بارندگی به نسبت زودهنگام برف در جاده‌های خراسان رضوی در حالی فعالیت‌های راهداری زمستانی را در این استان آغاز کرد که چالش مزمن و تکراری فرسودگی ماشین‌آلات کار پرزحمت راهداران تلاشگر را تحت تاثیر خود قرار داده است.

فرسودگی ماشین‌آلات چالش مزمن راهداری خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین، معاون راهداری اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی  گفت: از نیمه آبان ماه که بارش برف در این استان آغاز شد و پس از جاده درگز - قوچان، هفته پیش جاده سبزوار - اسفراین به ویژه در محدوده بید برغمد را سفید پوش کرد، راهداران استان وارد مرحله راهداری زمستانی شدند.

علیرضا خجسته افزود: طی روزهای اخیر که بارش باران و برف اغلب جاده‌های خراسان رضوی را تحت تاثیر قرار داده است، عملیات برف روبی و شن و نمک پاشی در آزادراه مشهد - باغچه، بزرگراه‌های باغچه  - تربت‌حیدریه، نیشابور - سبزوار و جاده‌های ارتباطی شهرستان‌های تربت‌جام، فریمان و باخرز در دستور کار راهداران قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: خراسان رضوی علاوه بر ۵۱ گردنه با مجموع طول ۵۴۵ کیلومتر در جاده‌های بین‌شهری، ۱۷۲ گردنه با مجموع طول ۵۷۴ کیلومتر در مسیرهای روستایی و همچنین ۱۳۶ محل وقوع کولاک برف و مه‌گیر با مجموع طول ۵۸۶ کیلومتر دارد که با توجه به ویژگی‌های خاص این نقاط اجرای به هنگام و موثر عملیات راهداری زمستانی در آنها بسیار بااهمیت است.

وی گفت: تمام راهداران و نیروهای پشتیبان آنها در ادارات راهداری شهرستان‌ها، راهدارخانه‌های دائمی و موقت زمستانی به استعداد ۷۰۰ نیرو در قالب ۷۶ گروه در ۷۶ نقطه از جاده‌های این استان مستقر شده و آماده فعالیت هستند.

خجسته همچنین "زمان" را در عملیات راهداری زمستانی بسیار بااهمیت دانست و افزود: در صورت هرگونه تاخیر در آغاز عملیات راهداری هنگام بارش برف، تداوم بارش و انباشت برف در سطح جاده موجب کندی حرکت خودروها و راهبندان می‌شود. چنین وضعیتی امدادرسانی را نیز دچار اختلال می‌کند.

وی اظهار داشت: پس از قطع بارندگی که افزایش سرما و کاهش دمای هوا را در پی دارد سطح جاده به شدت یخ می‌زند، بنابراین جلوگیری به موقع از یخ‌زدگی جاده از دیگر اقدامات مهم در تداوم عملیات راهداری است.

فرسودگی ماشین‌آلات راهداری 

معاون مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی شمار ماشین‌آلات فعال راهداری این استان را برای عملیات راهداری زمستانی زودهنگام امسال ۵۶۰ دستگاه شامل خودروهای سبک، نیمه‌سنگین و سنگین عنوان کرد و گفت: عمر ناوگان سنگین و نیمه‌سنگین راهداری این استان حدود ۳۰ سال است و فرسودگی تجهیزات مکانیزه بر هرگونه عملیات راهداری تاثیر گذاشته و روند اجرای کار را برای راهداران مشکل می‌کند.

وی افزود: عمر متوسط و مورد قبول ماشین آلات سنگین راهداری باید کمتر از ۲۰ سال باشد لذا نوسازی ماشین آلات فرسوده برای انجام صحیح و تداوم عملیات راهداری زمستانی در استان بسیار حائز اهمیت است.

وی کمبود اعتبار را به عنوان چالش عمومی بین دستگاه‌های خدمت‌رسان دانست و اظهار داشت: هر چند نیروهای راهداری با فداکاری، انجام کامل ماموریت‌های خود را سرلوحه کار قرار داده‌اند اما تاخیر در پرداخت‌ها و کمبودهای مالی در روند کار خدمت‌رسانی راهداری مشکل ایجاد می‌کند.

خراسان رضوی ۲۰ هزار و ۵۷۵ کیلومتر راه دارد که ۶ هزار و ۴۲۲ کیلومتر آن بین شهری و ۱۴ هزار و ۱۵۲ کیلومتر راه روستایی است.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.