«بسیج لشکر مخلص خداست»؛ این تعبیر معمار کبیر انقلاب، زیباترین و در عین حال جامع‌ترین توصیف از مجموعه بی‌بدیلی است که پس از گذشت چهار دهه از شکل‌گیری آن همچنان روح اخلاص و از خودگذشتگی در کالبد تنومندش موج می‌زند.

خدمت‌رسانی ۱۸ هزار گروه جهادی در مناطق محروم

محمود مصدق/

«بسیج لشکر مخلص خداست»؛ این تعبیر معمار کبیر انقلاب، زیباترین و در عین حال جامع‌ترین توصیف از مجموعه بی‌بدیلی است که پس از گذشت چهار دهه از شکل‌گیری آن همچنان روح اخلاص و از خودگذشتگی در کالبد تنومندش موج می‌زند.

پیشقراولان خاکریز جهاد و شهادت و منادیان عرصه سازندگی، هنوز هم به عهدی که با امام و امت امام بسته‌اند پایبند مانده‌اند. بسیج سازندگی؛ مصداق بارزی است از حضور جهادگرانی که این مجموعه را بستری ارزشمند برای محو محرومیت از چهره ایران اسلامی‌مان می‌دانند.

اعتماد میان مردم و بسیج؛ راز حضور در میدان

سرهنگ محمد زهرایی، رئیس بسیج سازندگی کشور در گفت‌وگو با ما ضمن اشاره به ایجاد اعتماد میان مردم و بسیج می‌گوید: پیوند مستحکم بین مردم و بسیج سبب شده تا در هنگام نیاز و هر گاه که نظام و کشور به حضور این نیروی پرتوان نیاز داشته است به نحو احسن نقش‌آفرینی کند. هشت سال دفاع مقدس، مقابله با جنگ نرم دشمنان، فعالیت در عرصه جنگ اقتصادی و خدمات‌رسانی به مردم در عرصه‌های مختلف نمونه‌های بارزی از این حضور است.

وی نقش بسیج را در رفع بسیاری از مشکلات کشور منحصر به فرد می‌خواند و با اشاره به اقدامات سازمان بسیج سازندگی می‌گوید: خدمات‌رسانی به مردم محروم و محرومیت‌زدایی از چهره روستاها و حاشیه شهرها از اولویت‌های مهم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سازمان بسیج سازندگی است. این نهاد با ظرفیت گروه‌های جهادی و جوانان داوطلب خود همواره به دنبال این است که با حضور در مناطق محروم در حوزه‌های مختلف عمرانی و... به محرومان خدمت کند.

سرهنگ زهرایی در ادامه به این نکته اشاره می‌کند که بسیج سازندگی با توجه به مأموریت‌های تعریف شده برای خویش در پی آن است تا ضمن سازماندهی، ساماندهی و توانمندسازی گروه‌های جهادی بتواند با تأکید بر محرومیت‌زدایی و خدمت‌رسانی نسلی، انسان‌هایی در تراز انقلاب را شناسایی و تربیت کند و آن‌ها را تحویل بدنه اجرایی کشور و نظام دهد.

۴۰۰ هزار نیرو بدون حق‌الزحمه

سرهنگ زهرایی می‌گوید: در حال حاضر ۱۸هزار گروه جهادی با بیش از ۴۰۰ هزار نیرو بدون هیچ حق‌الزحمه‌ای در حال فعالیت و خدمت‌رسانی به مردم در نقاط محروم کشور هستند و از این تعداد، ۱۲ هزار گروه جغرافیامحور و ۷ هزار گروه هم محله‌محور هستند.

رئیس بسیج سازندگی کشور در تعریف خود از این دو گروه می‌گوید: جغرافیامحورها هجرت می‌کنند و از یک نقطه به نقطه محروم دیگر می‌روند و به مدت سه تا پنج سال با منطقه محروم ارتباط مستمر دارند و به صورت برنامه‌محور خدمات‌رسانی را انجام می‌دهند ضمن اینکه در آنجا گروه جهادی بومی ایجاد می‌کنند، اما گروه‌های جهادی خدمت‌رسان محله‌محور، هجرت نمی‌کنند و در محله و منطقه خودشان ساکنند و خدماتی که ارائه می‌کنند پروژه‌محور و مناسبت‌محور است نه برنامه‌محور. البته گروه‌های جهادی محله‌محور به مرور زمان تقویت و به گروه‌های جهادی جغرافیامحور تبدیل می‌شوند.

رئیس سازمان بسیج سازندگی گروه‌های جهادی را مژده‌بخش آینده‌ای بهتر برای کشور می‌داند که تفکر جهادی را در میان مردم و دستگاه‌های اجرایی نهادینه می‌کنند.

وی با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب در دیدار خود و جهادگران بر گسترش گروه‌های جهادی از لحاظ کمی و کیفی، می‌گوید: برای تحقق این مهم برنامه مدونی را تهیه کرده‌ایم که پس از طی شدن مراحل قانونی و ابلاغ آن در دستور کار قرار خواهد گرفت.

بسیج؛ متولی محرومیت‌زدایی نیست اما...

سرهنگ زهرایی با اشاره به اینکه بسیج متولی محرومیت‌زدایی در کشور نیست، اضافه می‌کند: در عین حال بسیج با انجام پروژه‌های عمرانی کوچک، زودبازده و عام‌المنفعه به دولت در مسیر محرومیت‌زدایی از مناطق محروم کمک می‌کند. در واقع بسیج با رویکرد غیرانتفاعی و با مشارکت مردم، خیران و دولت، پروژه‌های عام‌المنفعه را در روستاها، شهرهای محروم و حاشیه شهرها اجرایی می‌کند.

وی از اجرای ۱۴۶ هزار پروژه کوچک و زودبازده در کشور از ۱۹ سال پیش یعنی ابتدای راه‌اندازی بسیج سازندگی تاکنون خبر می‌دهد و می‌گوید: البته اجرای این پروژه‌ها به کمک دولت و سایر نهادها انجام شده و ما نیز ادعا نمی‌کنیم که این پروژه‌ها را با اعتبارات خودمان انجام داده‌ایم؛ بلکه نقش تسهیلگری و مجری‌گری این پروژه‌ها را برای آنکه این پروژه‌ها با حداقل هزینه و زمان و با کیفیت فنی مناسب عملیاتی شوند بر عهده داشته‌ایم. ضمن اینکه ما در پروژه‌های بزرگ شرکت نمی‌کنیم بلکه در طرح‌های کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان و طرح‌هایی که انجام آن‌ها سخت و در نقاط سخت گذر است، شرکت می‌کنیم.

مردمی کردن اقتصاد

زهرایی در همین زمینه از اجرای ۴۰ هزار پروژه جدید در قالب طرح «خدمت‌رسانی بزرگ» به مناسبت ۴۰ سالگی نهاد بسیج در کشور خبر می‌دهد و ادامه می‌دهد: این طرح از بهمن ماه سال گذشته کلید خورد و تاکنون ۱۷ هزار پروژه تکمیل شده که ۱۰ هزار مورد از این پروژه‌ها در استان‌های خراسان شمالی و کردستان به بهره‌برداری رسیده است و ۶ هزار و ۱۵۵ پروژه دیگر نیز هفتم آذرماه با حضور سردار سلامی؛ فرمانده سپاه پاسداران و سردار سلیمانی در همدان افتتاح می‌شوند. البته در این مراسم یکی از پروژه‌ها به نمایندگی از بیش از ۶ هزار پروژه افتتاح می‌شود ضمن اینکه سایر پروژه‌ها نیز به پیشرفت فیزیکی رسیده‌اند.

وی مردمی کردن اقتصاد را مأموریت دیگر سازمان بسیج سازندگی اعلام می‌کند و می‌گوید: باید با کمک مردم و مسئولان به رونق اقتصاد کمک کرد و خوداتکا بود که در این راستا حلقه نخست تولید روستاها هستند که باید روستاها را رونق بخشید.

وی با اشاره به اینکه بسیج سازندگی در مأموریت یاد شده هم به دولت و سایر نهادها کمک می‌کند، تصریح می‌کند: برای این منظور نیز چند کار انجام می‌دهیم. نخست؛ اقتصاد مقاومتی را برای شبکه خود تبیین می‌کنیم و آموزش‌های لازم را در رسته‌های مختلف شغلی ارائه می‌کنیم ضمن اینکه اصلاً تصدیگری نداریم بلکه زنجیره ارزش را مدیریت می‌کنیم.

وی در همین زمینه می‌افزاید: برای تکمیل زنجیره تولید و تحقق اقتصاد مقاومتی در شهرستان‌ها، تلاش می‌کنیم تا قطب‌های صنایع تبدیلی را ایجاد و این حلقه گمشده را در روستاهای مولد فراهم کنیم.

زهرایی از شناسایی و معرفی ۴۳۵ قطب صنایع تبدیلی خبر می‌دهد و می‌گوید: از سوی دیگر در طول ۶-۵ سال اخیر ۱۷۵ هزار کارگاه خرد و خانگی در روستاها و مناطق محروم توسط بسیج راه‌اندازی شده که نزدیک به ۳۰۰ هزار شغل ایجاد شده است.

زهرایی اقدامات بسیج سازندگی را در حوزه عمرانی ۲۷ درصد از مجموع فعالیت‌های این سازمان می‌داند و می‌گوید: تفاهم‌نامه‌ای با وزارت آموزش و پرورش منعقد کرده‌ایم که براساس آن امسال ۱۰ هزار مدرسه با کمک دانش‌آموزان بالای ۱۵ سال تعمیر شود.

وی ساخت مسکن برای محرومان را شاخص‌ترین کار بسیج سازندگی عنوان می‌کند و می‌گوید: البته در این حوزه کار برای فعالیت خیلی زیاد است چون بر اساس آمارهای سازمان بهزیستی ۲۳۰ هزار نفر در فهرست اولویت برای خانه‌دار شدن قرار دارند. علاوه بر این ساخت خانه عالم، مسجد، مدرسه و خانه بهداشت از دیگر کارهای شاخصی است که انجام شده و همچنان ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.