پس از طرح بیانیه گام دوم انقلاب، کارشناسان و نخبگان کشور به واکاوی نسبت ادبیات گام دوم با فضای موجود کشور پرداختند. جامعه زنان چه به عنوان مسئولان بخش‌های متعدد این کشور و چه به عنوان زنان خانه‌دار مسلمان، نقش ویژه‌ای در تحقق گام دوم انقلاب، به‌خصوص در حوزه تعلیم و تربیت ایفا می‌کنند.

جوشش انقلابی، یک رفتارِ سیستماتیک فردی و اجتماعی است

در همین خصوص دکتر طوبی کرمانی، دبیر کل اتحادیه جهانی زنان مسلمان درباره بیانیه گام دوم انقلاب به قدس می‌گوید: اندیشمندان بصیر کشور باید نکته به نکته بیانیه گام دوم را در دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مجامع علمی و آموزشی بررسی و نظریه‌پردازی کنند و راهکارهای تحقق عملی آن از طرق مختلف بررسی شود؛ از جمله اینکه مورد تحقیق موضوع رساله‌ها قرار گیرد. وی ضمن بیان اینکه در جمهوری اسلامی ایران، چشم‌اندازها و منشورهایی برای تعیین هدف، سمت و سو، نحوه و نوع حرکت ما تدبیر شده است، می‌گوید: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در واقع یکی از اساسی‌ترین منشورهای این نظام است که سه مرحله را برای نظام تبیین می‌کند. مرحله آغاز انقلاب اسلامی ایران، دورانی که بدون الگو، پیشینه و تجربه به زیبایی و درستی، ترکیب جمهوریت و اسلامیت را ابتکار و به جهانیان نمونه جدید حکومتداری را عرضه نمود. حرکتی که بزرگ‌ترین و مردمی‌ترین انقلاب جهانی عصر ما بود با ویژگی‌های خاصی که از زبان ایشان شنیدنی است. رهبر معظم انقلاب در مرحله اول سه نکته مهم و کلید واژه را ذکر می‌کنند که عین آن را در گام دوم نیز یادآور می‌شوند که عبارتند: از تهذیب نفس و اخلاق و در واقع خودسازی، جامعه‌پردازی و سپس تمدن‌سازی.

حال انقلاب اسلامی، مشحون از عزت و قدرت است

سرپرست پردیس خواهران دانشگاه علوم اسلامی رضوی اضافه می‌کند: به فرمایش رهبر انقلاب، مرحله اول زمینه‌ای برای حال کنونی و فعلی ماست. حال فعلی ما مشحون از عزت، قدرت و مقاومت به معنای رمز پیروزی و زمینه‌ساز مرحله سوم است تا ان‌شاءالله گام نهایی را برداریم. برای مرحله دوم صرف‌نظر از دستاوردهای مرحله اول به نکات مهمی اشاره دارند و آن امیدواری، بیداری و جوشش انقلابی است. جوشش انقلابی به معنای یک انقلابِ سیستماتیک و منظم در ساحت فرد، سیاست، اجتماع و حکومت و به معنای ساختن، نه به معنای تاختن و خراب کردن است.

او یادآور می‌شود: از آنجا که رهبر معظم انقلاب توجه خاصی به جوان‌گرایی دارند، به جوانان توصیه کرده‌اند تاریخ و به خصوص تاریخ ۱۵۰ تا۲۰۰ سال اخیر را بخوانند و بدانند که غرب و استکبار وقتی که می‌خواست به ایران سیطره پیدا کند با چماق و مقوله علم و فناوری وارد صحنه شد، پس هم‌اکنون جوانان ما باید در زمینه پژوهش و علم جهادی و اجتهادی پیش بروند.

استاد دانشگاه تهران ادامه می‌دهد: با توجه به فهم و درک شخصی از بیانیه گام دوم عرض می‌کنم ایشان در واقع خطاب به همه و به‌ویژه به مدیران سطح کلان و خرد جامعه تذکر و توصیه خاص دارند که اگر کسی تهذیب نفس، اخلاق یا همان خودسازی فردی نداشته باشد و در قدم بعد تدبیر منزل نداشته باشد یعنی نتواند فرزند، خانواده و اهل و عیال خود را درست مدیریت کند، چگونه می‌تواند در مرحله سوم سیاست مُدُن یعنی دولتمردی و حاکمیت صحیح داشته باشد؟

هزینه سازش سنگین و عاقبت آن ناکامی است

او تصریح می‌کند: نکته دوم این است که رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم می‌خواهند ما به این نکته توجه داشته باشیم که مقاومت اگرچه هزینه و قربانی دارد اما ناکامی ندارد و پیروزی نهایی از آنِ استقامت‌کننده است. «قالوا ربنا الله ثم استقاموا تتنزل علیهم الملائکه ان لا تخافوا و تحزنوا...» بنابراین باید دشمن را خوب بشناسیم و آن را بزرگ نکنیم، ولی کوچک هم ندانیم، توان‌ خودمان را برآورد کنیم و بدانیم یکی از مؤلفه‌های بزرگ و بلکه معجزات الهی، توان مقاومت است؛ آنگاه متوجه می‌شویم تسلیم شدن چه هزینه سنگینی دارد؛ زیرا با تسلیم و سازش، آبرو، حیثیت، پول، کشور و... را می‌دهیم؛ یعنی هزینه‌های تسلیم و سازش بسیار سنگین‌تر و در نهایت ناکامی دنیا و آخرت است.

عضو شورای مرکزی شورای فرهنگی اجتماعی زنان کشور در خصوص تشریح دستاوردهای انقلاب اسلامی برای کشورمان نیز می‌گوید: دستاوردهای پیروزی انقلاب اسلامی ایران برای کشورمان را در گام اول دیدیم و هم‌ اکنون درصدد تحکیم این مبانی هستیم. برخی افراد باید متولی تئوریزه کردن نکات این بیانیه باشند. برخی باید راهکارهای عملی را تعیین، بسط، توسعه، تنظیم و ساماندهی کنند و برخی دیگر باید الزامات و لوازم اجرای این راهکارها را فراهم کنند؛ بنابراین بیانیه گام دوم انقلاب برای همه افرادی که سیستمی می‌اندیشند و نظام‌مند عمل می‌کنند، موضوعیت و نیز طریقیت دارد. این بیانیه منشوری است جاودانه و ما آثار و برکات آن را همواره و به رأی العین دیده و خواهیم دید.

استاد دانشگاه علوم اسلامی رضوی در پاسخ به این پرسش که وظیفه هر کدام از ما برای تحقق اهداف بیانیه گام دوم انقلاب چیست، نیز اظهار می‌کند: در این بیانیه تقریباً تکلیف همه اقشار جامعه را روشن فرموده‌اند. ایشان آسیب‌شناسی کرده، به راهکارها و نحوه تحقق اهداف پرداخته و نیز توصیه‌های لازم را دارند. بنابراین اگر ما در عملیاتی و تئوریزه کردن بیانیه گام دوم رهبری تأخیر کنیم انصافاً بی‌انصافی و جفای نابخشودنی کرده‌ایم. به بیان دیگر رهبر معظم انقلاب آنچه شرط بلاغ است انجام داده‌اند و بر دیگران است که این ابلاغ جهانی را در کشورمان، منطقه و سپس در جهان پیاده و اجرایی کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.