نماینده دائم سوریه در سازمان ملل تاکید کرد که تدوین قانون اساسی سوریه و آینده این کشور منحصرا متعلق به ملت سوریه است و تنها به دست آنها رقم می‌خورد.

بشار جعفری: آینده سوریه فقط به دست مردم آن رقم می‌خورد /بزرگترین خطر دخالت در کار کمیته قانون اساسی

قدس آنلاین؛ به نقل از خبرگزاری دولتی سوریه، بشار جعفری نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد در جلسه شورای امنیت افزود: بزرگترین خطر پیش روی کمیته بررسی و تدوین قانون اساسی سوریه، تلاش برخی برای دخالت در کار آن و مانع تراشی در برابر تلاش های این کمیته برای رسیدن به مقاصدی است که مغایر با منافع اساسی ملت سوریه است و باید جلوی وقوع این امر را گرفت.

وی تصریح کرد: ما دو هفته قبل شاهد برگزاری جلسه کمیته بحث و بررسی تدوین قانون اساسی به طور فراگیر و محدود بودیم و دولت سوریه با انعطاف و رویکرد مثبتی در زمینه تهیه مقدمات برگزاری این جلسه همکاری کرد و سازمان ملل و گیر پدرسون نماینده ویژه آن در امور سوریه این موضوع را تایید کردند. پترسون گفت که در دور اول جلسات کمیته، درباره محموعه ای از مسائل مربوط به کار این کمیته بحث و گفت‌وگو شد و فهرستی از اقدامات ویژه آن به تصویب رسید. 

جعفری بار دیگر بر اهمیت مقید بودن کامل به مرجع ها و قواعد مربوط به کار کمیته بررسی و تدوین قانون اساسی و در صدر آن احترام همه کشورهای عضو سازمان ملل به حاکمیت، استقلال، وحدت، سلامت سرزمینی و نیز احترام به رهبری فرایند سیاسی از طرف سوریه، ایفای نقش سهیل کنده و بی طرف پترسون نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، عدم اعمال هرگونه شرط یا پیش داوری یا تعیین جدول زمانی ساختگی برای کار کمیته یا بیرون آمدن توصیه از دل آن تاکید کرد زیرا تدوین قانون اساسی سوریه و ترسیم آینده آن منحصرا در اختیار ملت سوریه است که نمی تواند از آن صرف نظر کند.

وی گفت: رژیم ترکیه اراضی سوریه را اشغال و بسیاری از شهروندان سوری را به قتل رسانده و بیش از ۱۸۰ هزار نفر را با هدف گردهم آوردن تروریست های وابسته به اردوغان در اراضی سوریه تحت نام به اصطلاح "منطقه امن" آواره کرده است. این منطقه است که سوریه آن را نمی پذیرد و این منطقه را خاکی اشغالی می داند و با این موضوع براساس اصول قوانین بین المللی برخورد خواهد شد.

وی افزود: دولت آمریکا همزمان با آغاز بکار کمیته بررسی و تدوین قانون اساسی، اشغال چاه های نفت سوریه و سرقت منابع آن را که متعلق به ملت سوریه است، اعلام کرد. رژیم اشغالگر اسرائیل نیز پیوسته به سوریه تجاوز می کند و به تلاش هایش برای تحکیم بخشیدن به اشغالگری خود در جولان سوریه با نقض قوانین بین المللی و قطعنامه ۳۵۰ مصوب سال ۱۹۷۴ میلادی ادامه می دهد. همه اینها در سایه ناتوانی است که برخی دولت های کشورهای عضو دائم بر شورای امنیت برای حمایت از رژیم اشغالگر اسرائیل تحمیل می کنند.

جعفری گفت: علت بحران سوریه همان تروریسم بین المللی است که برای رسیدن به اهداف سیاسی سوریه را هدف قرار داد. جنگ علیه سوریه وقتی پایان می یابد که این تروریسم مورد حمایت خارج تمام شود. ملت سوریه به طور قاطع اشغالگری و تروریسم گروه‌های تروریستی مختلف از جمله داعش و جبهه النصره را نمی پذیرد. آنها همچنین هرگونه پروژه جدایی طلبی را با هر ساختاری نمی پذیرند و خواهان برداشته شدن اقدامات قهری یکجانبه تحمیلی علیه خودشان - یعنی تروریسم اقتصادی- هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.