مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: اخلاق و معنویت دو امر مهم در فرهنگ غنی دین مبین اسلام است که در سایه این دو مهم دانشمندان زیادی تربیت شده‌اند.

اخلاق و معنویت؛ دو امر مهم در فرهنگ غنی اسلام

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام والمسلمین محمود مرویان حسینی، مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی،  در نشست «اخلاق و تربیت آیت‌الله میرزا جواد آقا تهرانی» که در محل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد،  اظهار کرد: در دنیای کنونی معنویت‌گرایی و اخلاق یک جریان جاری فردی و اجتماعی است، تمایل به رفتارهای اخلاقی و ارتباط با خداوند و سلوک معنوی هم از فطرت انسان مایه می‌گیرد و هم در طی تاریخ نیز توسط بزرگان مطرح شده است.
وی افزود: در دنیای کنونی شخصیت‌های مختلف، مکاتب گوناگون و جریان‌های مختلفی با شعار اخلاق و معنویت در دنیا برای خود مراکز، موسسات، پیروان، آثار، سلوک و مناسبت‌هایی را ایجاد کردند.
حجت‌الاسلام مرویان حسینی خاطرنشان کرد: این نشان می‌دهد که در آموزه‌های ادیان الهی و به ویژه فرهنگ غنی اسلامی تاکید بر اخلاق و معنویت یک اصل جدی و قابل توجه است، اما تمایز اسلام و به ویژه مکتب اهل‌بیت(ع) آن است که در سایه‌سار شخصیت‌ معصومان الهی، عالمان و اندیشمندانی تربیت شده‌اند که هم مروج اخلاق و معنویت هستند و هم خودشان عامل انتقال آموزه‌های اخلاقی هستند و در کنار این امور نیز به مسئله مسئولیت‌پذیری اجتماعی، نیازمندی‌های محرومان و جمع بین دنیا و آخرت توجه جدی دارند.
مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی اظهار کرد: این جنبه‌ تمایزی میان اخلاق و معنویت منفعل در برابر اخلاق و معنویت مسئولیت‌پذیر، اخلاق و معنویت اجتماع گریز در برابر اخلاق و معنویت اجتماع‌پذیر است.
وی خاطرنشان کرد: ویژگی عالمان و اندیشمندان دین ما چنین بوده است که اخلاق و تربیت اسلامی در کنار فعالیت‌های تحقیقی، اقدام به برگزاری همایش‌ها و نشست‌های تخصصی نسبت به سیره‌پژوهی عالمان و اندیشمندان اسلامی به ویژه عالمان خراسان شده است، تا بتواند این ویژگی‌های ممتاز، ترویج اخلاق و معنویت را در مکتب اهل‌بیت(ع) به خوبی نمایان کند.
حجت‌الاسلام مرویان حسینی تصریح کرد: امروز سالروز رحلت آیت‌الله میرزا جواد آقا تهرانی، شخصیت بی‌نظیری است که حدود سه دهه درس خارج از فقه و اصول برگزار کرد و سالیان سال هم بحث تفسیر ایشان تشنه‌کامان معارف الهی را سیراب کرد، رفتار اخلاقی ایشان نمونه عملی سیره اهل‌بیت(ع) بود و در عین حال به نیازمندان و به حمایت‌های اجتماعی از آن‌ها توجه جدی داشت و خیریه‌ها، درمانگاه‌ها، مدارس علمیه و همچنین رسیدگی به افراد در قالب دین، دیانت و نیازمندی‌های اجتماعی‌ که باید مورد توجه قرار گیرد، مورد توجه آیت‌الله میرزا جوادآقا تهرانی بود.
مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: شخصیتی که از آغاز، پشتیبان انقلاب اسلامی و حمایت‌گر امام و انقلاب اسلامی بود و در مراحل پیروزی انقلاب نیز سهم بسزایی در خراسان داشت و در دوران دفاع مقدس با شرایط سخت جسمانی در جبهه‌های دفاع مقدس حضور پیدا کرد و این موضوع را برای خود تکلیف و توفیق می‌دانست.
حجت الاسلام مرویان حسینی بیان کرد: همه این ویژگی‌ها، جامعیت و ممتاز بودن این شخصیت را نشان می‌دهد است که باید در ترویج اخلاقی این الگوها به جامعه تلاش مضاعف صورت گیرد، تا این امتیاز اخلاق و معنویتی که در فرهنگ اهل‌بیت(ع) است، در برابر معنویت‌های منفعل و مسئولیت ناپذیر و جامعه گریز که گاه و بی گاه اسیر جریان‌های استکباری و نظام سلطه هم می‌شوند و با نفوذ جریان‌های استکباری در دل اخلاقیت و معنویت‌ها، فسادهایی پیش می‌آید، مقابله کند.

منبع: ایکنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.