جلســه استیضاح محمود حجتی، وزیر جهاد کشــاورزی قرار اســت فردا در مجلس برگزار شــود، اما این موضوع از هم اکنون با حاشــیه‌هایی همراه شده است.

سیاست/ آرش خلیل‌خانه

 جلســه استیضاح محمود حجتی، وزیر جهاد کشــاورزی قرار اســت فردا در مجلس برگزار شــود، اما این موضوع از هم اکنون با حاشــیه‌هایی همراه شده است. وزارت جهاد کشــاورزی در دولت روحانی بر خلاف انتظار و بر خلاف آنچه از نامش بر می‌آید، همواره خبرســاز بوده و دوران مســئولیت حجتی مدام با چالش و انتقادهای فراوان نمایندگان مواجه شده است.

 سه شنبه این هفته او قرار است برای دومین بار در مجلس استیضاح شود. او اسفند ســال ۹۶ نیز تقریباً با محورهایی مشابه و نزدیک به اعتراضات و انتقادهای امروز نمایندگان مورد اســتیضاح قرار گرفت، اما توانســت با رأیی شــکننده و ضعیف یعنی ۱۱۷ رأی مخالف به استیضاح در کرسی وزارت باقی بماند.

 این بار اما طرح اســتیضاح او که از ماه‌ها پیش کلید خورده و دنبال میشــد، متأثــر از التهابات شــدید در بازار اقلام کشاورزی و موارد مصرفی مردم در یک سال اخیر و ناتوانی این وزارتخانه در مهار مناســب تکانه‌ها و نوسان‌های شدید و بعضاً کمبود برخی اقالام اساســی بار دیگر و پس از ماه‌ها پیگیری نمایندگان به جریان افتاده است.

 جلســه رایزنی حجتی با امضاکنندگان این اســتیضاح در کمیســیون کشــاورزی مجلس هم گویا نتیجــه‌ای در پی نداشته و به گفته علی ابراهیمی، سخنگوی این کمیسیون وزیر جهاد کشــاورزی نتوانســته منتقدان خــود را اقناع و منصرف کند. خبرها حاکی اســت هیــچ یک از نمایندگان حاضر نشده‌اند امضای خود را پس بگیرند.

 ۲۰ محور سخت‌گذر پیش روی حجتی

 محمــود حجتی این بار اما با راهی دشــوارتر از گذشــته بــرای اقناع نمایندگان و مجلســی کــه در کل از عملکرد اقتصــادی دولت روحانی هــم ناراضی به نظر میرســند، روبه‌رو است. طرح اســتیضاح او که فردا به موعد سرنوشت ساز میرسد، ماه‌ها پیش در ۲۰ محور تهیه و دنبال شده است. محورهایی که عبور از آنها برای حجتی -اگر چه او وزیری پرســابقه و باتجربه در اینگونه شرایط است- ساده نخواهد بود.

 محورهای استیضاح

محورهای اســتیضاح حجتی؛ ممنوعیت صادرات محصولات مازاد کشــاورزی و عدم حمایت صادرکنندگان، اجرا نشــدن قوانین برنامه پنج ســاله ششم توسعه اقتصادی - اجتماعی و فرهنگی جمهوری اســلامی ایران و بودجه سنواتی و قوانین دیگر از جمله قانون بهره‌وری کشاورزی، اجرایی نشدن قانون تضمین خرید محصولات کشاورزی از جمله خرید تضمینی گندم، برخورد نکردن با مدیران متخلف که در مجموعه آنها تخلفات عمده مالی صورت گرفته اســت، ولی در پست‌ها و مســئولیت‌های مهم‌تری به کار گرفته شده‌اند، عنوان شده اســت.

همچنین تخلفات گســترده در واردات محصولات کشاورزی و تنظیم بازار و ضایعشدن و حیف و میل بیتالمال و پاســخگو نبودن در قبال قانون انتــزاع، ناتوانی در تأمین مایحتاج و کالاهای اساسی از جمله گوشت، شکر، تخم مرغ و... و ناتوانی در مهار قیمت کالاهای اساســی، انحصار شدید در واردات و صادرات محصولات کشــاورزی، عدم حمایت از تولیدکننــدگان، مرغداران و باغــداران و زنجیره‌های تولید، رعایت نکردن مفاد اقتصاد مقاومتی و رهاکردن تولید داخل و رشد روز افزون قاچاق محصولات کشاورزی و دامی از کشور از اهم این محورهاست.

 محورهایی که نشــان میدهد اســتیضاح حجتــی کاملاً با رویکرد حمایــت از تولید داخلی و کشــاورزان و مبارزه با فساد صورت می‌گیرد و سیاسی و جناحی نیست.

 از شایعه استعفا تا خودداری از حضور در مجلس

 اگرچه به گفته رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس موضوع اســتعفای حجتی پس از بازداشت رئیس سازمان جنگل‌ها در فضــای مجازی مطرح شــد و البته روابــط عمومی این وزارتخانه آن را تکذیب کرد، اما روز گذشــته بار دیگر این شایعه یا خبر قوت گرفت و دهان به دهان شد و گمانه‌زنی‌ها در مورد حضور نیافتن حجتی در جلسه استیضاح را مطرح کرد.

اســدالله عباسی، ســخنگوی هیئت رئیسه مجلس در حاشــیه جلســه عصر دیروز پارلمان گفت: معاون پارلمانی رئیــس جمهور به ما اعــلام کردند که آقای وزیر اســتعفا دادهاند و آقای رئیس جمهور هم نپذیرفته است. به گزارش ایســنا وی افزود: در صورت پذیرفته شدن، وزیر جهاد در صحــن مجلس حضور نخواهد یافت، اما در هر دو صورت ما بحث اســتیضاح را در جلسه علنی روز سه شنبه خواهیم داشت.

 احمــد علیرضابیگــی، عضو شــورای مرکزی فراکســیون نماینــدگان ولایی اما به مهر گفته اســت وزیر کشــاورزی از زمانی که بخش بازرگانی وزارت جهاد کشــاورزی از این وزارتخانه جدا و به وزارتخانه صنعت الحاق شــد، استعفای خود را به رئیس جمهور داده بود و نســبت به این موضوع اعتراض کرده است. وی اظهار داشت: برپایه اطلاعات منابع موثق، حجتی روز گذشــته به دفتــر رئیس جمهور اعلام کرده به هیچ وجه در جلسه استیضاح حضور پیدا نمیکند که این امر به معنای استعفاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.