رئیس اتحادیه موبایل فروشان مشهد گفت: اگر جهش و نوسانات ارزی نداشته باشیم و بروروکراسی در عرصه واردات نداشته باشیم نه قطعا گرانی را تا پایان سال تجربه نخواهیم کرد حتی بلکه یک شیب کاهشی خوبی هم مواجه خواهیم شد.

اختلال دراینترنت بازار موبایل را راکد کرد/واردات زیاد باعث رقابت منفی درفروش موبایل شد/اگر دولت بگذارد قیمت موبایل ارزانترهم میشود

 گوشی تلفن همراه از آن دسته کالاهایی است که یا درکشور تولید نمیشود یا تولید آنقدر محدود است که نمیتوان برای تامین نیاز بازار روی آن حساب کرد بنابراین نیاز بازار با واردات تامین میشود. ولی آیا با توجه به نوسانات ارز می توان به ثبات قیمت آن دل بست؟ در این خصوص با افشین حدادی رئیس اتحادیه موبایل فروشان مشهد گفت وگویی ترتیب داده ایم که می خوانید:

قدس آنلاین: بازار با توجه به تلاطمهای ارز در چه وضعی است؟

حدادی:تقریبا از تیر ماه به این طرف بازار موبایل به یک ثبات قیمتی خوبی رسیده بود ،حتی قیمت ها یک روند نزولی را طی می کردند، این در حالی بود که موبایل هم به فراوانی در بازار وجود داشت ولی در این چند روز گذشته ،نرخ ارز جهش هایی را داشت که همین جهش ها  باعث التهاب هایی در بازار شد.

البته قطع بودن این چند روز اینترنت هم بی تاثیر نبود چون باعث رکود در بازار موبایل شد ، در واقع هیچ اتفاقی در بازار خرید و فروش رخ نداد، ولی به هر شکل این افزایش قیمت ممکن است بر بازار تاثیر بگذارد. ولی الان قیمت موبایل اصلا گران نیست و ثبات قیمتی دارد.

قدس آنلاین: وضعیت خریدو فروش چطور است؟ بیشتر کدام موبایلها خرید و فروش میشوند ، ازنظر قیمتی یعنی درچه سطح قیمتی است؟

حدادی:وضعیت خرید و فروش در هفته ای که اینترنت قطع بوده خیلی بد وتقریبا راکد بود. ولی طی دو روز گذشته فعالیت خرید و فروش در این بازار شروع شده است. در خصوص بخش دوم پرسشتان هم باید بگویم که خرید مردم بیشتر بر روی گوشی های زیر ۵ میلیون تومان متمرکز شده است و بیشتر خرید ها از یک برند کره ای است.

قدس آنلاین: با توجه به صدور مجوزهای لازم برای واردات ایا به میزان لازم موبایل وارد کشور شده است ، چون ابتدای سال کمبود کالا در بازار احساس میشد؟

حدادی:مجوزها مشکلی ندارد و خیلی بیشتر از نیازمان هم وارد کننده وجود دارد که همین قضیه باعث شده که رقابت های منفی اتفاق بیفتد و از آن جایی که مجوزهای زیادی داده شده است باعث شده که برخی نتوانند خیلی سود کنند و می اینداز طریق غیر متعارف سودشان را تامین می کنند و ما نگران این هستیم که اگر این قضیه به موقع کنترل نشود باعث ضرر مصرف کننده خواهد بود.

قدس آنلاین: به نظر میرسد برخی مشکلات پیش روی ریجستری موبایلهای مسافری بوجود امده و برخی از صنف موبایل فروش متضرر شدند آیا مشکلات حل شده است؟

حدادی: مشکلاتی که پیش آمده بود برای تعدادی از گوشی ها بود که تصمیم گرفته شده بود به صورت رندومی به آنها هشدار داده شود و برخی را قطع کردند  که مشکلش تا به امروز حل نشده است .چون ستاد می گوید که این ها چون مسافری بوده دست خود مسافر فعال نشده است در صورتی که در کشور رویه بوده است ولی الان چون تعرفه بالا رفته است مسافری با بقیه همسان شده است و کمتر صرف می کند کسی گوشی مسافری وارد کند.

قدس آنلاین: آیا بازار موبایل تا پایان سال افزایش قیمت خواهد داشت؟ پیش بینی شما از بازار چیست؟

حدادی:بعید می دانم. اگر جهش و نوسانات ارزی نداشته باشیم و بروروکراسی در عرصه واردات نداشته باشیم نه قطعا گرانی را تا پایان سال تجربه نخواهیم کرد بلکه یک شیب کاهشی خوبی هم مواجه خواهیم شد. ولی اتفاقی که در چند روز گذشته اتفاق افتاد و از آن جایی هم که بانک مرکزی سفارش وارد کننده ها را تا ۲۵ روز نگه می داشت و تایید نمی کرد که اگر ذخیره های انبارهایمان کافی نبود و کالا ها به وفور در بازار نبود این قضیه و جهش ارزی می توانست برای ما ایجاد بحران بکند.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.