مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فن آوری خراسان رضوی گفت: تا ۵۰ میلیون ریال به طرح های حائز شرایط لازم در استان، توسط بسیج تسهیلات ارایه می شود. اگر این طرح کشوری باشد و توانایی رفع نیازها در خارج استان را داشته باشد تا سقف ۴۰۰ میلیون ریال تسهیلات پرداخت خواهد شد.

حمایت ویژه بسیج از شرکت های دانش بنیان/تسهیلات بلاعوض به طرح های تولیدی و نوآور

مهندس محمودرضا کفاش در گفتگو با قدس آنلاین ضمن تبریک فرارسیدن چهلیمن سالگرد تاسیس سازمان بسیج سازندگی ابراز داشت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در هر دوره و زمانی به فراخور مقتضیات آن دوره اقدامات مناسبی را انجام داده است. در برهه کنونی انجام فعالیت هایی متناسب با اقتصاد مقاومتی و کسب و کارهای دانش بنیان جزء اولویت های سپاه است.

وی افزود: سازمان بسیج علمی، پژوهشی در عرصه علمی به دنبال جریان سازی و گفتمان سازی علمی و مطالبه گری تخصصی است. ما به دنبال تولید علم نافع هستیم. علمی که در راستای کمک به جامعه و زندگی مردم و رفع مشکلات پیش رو باشد. علمی که به تولید محصول منتج شده و نوآوری داشته و ثروت ایجاد کند. علمی که نیروی انسانی متعهد و متخصص را تربیت کند.    

وی تصریح کرد: اکنون در این سازمان چهار مرکز رشد تعریف شده است. این مراکز در حوزه های صنعت و حمل و نقل هوایی، الکترومکانیک، آب و کسب و کارهای اینترنتی مشغول فعالیت هستند. همچنین ۲۳ پایگاه علمی در برخی از مساجد معین مشهد راه اندازی یا تقویت شده است. یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری مسجد محوری است. به همین دلیل انجام برنامه های علمی و حمایت از جوانان مسجدی قسمتی از برنامه های سازمان بسیج علمی سپاه امام رضا(ع) است. نگاه ما به پایگاههای بسیج نگاه مسجد محوری است.

وی متذکر شد: یکی دیگر از اقدامات انجام شده، راه اندازی مرکز هدایت و حمایت از تحقیقات کاربردی در سال ۱۳۷۹ بوده است و تا امروز فعالیت های بسیار خوبی در آن انجام شده است. در واقع شرکتهای دانش بنیان زاییده چنین مراکزی هستند. شرکت های دانش بنیان بسیجی تاکنون محصولات بسیار مناسبی را تولید کرده اند. به عنوان مثال جوانان بسیجی حاضر در این شرکت ها موفق به تولید نوعی پلاستیک شده اند که قابلیت بازگشت مجدد به چرخه تولید را دارد. به همین دلیل با انعقاد تفاهم نامه ای با آستان قدس رضوی، توانسته ایم تهیه و تامین بیشتر لیوان های مصرفی حرم را به عهده شرکت های دانش بنیان بسیجی بگذاریم.

محمودرضا کفاش یادآور شد: این سازمان از محصولی حمایت می کند که نوآور باشد. قابلیت تولید داشته باشد و به سمت تجاری سازی برود. اشتغال ایجاد کند. براساس رهنمودهای مقام معظم رهبری در افق ۱۴۰۴ کشور باید به سمت اقتصادهای دانش بنیان پیش برویم و تولید داخلی رونق گیرد. به همین دلیل سعی و تلاش ما براین است که بتوانیم با حمایت های خود از شرکت های دانش بنیان به رشد و پویایی کشور کمک کنیم.

وی ایجاد خانه نخبگان را یکی دیگر از اقدامات سازمان بسیج علمی خراسان رضوی برشمرد و افزود: جمعی از فرهیختگان و پژوهشگران بسیجی دور یکدیگر جمع شده و مسایل و مشکلات کشوری را بررسی نموده و برای رفع آنها راه حل ارائه می  کنند. موضوعاتی مانند کشاورزی، گردشگری و توریسم سلامت و آب از مهمترین مسایلی است که در خانه نخبگان به آنها پرداخته شده و برایشان راه حل ها و ابتکارات مناسبی هم عنوان شده است.

وی عنوان کرد: برگزاری جشنواره جهادگران علم و فن وآوری نیز از دیگر اقدامات این سازمان است. این جشنواره محلی است برای ارائه ایده و فروش محصولات تولیدی و نوآور بسیجیان. این جشنواره در مناسبت های مختلف سال از جمله هفته بسیج، هفته پژوهش و یا شروع سال جدید برگزار می شود و فرصت بسیار مغتنمی برای فروش محصولات و سودآوری و کسب ثروت است.  

مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فن آوری سپاه امام رضا(ع) اظهار کرد: حمایت از طرح هایی که نوآور و محصول محور و شرایط تجاری سازی  داشته باشند در اولویت این سازمان است. از ابتدای سال تاکنون ۲۵ طرح واجد شرایط بوده اند و مورد حمایت قرار گرفته اند. این حمایت ها در چند بخش مختلف صورت می گیرد.

وی ادامه داد: اولین بخش ارائه تسهیلات بلاعوض است. تا ۵۰ میلیون ریال به طرح های حائز شرایط لازم در استان، توسط بسیج تسهیلات ارایه می شود. اگر این طرح کشوری باشد و توانایی رفع نیازها در خارج استان را داشته باشد تا سقف ۴۰۰ میلیون ریال تسهیلات پرداخت خواهد شد. همچنین تسهیلات قرض الحسنه تا سقف ۱۰۰ میلیون ریال در سطح استان و ۵۰۰ میلیون ریال در سطح کشوری پرداخت خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: از دیگر حمایت های این سازمان از پژوهشگران و مخترعان، حمایت های معنوی است. یعنی ممکن است که برخی از مبتکران به فضا و امکانات خاصی برای تولید نیاز داشته باشند. می توانیم شرایط استفاده این شخص از برخی از تجهیزات و امکاناتی که متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است را فراهم نموده تا او بتواند محصول خود را تولید نماید. برخی دیگر از محققان نیاز به کسب مجوزات خاص یا هماهنگی با یکسری از دستگاه های دولتی دارند. ما می توانیم تا حد امکان این مشکل را با رایزنی ها و انجام پیگیرهای لازم برطرف نماییم.

وی در پاسخ به این سوال که بسیجیانی که تمایل به ورود و فعالیت در شرکتهای دانش بنیان را داشته باشند چه اقداماتی باید انجام دهند گفت: معاونت های علمی و پژوهشی سپاه در سطح استان و نواحی مختلف وجود دارد. بسیجیان نخبه و صاحب فکری که تمایل به همکاری با این معاونت ها را داشته باشند باید به آنها مراجعه کرده و راهنمایی های لازم را کسب کنند.

وی افزود: اما در شهر مقدس مشهد زمینه همکاری بسیار فراهم تر از دیگر نقاط است. سازمان بسیج علمی و پژوهشی در پردیس دانشگاهی امام حسین(ع) واقع در وکیل آباد ۶۳ مستقر شده و آماده پاسخ گویی به تمام مبتکران و مخترعان است. هرشخصی که دارای ایده و فکر است و یا می خواهد که دارای ایده و فکر تولیدی شود، می تواند به این مرکز مراجعه کرده تا راهنمایی ها و مشاوره های لازم به او ارائه شود.      

وی تاکید کرد: نیاز امروز کشور، تولید محصولات نوآورانه و خلاقانه است که بتواند برخی از مشکلات را برطرف نموده و ایجاد شغل و ثروت نماید. متاسفانه نگاه بسیاری از مدیران و دانشگاه ها نگاه مدرک گرایی است. توان بالای دفاعی کشور از زمانی شکل گرفت که سه ضلع مثلث دانشگاه، صنعت و جامعه درکنار یکدیگر قرار گرفته و به هم اعتماد کردند. این اعتماد و همکاری در دیگر موضوعات جاری کشور نیز قابل انجام است و باید با سرعت بیشتر در این مسیر گام برداریم.   

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.