مدتی است که انسولین از نوع نومیکس در داروخانه ها سهمیه بندی شده است و بیماران دیابتی نیازمند به این نوع انسولین با مشکلاتی مواجه شده اند، این در حالی است که سرپرست معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد قول برطرف شدن این مشکل را در آینده ای نزدیک داده است.

زمان مشخصی برای رفع مشکل کمبود انسولین نوومیکس اعلام نشده است

به گزارش قدس آنلاین، دیابت بیماری شایعی است و آنطور که دکتر علیرضا مهدوی معاون دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت اعلام کرده است ۱۱ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال در کشور به دیابت مبتلا هستند. از این آمار یاد شده ۱۰ درصد را مردان و ۱۱.۵ درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

یکی از انواع داروهای مخصوص بیماران دیابتی، انسولینی با نام «نوومیکس» است. انسولین از آن دسته داروهایی است که به راحتی در اختیار همه بیماران دیابتی به دلیل قاچاق و فروش غیرمجاز آن، قرار نمی گیرد و بیماران دیابتی با داشتن پرونده مخصوص و از طریق کد ملی می توانند این دارو را دریافت کنند.

سهمیه ای که پاسخگوی نیاز یک بیمار هم نیست

انسولین نوومیکس تا پیش از این به میزانی که پزشک تجویز می کرد در اختیار بیمار قرار می گرفت اما اخیرا این انسولین براحتی در داروخانه ها یافت نمی شود. این دارو اکنون برای داروخانه ها سهمیه بندی شده و بعضا تعداد سهمیه یک داروخانه پاسخگوی نیاز یک بیمار هم نیست.

علی اکبر عبدی زاده شهروندی است که به یکی از داروخانه های سطح شهر مشهد مراجعه کرده تا داروهای دیابت همسرش را تهیه کند.

او که با مشکل کمبود انسولین مواجه شده به خبرنگار قدس آنلاین می گوید: همسرم انسولین نوومیکس استفاده می کند. تا پیش از این و طبق پرونده پزشکی او هر ماه تعداد ۶ عدد انسولین خودکاری را به راحتی و از طریق کد ملی او از داروخانه نزدیک منزل مان تهیه می کردم که اخیرا تامین اجتماعی در پرونده همسرم برای هر دو ماه ۱۲ نوع از این انسولین را وارد کرده، یعنی در هر مراجعه به داروخانه و در هر نسخه می توانم ۱۲ انسولین را دریافت کنم.

این شهروند مشهدی ادامه می دهد: اما به تازگی انسولین نوومیکس در داروخانه ها به راحتی یافت نمی شود و مسئول داروخانه می گوید که این دارو برای داروخانه ها سهمیه بندی شده است.

او می افزاید: تعداد سهمیه این داروخانه تنها ۵ انسولین نوومیکس است، اما همسرم باید ۱۲ انسولین را دریافت کند. این در حالی است که همسر من تنها بیمار دیابتی این محل نیست و بیماران زیادی هستند که به این نوع انسولین احتیاج دارند.

اظهارات این شهروند مشهدی باعث شد تا وضعیت این دارو در داروخانه های سطح شهر را بررسی کنیم. با مراجعه به داروخانه های متعدد از جمله داروخانه های بیمارستانی متوجه می شویم که تعداد این دارو در داروخانه ها به شدت کاهش یافته است.

بر همین اساس سعی می کنیم از وضعیت داروی انسولین نوومیکس در دیگر شهرهای کشور نیز مطلع شویم. طبق اطلاعی که از داروخانه های تهران، اصفهان، شیراز، کرمانشاه و قزوین بدست می آوریم، وضعیت این دارو در شهرهای دیگر نیز به همین صورت است و در برخی استان ها نیز از جمله هرمزگان و سمنان نیز این دارو به مقدار نیاز یافت می شود، اما بنا به گفته مسئولان داروخانه ها تعداد موجود این دارو در این استان ها نیز رو به کاهش است.

زمان مشخصی برای رفع مشکل کمبود انسولین نوومیکس اعلام نشده است

به همین دلیل به سراغ دکتر جبرائیل موفق سرپرست معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد می رویم.

او درخصوص علت کاهش این نوع انسولین می گوید: با توجه به کمبودهای موردی در خصوص بعضی موارد در خصوص این نوع انسولین نیز کمبود موقت بوجود آمده است.

موفق در پاسخ به این سوال که آیا زمان مشخصی وجود دارد که توزیع این دارو در داروخانه به روال قبل بازگردد، می گوید: زمان مشخصی از سوی سازمان های بالادست اعلام نشده ولی براساس پیگیری انجام شده به زودی مشکل برطرف خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه انسولین نوومیکس دارویی خارجی است و نمونه داخلی ندارد، ادامه می دهد: هم اکنون سهمیه بندی مشخصی در خصوص این دارو توسط معاونت غذا و دارو برای داروخانه های مشخصی تعیین شده است تا دارو به نحو مطلوبی در اختیار بیمار قرار گیرد.

سرپرست معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پاسخ به این سوال که آیا داروخانه های اصلی شهر هم این مشکل را دارند یا بیماران می توانند از این داروخانه ها مقدار مورد نیاز خود را تهیه کنند، می گوید: این مشکل برای تمامی داروخانه ها بوده است و بیماران دیابتی اکنون با مراجعه به داروخانه های معرفی شده می توانند انسولین خود را تهیه کنند.

وی در پایان راه حل اندیشیده شده برای حل این مشکل را سهمیه بندی انسولین برای داروخانه های پرمصرف عنوان می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
    0 0
    باکمبود انسولین نوومیکس بایستی در وزارت بهداشت را به ببندد با این روال که پیش میرویم نیاز به مسولین نداریم