط اداره راه و شهرسازی می توان با سیاست گذاری جدید نسبت به حل این مشکل توسط شهرداری در این شهر اقدام کرد.

بازآفرینی شهر

استاندار آذربایجان‌شرقی نیز که با وقوع زمین لرزه در تبریز مجبور به برپایی نشست فوق العاده برای بررسی اتفاقات به وقوع پیوسته داشت یک بار دیگر موضوع بافت فرسوده و سکونتگاه های غیر رسمی را پیش کشید و خواستار مشارکت مدیران تمامی دستگاه های اجرایی برای سیاستگذاری و حل این مشکل شد.

اگر در تبریز به دنبال کاهش خسارت های جانی و مالی شهروندان در برابر حوادث غیر مترقبه مانند زلزله هستیم چاره ای جز بازآفرینی و مقاوم سازی ابنیه های شهر نیستهر چند که زلزله اخیر خوشبختانه خسارتی در حاشیه شهر تبریز بر جای نگذاشت اما  محمدرضا پورمحمدی در نشست فوق العاده شورای شهر تبریز با اشاره به وضعیت حاشیه‌نشینی در تبریز، گفت: با وجود تاکید رئیس جمهور در این زمینه عملکرد مدیریت شهری تبریز چندان مثبت نیست.

وی با اشاره به این موضوع که زلزله اخیر هشداری برای مدیران شهری بود خاطرنشان کرد: اگر این زلزله در تبریز اتفاق می‌افتاد حاشیه‌نشینان دچار مشکلات بسیاری می‌شدند.

وی با بیان اینکه در توسعه و آبادی استان، من و شما نداریم و باید با همدلی به فعالیت بپردازیم، افزود: مطالبات شهرداری تبریز را پیگیری می کنیم تا عواید پرداخت این مبالغ از سوی دستگاه های اجرایی، به کالبد شهر بازگردد.

استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر این که باید برای مناطق حاشیه نشین بازتعریفی انجام شود تا بدانیم کدام مناطق واقعا تهدیدی جدی برای جان مردم هستند، اظهار کرد: باید در ستاد بازآفرینی شهری، محدوده مشخصی برای ایجاد خانه های جایگزین در نظر گرفته شود.

تخصیص اعتبار

با وجود اینکه اعضای شورای شهر اظهار می کنند که جان نیم میلیون نفر در حاشیه شهر به واسطه حاشیه نشینی در خطر است اما معاون ستاد بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی خبر می دهد: تعداد یک و نیم میلیون نفر از جمعیت استان آذربایجان شرقی در ۹ هزار و ۴۰۰ هکتار از مناطق بافت های فرسوده  و هم چنین سکونتگاه های غیررسمی ساکن هستند.

مهدی اسحقی نژاد اذعان می کند: یکی از اولویت های اصلی دولت توجه به بافت های فرسوده و سکونتگاه های غیررسمی است و به همین جهت مسئولین استان نیز برای رفع مشکلات موجود در این مناطق تلاش مضاعفی را انجام می دهند.

به گفته معاون اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی مبلغ ۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی به بازآفرینی محلات هدف در کشور اختصاص یافته که مبلغ دو هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان در قالب تسهیلات بانکی بوده و مابقی به میزان یک هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح های مختلف در این مناطق در نظر گرفته شده است.

اسحقی نژاد یادآورمی شود: از این میزان اعتبار سهم آذربایجان شرقی ۴۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان است که از این میزان ۳ میلیارد و ۹۲۰ میلیون تومان به شهرستان بناب اختصاص یافته و بعد از تبریز شهرستان بناب رتبه اول جذب اعتبارات بازآفرینی را در سطح استان به خود اختصاص داده است.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.