محمد رضا نجفی منش گفت: گرانی بنزین بر قطعات خودرو نیز تاثیر گذار خواهد بود؛ چرا که با افزایش نرخ بنزین بخشی از هزینه های فرآورده های بنزینی که در ساخت و ساز و تولید قطعات مورد استفاده قرار می گیرند با افزایش قیمت رو به رو می شوند.

تورم ۶۰ درصدی تولید نیازمند حمایت جدی دولت است

محمد رضا نجفی منش رئیس انجمن قطعه سازان خودرو در گفت و گو با قدس آنلاین گفت: نمی توان گفت قطعی اینترنت یا افزایش نرخ بنزین در هفته گذشته خساراتی به حوزه قطعه سازان وارد نکرده است؛ بیش از هر چیز در ثبت نام خودرو یا ثبت سفارشات و گردشگری مشکلاتی ایجاد شد که رفع قطعی اینترنت منجر به بازگشتن به شرایط عادی می شود، هر چند نباید این نکته مهم فراموش شود که کسب و کار زمانی روند عادی خود را دنبال می کند که امنیت برقرار باشد؛ لذا برقراری امنیت مهمترین موضوعی بود که علی رغم خسارتهای مالی باید تامین می شد تا در سایه آن کسب و کارها به شرایط پیشین و عادی خود بازگردند.

وی در خصوص افزایش نرخ بنزین و تاثیر آن بر گرانی قطعات خودرو گفت: گرانی بنزین بر قطعات خودرو نیز تاثیر گذار خواهد بود؛ چرا که با افزایش نرخ بنزین بخشی از هزینه های فرآورده های بنزینی که در ساخت و ساز و تولید قطعات مورد استفاده قرار می گیرند با افزایش قیمت رو به رو می شوند؛ بنابراین حوزه کاری ما هم بی تاثیر از تورم ناشی از افزایش نرخ بنزین نخواهد ماند.

نجفی منش خاطر نشان کرد: به هر حال آثار روانی و واقعی گرانی قیمت بنزین روی مواد اولیه می تواند تورم زا باشد؛ هر چند در دوره زمانی دیگری اتفاق به وقوع بیفتد یعنی در ماه های آینده این مساله حادث شود.

محمد رضا نجفی منش در خصوص نظارتهای دستوری در جلوگیری از قیمت کالاها توسط دولت گفت: نمی توان پذیرفت قیمت مواد اولیه و کالای نهایی به صورت دستوری و اجباری افزایش پیدا نکند. دولت می تواند طبق  ماده ۱۰۱ برنامه پنجم دولت و قاعده اصل ۴۴ قانون اساسی هر جا قیمت گذاری دارد که منجر به ضرر وزیان تولید کننده می شود را شامل کمک هزینه های حمایتی به تولید کننده کند تا تولید کننده از این محل دچار ضرر و زیان نشود.

وی دراین باره افزود: اگر دولت از تولید کننده حمایت نکند با تورم ۶۰ درصدی تولید و تورم ۴۰ درصدی رسمی کشور تولید کنندگان در شرایط سختی قرار می گیرند؛ انتظار می رود دولت با حمایت جدی از تولید و اتخاذ سیاست هایی در راستای کاهش تورم مانع از افزایش قیمت ها و کاهش قیمت ها در مواد اولیه و بازار مصرفی شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.