یک عضو پارلمان عراق گفت، سفر نخست‌وزیر به چین، آمریکا را عصبانی کرده و او اکنون (بعد از آغاز اعتراضات خیابانی) تاوان سفر به چین را می‌دهد.

عراق تاوان خشم آمریکا از قراردادهای بغداد با چین را می‌دهد

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، «مهدی تقی امرلی» عضو کمیسیون دفاعی پارلمان عراق، وضعیت امروز این کشور را نتیجه خشم آمریکا از نخست‌وزیر عراق به دلیل سفر به چین دانست.

امرلی در گفت‌وگو با وبگاه خبری «المعلومه» گفت، «آمریکا و برخی کشورهای دیگر، با سوء استفاده از کم‌کاری‌های دولت، تلاش کردند مانع قراردادهای دولت عراق با چین برای خرید سلاح‌های پیشرفته و دیگر توافق‌های سرمایه‌گذاری و اقتصادی شوند». 

این نماینده پارلمان عراق توضیح داد که «سفر [اخیر] عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق به چین، آمریکا را عصبانی کرده و عبدالمهدی اکنون دارد [با اعتراض‌های اخیر خیابانی] تاوان این سفرش به چین را می‌دهد. 

به گفته این نماینده پارلمان عراق، «آمریکا دارد کم و بیش بر فرمانده کل قوای مسلح فشار می‌آورد که با شرکت‌های چنینی یا روسی برای خرید سلاح،‌ توافقی نکند... دخالت آمریکا در امور عراق، عبور از خطوط قرمز است». 

پیش از آغاز اعتراضات خیابانی در عراق، عبدالمهدی ماه سپتامبر در سفری چند روزه به چین رفت و چندین قرارداد تجاری با این کشور امضا کرد. به گفته ناظران، این چرخش بغداد به سوی شرق و فاصله گرفتن از آمریکا، سبب شده است که واشنگتن، بغداد را تحت فشار بی‌سابقه قرار بدهد. 

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.