گروه سیاسی- مسعود بصیری: اگر بگوییم یکی از عجیب‌ترین اتفاقات در ماجرای اخیر قطع اینترنت کشور افشای فعالیت برخی از کانال‌های معاند از داخل کشور بوده سخن به گزاف نگفته‌ایم.

طی هفته گذشته کاربران فضای مجازی ناگهان متوجه شدند برخی از کانال‌های خاص که مستقیماً جمهوری اسلامی ایران و امنیت روانی کشور را هدف قرار می‌دادند از داخل کشور به روز می‌شده‌اند. کانال‌هایی مانند کلمه، فاکس‌نیوز، مملکته، جهان باستان و حتی اسراییل فارسی.

برخی از این کانال‌ها در چند ساعت اول و برخی از آنها حتی تا چند روز بعد از قطع اینترنت کشور به روز نشدند و اکنون این سوال جدی مطرح است که چرا مسئولین امنیتی کشور قبلا متوجه حضور ادمین این کانالها در داخل کشور نشده و چطور برخی از آنها توانسته‌اند سالها داخل کشور و در لایه امنیتی کشور پنهان شده و فکر و ذهن مردم را آلوده کرده و دست به دروغ پراکنی بزنند.

سوال دیگر این است که آیا این وضعیت ادامه خواهد یافت و ما همچنان شاهد جولان وابستگان دستگاه‌های امنیتی بیگانه در داخل فضای مجازی کشور خواهیم بود؟ آیا همچنان مقامات کشور ما نباید بر فضای مجازی کشور کنترل داشته باشند و شبکه های اجتماعی مانند تلگرام، اینتساگرام و امثال آن باید آزادانه به فعالیت بدون پاسخگویی خود ادامه بدهند؟

متاسفانه در شرایط بحران هم این شبکه‌ها هستند که با درهم آمیختن راست و دروغ، احساسات مردم را تحریک کرده و با پولهایی که از خاندان پهلوی، رژیم سعودی و دستگاه های امنیتی غربی دریافت می‌کنند فضای روانی کشور را به هم زده و بحران‌هایی مانند اغتشاشات اخیر و حتی بحران‌های اقتصادی در حوزه ارز و سکه را به وجود بیاورند.

این درشرایطی است که تلویزیون‌های ماهواره‌ای نیز به طور دائم مشغول سم‌پراکنی هستند و سالانه میلیون‌ها دلار از مالیات‌دهندگان غربی، نفت سعودی و اموال غارت شده ایران توسط باقیماندگان رژیم پهلوی را خرج مزدوران رسانه‌ای و خائنین می‌کنند.

علاوه بر اینها باید متوجه افرادی هم که در داخل با آنها ارتباط دارند بود. کسانی که پیش از این در پرونده ارتباط با آمدنیوز دست بسیاری از آنها رو و مشخص شد چگونه منافع ملی را فدای اقدامات جریانی خود کرده‌اند.

این همان موضوعی است که سردار رمضان شریف معاون روابط عمومی سپاه پاسداران نیز به آن اشاره کرده و درباره آخرین وضعیت پرونده ادمین کانال آمدنیوز گفته است: در این پرونده مشخص شد که همکاری‌هایی از داخل و خارج از کشور با این شبکه معاند صورت گرفته که بخش عمده‌ای شناسایی و به‌مرور با همکاری دستگاه قضایی دستگیر می‌شوند.

اکنون وزارت ارتباطات باید فکر چاره جدی کرده و به دغدغه علاقمندان به سرنوشت کشور پاسخ دهد. این وزارت خانه نشان داد که می تواند با راه اندازی شبکه ملی اینترنت مشکلات شهروندان ایرانی را حل کند به همین دلیل باید با قدرت بیشتر به سمت داخلی کردن اینترنت و استفاده از ظرفیت داخلی حرکت کند.

شبکه های اجتماعی خارجی هم یا باید سرورهای خود را به داخل منتقل کرده یا با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران در ایران فعال شوند.

شبکه ملی اطلاعات باید عملیاتی شود

دکتر مسلم معین کارشناس فضای مجازی معتقد است: وزارت ارتباطات باید هرچه سریعت شبکه ملی اطلاعات را عملیاتی کرده و نشان دهد که عزم جدی برای مبارزه با اخلال گران فضای مجازی دارد.

او به قدس گفت: به جز مواقع بحران، در مواقع معمول هم شهروندان ما تحت عملیات کلاهبرداران و متخلفان فضای اقتصادی و اجتماعی در شبکه های مجازی خارجی هستند و این شبکه ها هم هیچ همکاری با دستگاه قضایی ما ندارند به نحوی که بسیاری از مجرمان در فضای مجازی به دلیل عدم همکاری شبکه های مجازی خارجی قابل کشف و ردیابی نیستند و امروز بسیاری از کالاهای ممنوعه و قاچاق و حتی مواد مخدر و روان گردان ها نیز در فضای مجازی به فروش می رسد و دستگاه قضایی به این شبکه ها دسترسی ندارد تا ادمین های متخلف و کلاهبرداران را تحت پی گرد قرار دهد.

نباید در سیستم فیلترینگ غربی‌ها قرار بگیریم

مهدی محمدی هم در این خصوص اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی و شورای عالی فضای مجازی در این خصوص قوانین جدی دارند اما  متاسفانه عملیاتی نشده و همچنان وقتی با مشکلی در کشور مواجه می شویم، متخلفین آزادانه در فضای اینترنت و شبکه های مجازی جولان داده و خانواده و بازار اقتصادی را متشنج می کنند.

این کارشناس فضای مجازی افزود: فضای مجازی خارجی نباید بتواند ما را فیلتر کند همچنان که آمریکاییها اخیرا به دلیل ناتوانی در برابر منطق جمهوری اسلامی ایران از شبکه های مجازی خود خواسته اند دسترسی مقامات ایرانی به فضای مجازی را محدود کنند. این عین سانسور است و ما نباید در سیستم فیلترینگ آنها قرار بگیریم. بلکه باید سیستم خود را داشته باشیم و از فضای آزاد رسانه ای در جهان به نفع خود استفاده کرده و پیاممان را به گوش جهان برسانیم.

وی تصریح کرد: البته آنها به خودشان هم رحم نمی‌کنند و تیغ سانسور گردن رفقای خودشان را هم گرفتار کرده است که نمونه آن گرفتن دسترسی جان بولتون از توئیتر و محدود کردن وی برای چند ماه بود که با واکنش او نیز مواجه شد و دیروز این مساله را افشا کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.