پادشاه اردن روابط فعلی کشورش با رژیم صهیونیستی را در بدترین وضعیت خود دانست و بخشی از آن را به مسایل داخلی این رژیم ربط داد.

پادشاه اردن: روابط ما با اسرائیل در بدترین وضعیت خود است

قدس آنلاین؛ به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، عبدالله دوم، پادشاه اردن در جلسه گفت‌وگو محوری پس از دریافت جایزه "دولتمرد-محقق" سال ۲۰۱۹ که از سوی موسسه سیاست خاور نزدیک واشنگتن برگزار شد، در پاسخ به سوالی درباره صلح میان اردن و رژیم صهیونیستی اظهار کرد: در حال حاضر روابط ما با اسرائیل در بدترین وضعیت خود است و بخشی از آن به مسایل داخلی اسرائیل مربوط می‌شود.

عبدالله دوم گفت: آینده اسرائیل این است که بخشی از خاورمیانه باشد، مشکل آنجاست که اگر مساله فلسطین را حل نکنیم، این اتفاق به شکل کامل محقق نخواهد شد.

پادشاه اردن افزود: مشکلاتی که ما با اسرائیل داریم، دوجانبه بوده و بخشی از آنها به مسایل سیاسی داخلی (اسرائیل) مربوط هستند.

وی در ادامه گفت: ما باید به مردم یادآوری کنیم که صلح اردن-اسرائیل بدون آمریکایی‌ها محقق شد، به این ترتیب که اردنی‌ها و اسرائیلی‌ها با یکدیگر نشستی برگزار کردند زیرا برای ایجاد این صلح به یکدیگر اطمینان داشتند، امیدوارم با اتفاقاتی که در دو یا سه ماه آتی در اسرائیل رخ می‌دهد، امکان بازگشت به گفت‌وگوی ما با هم فراهم شود تا بتوانیم درباره مسایل ساده‌ای که در دو سال گذشته نتوانستیم آنها را مورد بحث و بررسی قرار دهیم، گفت‌وگو کنیم.

پادشاه اردن درباره برخی تلاش‌ها برای از بین بردن تعلیق به وجود آمده در روند صلح و نقش آمریکا در این زمینه گفت: اگر فردی در جامعه جهانی بگوید که می‌توانیم بدون حمایت آمریکا صلح را میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها برقرار کنیم، باید بگویم او منطقه ما را نمی‌شناسد و از نقشی که آمریکا در این منطقه ایفا می‌کند، آگاه نیست، همه ما به آمریکا برای کنار هم جمع کردن دو طرف نیاز داریم.

عبدالله دوم در این جلسه به بهارهای عربی سال ۲۰۱۱ اشاره کرد و گفت: آنچه به عنوان بهار عربی شناخته می‌شود، توسط جوانانی هدایت شدند که ناکامی‌های آنها شدت یافته و به دنبال فرصت‌ بودند. در این زمینه نقاط تشابهی با اروپا وجود دارد همانند چالش‌هایی که در فرقه‌های مسیحیت حدود ۴۰۰ یا ۵۰۰ سال قبل ایجاد شدند و فکر می‌کنم ما امروز در یک موقعیت مشابه قرار داریم.

پادشاه اردن ادامه داد: زمانی که ما نظیر اردن و مراکش نظام پادشاهی داریم، برقراری تعادل میان گروه‌های مختلف جامعه را تضمین می‌کنیم. این امر به ساختارهای پادشاهی در حفظ ثبات‌شان در این مرحله دشواری که منطقه پشت سر می‌گذارد، کمک می‌کند.

اردن و مصر تنها دو کشور عربی هستند که توافقنامه‌های صلحی را با رژیم صهیونیستی به امضا رسانده‌اند.

روابط اردن و این رژیم به تازگی به دنبال اقدامات متجاوزانه اسرائیل علیه شهر قدس و مسجد الاقصی، حملات علیه نوار غزه، بازداشت متقابل شهروندان دو طرف و نیز تیراندازی ژوئیه ۲۰۱۷ در سفارت رژیم صهیونیستی در شهر امان که به کشته شدن دو اردنی و زخمی شدن یک اسرائیلی منجر شد، دچار تنش شده‌ است.

پادشاه اردن روز پنج‌شنبه در نیویورک جایزه "دولتمرد-محقق" سال ۲۰۱۹ را به دلیل سیاست‌های خردمندان و تلاشش در برقراری صلح، ثبات، همبستگی و مسامحه در خاورمیانه از سوی موسسه سیاست خاور نزدیک واشنگتن دریافت کرد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.