نامزدهای مورد حمایت معترضان در ششمین دوره انتخابات شوراهای منطقه ای سال ۲۰۱۹ منطقه اداری ویژه هنگ گنگ چین با پیروزی چشمگیری توانستند اکثریت کرسی‌ها را در اختیار بگیرند.

مخالفان در انتخابات شوراهای منطقه‌ای هنگ کنگ پیروز شدند

قدس آنلاین؛ در انتخابات منطقه‌ای هنگ کنگ که روز یکشنبه با مشارکت بی‌سابقه مردم این منطقه روبه‌رو شد، نامزدهای مورد حمایت معترضان توانستند به پیروزی چشمگیری دست یابند.

این انتخابات که در آخر هفته‌ای آرام پس از شش ماه ناآرامی برگزار شد، برای انتخاب ۴۵۲ نماینده شوراهای منطقه‌ای بود که در مشارکتی بی‌سابقه، بیش از ۷۰ درصد از جمعیت ۷.۴ میلیون نفری هنگ‌کنگ طی آن رای خود را به صندوق انداختند.

شمارش آرا تا ساعت ۶ صبح دوشنبه به وقت محلی حاکی از آن است که نامزدهای مورد حمایت معترضان تاکنون بیش از ۳۰۰ کرسی از شوراهای منطقه‌ای را در اختیار گرفته‌اند؛ این در حالی است که آن‌ها در انتخابات پیشین تنها ۱۰۰ کرسی به دست آورده بودند.

انتخابات منطقه ای هنگ کنگ هر چهار سال یکبار برگزار می‌شود اما انتخابات سال ۲۰۱۹ در کانون توجه قرار گرفته است، زیرا تشدید اعتراضات خشونت‌آمیز در نزدیک به شش ماه گذشته تقریباً این قطب مالی آسیا را فلج کرده است.

خانم «کری لم» رییس اجرایی منطقه اداری ویژه هنگ کنگ چین روز یکشنبه بعد از شرکت در رای‌گیری و انداختن رای خود در صندوق در یک کنفرانس خبری از مردم خواست در این انتخابات شرکت کنند.

او گفت: ما با چالش‌های بسیاری روبرو هستیم، اما خوشحالم که تلاش همه طرف‌ها برای اطمینان از برگزاری انتخابات سالم به ثمر رسیده است.

در انتخابات روز یکشنبه یکهزار و ۹۰ نفر در ۱۸ منطقه برای کسب ۴۷۹ کرسی به رقابت پرداختند.

در این انتخابات، از میان ۴۷۹ کرسی شوراهای منطقه‌ای، ۴۵۲ کرسی توسط رای‌دهندگان انتخاب شد و ۲۷ کرسی دیگر نیز روسای کمیته‌های روستایی در مناطق جدید هستند.

اگرچه اعضای شوراهای منطقه‌ای در تصمیم گیری‌های سیاسی شرکت ندارند، اما همچنان می‌توانند در مورد تشکیل کمیته‌ای که رئیس اجرایی را انتخاب می‌کند، موثر باشند.

شوراهای منطقه‌ای که به عنوان رابط بین مردم و دولت خدمت می‌کنند، ارگان‌های مشاوره‌ای هستند که معمولاً در مورد مسائل محلی مانند مسایل شهری و تامین امکانات رفاهی مردم تصمیم‌گیری می‌کنند.

عده بی‌سابقه ای از رای‌دهندگان، حدود چهار میلیون و ۱۰۰ هزار نفر، جهت رای دادن در انتخابات شورای منطقه‌ای ثبت نام کرده بودند، اما حدود ۳ میلیون نفر در انتخابات شرکت کردند.

در حال حاضر، نمایندگان هوادار چین در این شورا حدود ۷۰ درصد کرسی‌ها را در اختیار دارند، اما این انتخابات چهره شوراهای محلی هنگ کنگ را به شدت دگرگون کرد.

هنگ کنگ از حدود شش ماه پیش صحنه اعتراضات و تظاهرات مردم است. اعتراضات مردم هنگ کنگ ابتدا در خرداد سال جاری در اعتراض به یک لایحه استرداد آغاز شد که اجازه می‌داد مظنونان جنایی برای محاکمه به سرزمین اصلی چین فرستاده شوند.

دولت هنگ کنگ بعد از سه ماه ناآرامی، مهر ماه لغو این لایحه را اعلام کرد، اما تظاهرات کنندگان همچنان به اعمال فشار بر دولت این کشور برای محقق شدن دیگر خواسته‌های خود از جمله استعفای خانم «لم» و تحقیقات مستقل درباره خشونت‌های ادعایی پلیس علیه تظاهرکنندگان ادامه دادند.

معترضان هنگ کنگی که به گفته چین از حمایت آمریکا و بریتانیا برخوردار هستند، برای اینکه توسط نیروهای امنیتی شناسایی نشوند هنگام تظاهرات از ماسک استفاده می‌کردند و با افزایش آشوب‌ها، خانم لم تصمیم گرفت با استفاده از اختیارات قانونی خود ماسک زدن را ممنوع کند؛ اقدامی که باعث شکل‌گیری موج جدیدی از اعتراضات شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.