در جلسه مشترک آستان قدس رضوی و شهرداری مشهد بر ضرورت برنامه ریزی مناسب برای استقبال شایسته از زائران نوروزی حرم مطهر رضوی تاکید شد.

همکاری مشترک آستان قدس و شهرداری مشهد برای استقبال از زائران نوروزی

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام و المسلمین  حجت گنابادی نژاد در این جلسه که با حضور محمدرضا کلایی شهردار مشهد در محل سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار کرد: همکاری‌های مشترک میان آستان قدس رضوی و شهرداری مشهد در ایام پایانی ماه صفر با شعار واحد «همه خادم الرضاییم» خروجی مطلوبی داشت.

رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی تصریح کرد: شعار «همه خادم الرضاییم» که برای ماه صفر انتخاب شد و یا شعار «خدمت کریمانه» در دهه کرامت، به خاطر فراگیر بودن و اینکه محدود به صنف یا گروه خاصی نبود، باعث شد دستگاه‌های مختلف در کنار مردم در ذیل این شعارها با هم جمع شوند و برای خدمت بهتر به زائران امام هشتم(ع) به میدان بیایند.
وی افزود: در ایام ماه صفر شاهد حضور هیئات مذهبی در مشهد هستیم، اما در تعطیلات نوروز و تابستان طیف زائرانی که در مشهد مقدس حضور دارند، بیشتر خانواده‌ها هستند؛ با بررسی‌ها و جلسات متعدد کارشناسی در ستاد مناسبت‌های ویژه آستان قدس رضوی که دبیرخانه آن در سازمان فرهنگی این مجموعه مستقر است، به سه موضوع محوری در ایام نوروز رسیدیم.
رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی گفت: گل‌آرایی، کتاب و کتابخوانی و نورپردازی سه محوری است که بنا داریم با تمرکز بر آن‌ها در کنار سایر اقداماتی که مجموعه‌های مختلف آستان قدس رضوی برای تعطیلات نوروز پیش‌بینی می‌کنند، به استقبال نوروز برویم.
حجت الاسلام و المسلمین گنابادی نژاد بیان کرد: در محور کتاب و کتابخوانی باتوجه به جمعیت زائرانی که در طول سال به مشهد مقدس سفر می‌کند این شهر می‌تواند به پایتخت کتاب ایران تبدیل شود. ظرفیت نمایشگرهای داخل حرم مطهر رضوی، فضاهای تبلیغی و اطلاع رسانی حرم مطهر، بین صلاتین و منابر حرم می‌توانند به ترویج فرهنگ کتابخوانی در بین خانواده‌ها کمک کند.
وی عنوان کرد: بحث تبلیغ و ترویج کتابخوانی نباید یک حرکت موسمی باشد، بلکه باید جریانی زاینده باشد که از مشهد مقدس آغاز و به کل کشور تسری پیدا می‌کند.
رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی گفت: امروزه گل از زندگی مردم ایران رفته است، اما شاهد آن هستیم که در شهرهای مختلف اروپا و حتی آسیای جنوب غربی کوچه‌ها و میادین شهری مملو از گل‌آرایی است، برای همین محور دوم را برای برنامه‌های نوروز موضوع گل و گیاه در نظر گرفته‌ایم.
وی محور سوم برنامه‌های این نهاد را نورپردازی‌های هنری عنوان و اظهار کرد: نباید جشن‌ها و مناسبت‌های شاد را محدود به چراغانی و ریسه‌بندی کنیم، بلکه در داخل حرم مطهر، صحن و سرای آستان حضرت رضا(ع) تا جای جای شهر و کوچه‌ها، باید به شکل هنرمندانه‌ای نورپردازی ویژه و حرفه‌ای صورت پذیرد.

برنامه ریزی ویژه شهرداری مشهد برای استقبال از زائران نوروزی
محمدرضا کلایی شهردار مشهد مقدس نیز ضمن اعلام آمادگی برای همکاری‌های مشترک با آستان قدس رضوی در نوروز و سایر مناسبت‌های آتی گفت: ما در مشهد مقدس ۱۷۹ محله داریم که ۶۶ محله آن به طور کامل نابرخوردار هستند که طرح‌هایی از قبیل ترویج کتابخوانی با برپایی دکه‌هایی در این محلات یا گل‌آرایی‌های ویژه می‌تواند فضای این محله‌ها را تغییر دهد.
وی ادامه داد: ما در نوروز سال گذشته حدود ۴ میلیون گل در سطح معابر مشهد کاشتیم و از این رو در موضوع گل‌آرایی شهر تجربه بسیار خوبی داریم.
کلایی افزود: شهرداری مشهد آمادگی این را دارد که با تقویت و ایجاد فضای سبز در منطقه ثامن که شامل خیابان‌های اطراف حرم مطهر می‌شود فعالیت‌های مشترکی را با آستان قدس رضوی تعریف و اجرا نماید.
شهردار مشهد مقدس ضمن تقدیر از فعالیت ارزشمند هنری گروه‌های سرود آوای رضوان، عنوان کرد: محور چهارم فعالیت‌های مشترک شهرداری مشهد و آستان قدس رضوی در ایام نوروز استقرار این گروه‌های سرود در مبادی ورودی شهر باشد.

منبع: استان نیوز 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.