رئیس‌جمهوری خودخوانده بولیوی موافقت کرد روز شنبه با گروه‌های مخالف در راستای بازگرداندن صلح و ثبات در این کشور دیدار و گفت‌وگو کند.

رئیس‌جمهور خودخوانده بولیوی با گروه‌های مخالف دیدار می‌کند

قدس آنلاین؛ پس از هفته‌ها درگیری‌های مرگبار در بولیوی، "یرکو نونس" وزیر امور فعالیت های عمومی اعلام کرد که این نشست عصر شنبه(به وقت محلی) برگزار خواهد شد.

در پی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰ اکتبر (۲۸ مهرماه) بولیوی که در دور نخست آن مورالس رئیس‌جمهوری وقت پیروز شده بود، تظاهرات اعتراض‌آمیز و اعتصاب‌های گسترده‌ای در این کشور آغاز شد. سناتور جنینه آنیِس، در پی کناره‌گیری مورالس از مقام خود در ۱۰ نوامبر (۱۹ آبان ماه) و پناهنده شدن به مکزیک، خود را رئیس جمهوری موقت بولیوی اعلام کرد. اقتصاد بولیوی به دنبال بحران سیاسی و ناآرامی‌های اخیر با زیان میلیارد دلاری روبرو شده است. اتاق صنایع ملی بولیوی به تازگی اعلام کرد که بخش صنایع و تجارت بولیوی متحمل دست‌کم  ۱.۱ میلیارد دلار زیان شده است

مذاکره گروههای مخالف با جنینه آنیس رئیس جمهوری خودخوانده بولیوی در حالی برگزار خواهد شد که پس از خروج اوو مورالس رئیس جمهوری مستعفی از بولیوی و عزیمت وی به مکزیک، اوضاع شهر لاپاز متشنج شد. اعتراض های پنج هفته ای در بولیوی به دنبال برگزاری انتخابات ریاست جمهوری منجر به کشته شدن بیش از ۳۰ نفر شده است. هواداران اوو مورالس که پس از خروج از این کشور به اعتراض ها خود ادامه می دهند، خواستار بازگشت وی به زادگاهش و کناره گیری آنیس از قدرت هستند.

همچنین گزارش شده است که به دنبال توافق اولیه برای برگزاری انتخابات جدید و مذاکره با رئیس جمهوری خودخوانده، مخالفان به ایجاد موانع در مسیرهای عبور و مرور پایان دادند.

مقامات وابسته به رئیس جمهوری خودخوانده اعلام کردند که مخالفان خواستار ارائه تضمین شده اند و جنینه آنیس نیز به آنها تضمین هایی ارائه خواهد کرد.

از سوی دیگر ولادیمیر اسپرینچان سفیر روسیه در بولیوی روز گذشته اعلام کرد که دولت موقت بولیوی به ادامه همکاری با روسیه در پروژه های امور انرژی تمایل دارد و این همکاری را برای بولیوی مفید می داند. این دیپلمات روسی اعلام کرد که دولت موقت بولیوی در جریان مذاکرات ناتمام لاپاز- مسکو در مورد همکاری های گازی قرار دارد و از همکاری های دوجانبه در این زمینه استقبال می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.