سمنان- شهر ۲۰۰ هزارنفری سمنان همه‌ساله در روزهای بارانی با آب‌گرفتگی معابر و مزاحمت سیلاب‌ها برای تردد عابران و خودروها مواجه می‌شود.

باران شهروندان سمنانی را غرق می‌کند

قدس آنلاین-گروه استان ها: هرچند که بارندگی‌ها به دلیل خشک‌سالی‌های حاکم در چند سال گذشته همواره موجی از خوشحالی در بین مردم  ایجاد می‌کند اما واقعیت این است که آب‌گرفتگی معابر بنا بر گفته مردم زندگی آن‌ها را مختل می‌کند.

شهروندان چه می‌گویند؟

علی رازقی ازجمله شهروندانی است که در این رابطه به خبرنگار ما می‌گوید: آب‌گرفتگی معابر اجازه کسب‌وکار را از ما می‌گیرد و به دلیل سرریز شدن جوی‌های آب تا زمانی که این مشکل ادامه دارد هیچ مشتری پا درون مغازه نمی‌گذارد.

یک بانوی سمنانی نیز در این رابطه به ما می‌گوید: فرزندم کلاس چهارم ابتدایی است و به دلیل نزدیکی مدرسه پیاده به مدرسه تردد می‌کند اما روزهایی که هوا بارانی است چون معابر را آب‌گرفته است باید برای طی کردن ۵ کوچه آن‌طرف‌تر تاکسی بگیریم.

شاهرخ صادقی نیز بابیان اینکه هنگام بارندگی تمام محتویات جوی‌ها و فاضلاب‌های رسوب‌کرده به وسط خیابان می‌آید و ترافیک سنگینی نیز این سیلاب‌ها ایجاد می‌کند می‌افزاید:خیابان‌ها و نقاطی که هنگام بارندگی دچار آب‌گرفتگی می‌شود برای مسئولان شهری محرز و مشهود است اما نمی‌دانم چرا در طی این‌همه سال هیچ کاری برای ساماندهی و جمع‌آوری آب‌های روان نشده است!

معابر غیراستاندارد

وقتی شهروندان عادی برای تردد در معابر با مشکلات اساسی روبرو هستند حالا تصور کنید افراد دارای معلولیت در هنگام بارندگی با چه مشکلاتی روبرو می‌شوند؟

در همین رابطه مدیرکل بهزیستی استان سمنان معابر نامناسب ازجمله مسیرهای ناهموار، پیاده‌روهای کم‌عرض، مسیرهای دارای اختلاف سطح، کمبود نور کافی در شب، شیب‌های تند، پله‌های غیراستاندارد و غیره را به‌عنوان بخشی از مشکلات معابر این شهر می‌داند.

علیرضا ایزد پور بابیان اینکه بالغ‌بر چهار هزار سالمند تحت پوشش این اداره کل هستند می‌گوید: این در حالی است که تنها ۳۵ درصد معابر شهری استان برای این قشر مناسب‌سازی شده است.

وی اظهار می‌کند: متأسفانه به علت عدم اجرای صحیح ضوابط در طراحی ساختمان‌ها و محیط‌های شهری و معابر و حتی ادارات برای تردد سالمندان و معلولان مشکلات زیادی ایجادشده است.

تدوین طرح جمع‌آوری آب‌های سطحی

معاون خدمات شهری شهرداری سمنان بابیان اینکه طرح جمع‌آوری و ساماندهی آب‌های سطحی با همکاری معاونت عمرانی شهرداری سمنان در حال تدوین است اظهار می‌کند: رفع مشکلات زیرساختی برای توسعه و آبادانی و خدمات‌رسانی مطلوب به شهروندان در دست پیگیری است.

در دهه‌های گذشته با توسعه و ایجاد شهرک‌های مسکونی ، طرح ساماندهی آب‌های سطحی به‌صورت نقطه‌ای در مرکز استان اجراشده استجواد نجاریانی با اشاره به اینکه در سال جاری ۳۱ میلیارد ریال برای ساماندهی آب سطحی از سوی شهرداری سمنان اعتبار مصوب شده است توضیح می‌دهد: در دهه‌های گذشته با توسعه و ایجاد شهرک‌های مسکونی ، طرح ساماندهی آب‌های سطحی به‌صورت نقطه‌ای در مرکز استان اجراشده است.

وی می‌افزاید: از همین رو با اجرا نشدن طرح‌های کلان در ساماندهی آب‌های سطحی، بعد از بارش شدید باران شاهد آب‌گرفتگی معابر در برخی از نقاط شهر سمنان هستیم.

وی با اشاره به این موضوع که همکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان برای ایجاد سیل بند در مناطق بالادست سمنان ضروری است یادآور می‌شود: با مساعدت فرمانداری برای ساماندهی آب‌های سطحی اقدام‌هایی در دست بررسی است.

وی خاطرنشان می‌کند: از همین رو احداث پل در اطراف منطقه حسن‌آباد سمنان با همکاری فرمانداری و اداره کل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری برای ساماندهی آب‌های سطحی در دست پیگیری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.