آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی، مدیر مؤسسه علمی پژوهشی امام خمینی(ره) شب گذشته در چارچوب سلسله جلسات اخلاقی «با خادمان خورشید» که با حضور تولیت آستان قدس رضوی و جمعی از خدام در حرم مطهر رضوی برگزار شد، خدمت و محبت به زائران را از لوازم محبت امام رضا(ع) برشمرد و خاطرنشان کرد: از لوازم محبت این است که انسان متعلقات محبوبش را نیز دوست داشته باشد؛ اگر عشق امام رضا(ع) بود، عشق حرم و زائرش نیز به دنبالش باید باشد.

عشق به امام رضا(ع) محبت به زائران را در پی دارد

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به تفاوت‌های نگاه دینی با سایر دیدگاه‌ها در تقسیم‌بندی کار و فعالیت انسان‌ها عنوان کرد: نوع انسان برای کارهایش تقسیم‌بندی‌هایی دارد اما تفاوتی که در بینش توحیدی وجود دارد مربوط به ابعاد فعالیتی است که انسان انجام می‌دهد. یک بعد در مورد خود آن کار است و دیگری مربوط به نیتی است که انسان از انجام آن مورد نظر دارد.

در انجام افعال، مراتب نیت انسان‌ها دارای اهمیت است

مدیر مؤسسه علمی پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: گاهی انسان فعل خوبی را انجام می‌دهد ولی انجام این کار برای او ارزشی به ارمغان نمی‌آورد و چه بسا نتیجه منفی برایش به بار آورد. روایتی در همین مورد است که دو نفر در مسجد یک جور نماز می‌خوانند و خارج می‌شوند ولی نتیجه عمل یکی بهشت و دیگر جهنم است؛ چرا که نیت این دو فرد متفاوت بوده و یکی قصد خدایی داشته و دیگری برای ریا این کار را انجام داده است.

آیت الله مصباح یزدی ادامه داد: همان‌طور که اشاره شد کارها یک جنبه فعلی و یک جنبه فاعلی دارند؛ آنچه در ادامه مهم است مراتب نیت انسان‌هاست؛ یعنی زمانی که انسان فعل خوبی را انجام داد و نیت خوبی نیز داشت باید در نظر داشت که آن کار را با نیت بهتری نیز می‌شد انجام داد. حدیث شریفی وجود دارد که حضرت امیر(ع) می‌فرمایند: خدایا تو را نه از ترس جهنم و نه شوق بهشت می‌پرستم، بلکه چون شایسته عبادت هستی تو را عبادت می‌کنم. شاید درک معنای این کلمات برای ما سخت باشد اما معصومین(ع) اضافه و گزافه نمی‌گویند.

مدیر مؤسسه علمی پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: یکی از چیزهایی که ارزش کار را بالا می‌برد این است که آدم ارزش کاری را که برای کسی انجام می‌دهد بشناسد. هر چقدر معرفت ما بیشتر باشد ما خدا را بیشتر دوست خواهیم داشت و علاقه ما بیشتر خواهد شد. کلید بالا رفتن محبت و ارزش برای محبوب، شناخت است؛ اینکه انسان بداند برای چه کسی کاری را انجام می‌دهد.

خدمت در آستان رضوی، خدمت در یکی از بهترین نقاط عالم است

آیت الله مصباح یزدی خدمت در آستان رضوی را خدمت در یکی از بهترین نقاط عالم خواند و اظهار کرد: در این هستی اگر بخواهیم چند نقطه شاخص را نشان دهیم به‌طور قطع یکی از آن‌ها همین حرم مطهر امام رضا(ع) خواهد بود. جایی که بسیاری از اهل معرفت وقتی وارد این شهر و صحن و حرم می‌شدند فرشتگان خدا و انوار الهی را مشاهده می‌کردند. انسان اگر برای شکر خدمت در این آستان تمام عمر سجده کند، کم است.

مصباح یزدی در بیان راه شکرگزاری خدمت در آستان رضوی گفت: نخستین قدم برای شکرانه این لطف، این است کاری کنیم که امام رضا(ع) آن را دوست دارند. این اتفاق نیز بستگی به شناخت ما از امام رضا(ع) دارد. تعبیری در زیارت جامعه کبیره وجود دارد که شاید تفقه در آن شناخت ما از مرتبه این انوار معصومین را بهتر بیان کند. در آنجا گفته می‌شود: خداوند شما را در خانه‌هایی قرار داد و اجازه داد که آن خانه‌ها برافراشته شده و محل ذکر خداوند گردد و انوار آن‌ها اطراف مقام خداوند تبارک و تعالی حلقه بزنند.

عالم به خاطر اهل بیت(ع) خلق شده است

مدیر مؤسسه علمی پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به حدیث کسا، آن را شاهد مثال مقام و رتبه اهل بیت دانست و عنوان کرد: خداوند وقتی آن پنج تن زیر عبا جمع شدند خطاب به جبرئیل به عزت و جلالش سوگند می‌خورد که همه این عالم را جز به خاطر این افراد خلق نکردم. در میان چهارده معصوم(ع) حالا نیز در خدمت امامی هستید که مظهر رأفت و رحمت است.

آیت الله مصباح یزدی در پایان گفت: اگر عشق امام رضا(ع) بود، عشق حرم و زائرش نیز به دنبالش باید باشد. یکی از کفشداران حرم حضرت معصومه(س) که مورد وثوق نیز هست برای بنده تعریف می‌کرد که نزدیک 20 سال پیش به عنوان کفشدار و به صورت افتخاری در حرم مشغول خدمت بودم. هر روز صبح پیرمردی به حرم می‌آمد و کفش‌هایش را که می‌داد، از گردی که روی پیشخوان کفشداری نشسته و غبار کفش زائران حرم بود برمی داشت و به سر و صورت خود می‌مالید. یک‌بار باران شدیدی آمد و این پیرمرد آمد و کفشش را به ما داد و از گلی که روی پیشخوان بود برداشت و به عنوان تبرک به خودش مالید. من تعجب کرده بودم و نمی‌توانستم این فعل را تحلیل کنم. از یکی پرس و جو کردم که ایشان کیست، که گفتند، ایشان آیت الله محمدتقی بهجت هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.