سمنان- بیش از ۵۰۰ کیلومتر از خط اصلی مسیر ۹۲۶ کیلومتری تهران- مشهد زیرپوشش اداره کل راه‌آهن شمال شرق قرار دارد و روزانه حدود ۹۰ رام قطار در دو خط ریلی این مسیر دررفت و آمد است که بنا بر گفته مدیرکل راه‌آهن شمال شرق هنوز سرقت پیچ در این مسیر ادامه دارد.

«پیچ دزدی» اقدامی که گران تمام می شود/سودجویی به قیمت جان مردم

قدس آنلاین-گروه استان ها: چهار سال پیش و پس از خروج قطار اتوبوسی گرگان – اینچه برون از ریل، روابط عمومی راه‌آهن در اطلاعیه‌ای علت حادثه را سرقت پیچ‌های ریل از سوی سارقان اعلام کرد.

باز شدن پیچ‌های ریل قطار با اقدام سارقان و جدا شدن خطوط ریلی در خط گرگان- اینچه برون تلفات انسانی نداشت اما خسارات زیادی را به این مسیر ریلی وارد کرد.

سال گذشته نیز در مسیر تهران- رشت و درحالی‌که تنها ۱۰ روز از افتتاح این مسیر ریلی می‌گذشت سارقان، پیچ‌های سنگین محل اتصالات ریل راه‌آهن قزوین – رشت در محدوده رودبار را به سرقت بردند.

در این مسیر ریلی شانس با مسافران بود و ناظران شرکت راه‌آهن توانستند با شناسایی به‌موقع و جاسازی مجدد پابندها اقدام به ایمن‌سازی مجدد مسیر جلوگیری از بروز فاجعه شد.

اما مسافران زاهدانی که مهرماه امسال در حال عزیمت به تهران بودند از بابت سرقت پیچ‌های زیر پایشان خیلی شانس نیاوردند لذا مقارن ساعت ۵ عصر چهارشنبه در منطقه «شورو» قطار آن‌ها از ریل خارج شد و چهار خانواده را عزادار و ۱۵۷ نفر را روانه بیمارستان کرد.

تلخی مرگ چهار انسان بی‌گناه به کنار که داغ بر دل خانواده‌های آن‌ها گذاشته است، اما وقتی ماجرا تلخ‌تر می‌شود که بدانیم گمانه‌ها بر این است که دلیل باز کردن پیچ‌های آهنی ریل راه‌آهن زاهدان به‌قصد فروش آهن آن بوده است!

 تا پیش‌ازاین بارها اخباری مبنی بر سرقت تابلوهای راهنمایی و رانندگی یا کابل‌های برق شنیده بودیم، اما این‌که فروش چند کیلو آهن به چنین فاجعه‌ای منجر شود تلخی این حادثه را صدچندان می‌کند.

پیچ دزدی در خطوط فرعی

هنگامی‌که سرقت پیچ‌های خط آهن زاهدان-تهران تیتر رسانه‌ها شد بسیاری از انگشت‌ها به سمت محرومیت این استان بلند شد و رسانه‌های خارجی مدعی شدند که مردم در این منطقه نانی برای خوردن و چاره‌ای به‌جز دست زدن به این اقدامات ندارند اما گزارش‌های رسیده حاکی است که سرقت پیچ از ریل‌ها و هم‌چنین علائم راهنمایی و رانندگی سودجویی فراگیر است که در  مناطق مرکزی کشور و خط ریلی تهران –مشهد نیز مشاهده می‌شود و ارتباطی به یک استان خاص ندارد.

گفتنی است بیش از ۵۰۰ کیلومتر از خط اصلی مسیر ۹۲۶ کیلومتری تهران- مشهد زیرپوشش اداره کل راه‌آهن شمال شرق قرار دارد و روزانه حدود ۹۰ رام قطار در دو خط ریلی این مسیر دررفت و آمد است که بنا بر گفته مدیرکل راه‌آهن شمال شرق هنوز سرقت پیچ در این مسیر ادامه دارد.

باوجوداینکه از ۴ سال گذشته تاکنون حادثه‌ای مرتبط با این سرقت‌ها در این مسیر اتفاق نیفتاده است اما فرشاد زادخور اظهار می‌کند: در سال‌های گذشته پدیده پیچ دزدی باعث خسارت‌های جبران‌ناپذیری به خطوط ریلی کشور شده و دلیل خروج قطار اتوبوسی گرگان- اینچه برون از ریل که در سال‌های نه‌چندان دور اتفاق افتاد، سرقت تجهیزات ریلی بود.

وی بیان می‌کند خوشبختانه گزارش‌های بسیار کم از پدیده پیچ‌دزدی از خط اصلی ریلی تهران- مشهد در محدوده استان سمنان در سال‌‎های گذشته گزارش‌شده و بیشترین سرقت‌ها در خطوط ریلی فرعی و فرسوده راه‌آهن استان انجام می‌شود.

وی بابیان اینکه نظارت‌ها در این خط از سوی کارکنان مربوط دقیق و مستمر است می‌افزاید: بااین‌حال این اقدام زشت ادامه دارد.

وی اظهار می‌کند: سارقان، پیچ‌ها را به‌عنوان ضایعات آهن به قیمت ناچیز به فروش می‌رسانند درحالی‌که قیمت نصب این تجهیزات بسیار قابل‌توجه است

وی می‌افزاید:  لوکوموتیورانان راه‌آهن در خط اصلی محور تهران- مشهد در صورت مشاهده هرگونه ترددهای مشکوک مراتب را به اداره کل راه‌آهن شمال شرق گزارش می‌دهند.

سرقت برای بهای ناچیز

متأسفانه سارقان و افراد سودجو پیچ‌های ریل‌ها باز می‌کنند تا به ازای هر کیلو ۲۵۰۰ تومان به ضایعاتی‌ها بفروشند.

غضنفر فولادی، رئیس کمیسیون عالی سوانح شرکت راه‌آهن پیش‌ازاین اعلام کرد: در هر ایستگاه راه‌آهن رهبان‌هایی داریم که هرروز به سمت یکدیگر حرکت کرده و نهایتاً در وسط یک خط کارنامه‌هایشان را با یکدیگر به‌منظور تائید چک نهایی خط تعویض کرده و از همان مسیر برمی‌گردند. اما ممکن است در یک ایستگاه رفت‌وبرگشت مسیر حدود هشت ساعت و حتی بیشتر طول بکشد و طی این مدت افراد ناشناس اقدام به باز کردن پیچ و مهره‌ها کرده باشند.

به گفته او راه دیگری برای بازدید و رصد مسیر وجود ندارد، گرچه پس از بروز این سانحه تصمیم بر آن شد تا کنترل و رصدهای بیشتری صورت گیرد، اما در همه کشورهای دنیا نیز روال همین‌گونه است و نمی‌توان طول ۱۲ هزار کیلومتر شبکه ریلی را به‌صورت متر به متر از روش‌های آنلاین، تصویری و. رصد کرد.

آن‌طور که رئیس کمیسیون عالی سوانح شرکت راه‌آهن می‌گوید ممکن است همین‌الان نیز چنین اتفاقی دریکی از محورها و مناطق بیفتد و برای متر به متر آن نمی‌توان نگهبان استخدام کرد و مدیریت این مسئله تنها به رفاه، امنیت و دیگر پارامترهای فرهنگی و اجتماعی جامعه برمی‌گردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.