۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۸
کد خبر: 679790

مقامات کره جنوبی و ژاپن بار دیگر به بیان اظهارات تند و کنایه‌آمیز درباره یکدیگر پرداختند.

تشدید جنگ لفظی کره جنوبی و ژاپن

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری رویترز، چند روز پس از آنکه کره جنوبی و ژاپن برای نجات یک توافق اطلاعاتی مهم به توافق دست یافتند، مقامات این دو کشور انتقادجویی از یکدیگر را از سر گرفتند که نشان دهنده شکنندگی روابط این دو دشمن سابق هنگام جنگ و دو متحد آمریکا بود.

کره جنوبی روز جمعه تحت فشارهای آمریکا، در یک تصمیم لحظه آخری با حفظ مشروط توافق اطلاعاتی موسوم به توافق امنیت عمومی اطلاعات نظامی یا «GSOMIA» موافقت کرد. "توافق امنیت عمومی اطلاعات نظامی" یک نماد کلیدی برای همکاری‌های امنیتی دو دشمن قدیمی و مشارکت سه جانبه با آمریکاست.

توکیو با بیان اینکه سئول یک تصمیم راهبردی اتخاذ کرده، ابراز امیدواری کرد مذاکرات تجاری بین دو کشور برگزار شود.

مقامات سئول نیز روز یکشنبه گفتند اعتراض خود را به اظهارات وزیر تجارت ژاپن درباره تداوم نظارت بر صادرات سه ماده اصلی که از آن‌ها در ساخت نیمه رساناها استفاده می‌شود، اعلام کرده و عذرخواهی دریافت کرده اند. به گفته مقامات کره جنوبی این اظهارات کاملا با آنچه توافق شده بود، تفاوت داشت.

روز دوشنبه کاخ آبی [دفتر اجرایی و اقامتگاه رسمی رئیس کشور کره جنوبی] به گزارش روزنامه یومیوری ژاپن اشاره کرد که به نقل از یک مقام وزارت امور خارجه این کشور، نوشته بود: این موضوع صحت ندارد که توکیو از سئول عذرخواهی کرده است.

یون دو هان، سخنگوی مطبوعاتی کره جنوبی، در بیانیه‌ای گفت: بار دیگر اعلام می‌کنم ما شکایت خود را بیان کردیم و ژاپن هم عذرخواهی کرد.

وی رسانه‌های ژاپنی و کره‌ای را به بازی کردن با واقعیت متهم و تاکید، اما ما واقعیت را می‌دانیم.

کمتر از دو ساعت بعد از آن، یوشی هاید سوگا، دبیر ارشد کابینه وزیران ژاپن، با تکذیب اظهارات یون، گفت: محدودیت‌های صادرات با توافق امنیت عمومی اطلاعات نظامی هیچ ارتباطی ندارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.