رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خراسان رضوی گفت: کرسی مجلس، جایگاه ویژه‌ای است و محل آزمون و خطا نیست. نمایندگان باید امور مثبت را تقویت و امور نادرست را کنترل کنند.

مجلس محل آزمون و خطا نیست/ تبلیغات زودرس انتخاباتی رصد خواهند شد

به گزارش قدس آنلاین، محمد کمال سرویها، در نشست خبری که در دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان خراسان رضوی  برگزار شد، با بیان اینکه احکام هیئت نظارت استان در تاریخ ۱۲ مهرماه به دست ما رسیده است، اظهار کرد: همچنین در تاریخ ۱۶ مهرماه، اعضای هیئت نظارت را که شامل غلامعلی صادقی، رئیس‌کل دادگستری خراسان رضوی، محمد حسین محرابی، رئیس سابق دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در استان، امیر شوشتری، مدیر سابق ناحیه دو آموزش‌وپرورش استان بود را تعیین کردیم و بنده نیز  سرپرستی هیئت نظارت استان را به عهده گرفتم.

وی با اشاره به جلسات مختلف با امام جمعه مشهد و رئیس ستاد انتخابات استان، افزود: خراسان رضوی با ۲۹ شهرستان و ۴۴ بخش دارد. تقریباً حدود چهار هزار شعب اخذ رأی وجود دارد که اگر برای هر شعبه چهار ناظر در نظر بگیریم، ۱۶ هزار نفر در شعب اخذ رأی در شبکه نظارت، به ما در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی کمک خواهند کرد.

سرویها با بیان اینکه آموزش‌های لازم به ناظران داده شده است، تصریح کرد: مردم، باید بدانند گروهی برای این امر مهم دور هم نشستند و تصمیم‌گیری کردند لذا اگر مردم اطلاع کافی در مورد شبکه نظارتی و وجود افراد متخصص و خبره در این حوزه داشته باشند، باعث دلگرمی و افزایش مشارکت آن‌ها خواهد شد.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خراسان رضوی در ادامه عنوان کرد: در گذشته با تخلفات انتخاباتی در زمینه رعایت نکردن قانون مواجه بوده‌ایم. یکی از این تخلفات، عدم شروع به موقع انتخابات بود، که به دلیل عدم تحویل‌ به موقع شعبه، باعث تأخیر به وجود آمده شد. برای جلوگیری از این موضوع، دو نوبت مانور ایجاد می‌شود تا نواقص و اتفاقاتی احتمالی برطرف شود. یکی دیگر از تخلفات، عدم توزیع مناسب تعرفه‌ها است؛ برخی شعبه‌ها با کمبود تعرفه مواجه شده و ما برای این موضوع، برای هر شعبه، ۱۰ تا ۱۵ درصد نسبت به میانگین آن، تعرفه بیشتر در نظر گرفته‌ایم.

وی بیان کرد: اولین موضوع مهم در انتخابات، معرفی معتمدین از سوی تیم اجرایی است‌ که این تیم اجرایی بایستی توسط فرماندار، دادستان و اداره ثبت احوال تعیین شود.

سرویها با اشاره به وظایف تیم معتمدین، ابراز کرد: بررسی صلاحیت داوطلبان، استعلام از مراجع چهارگانه و اعلام نظر خود در خصوص تأیید و رد صلاحیت داوطلبان به هیئت نظارت استان از جمله وظایف این تیم معتمد است.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خراسان رضوی در ادامه ضمن اشاره به تقویم انتخاباتی، عنوان کرد: شروع ثبت‌نام کاندیداها از ۱۰ الی ۱۶ آذر ماه خواهد بود، همچنین از تاریخ ۱۱ تا ۲۱ آذرماه نیز سوابق داوطلبان در مراجع چهارگانه بررسی می‌شود.

وی با بیان اینکه از تاریخ ۱۷ الی ۲۶ آذرماه صلاحیت داوطلبان در هیئت‌های اجرایی بررسی می‌شود، ادامه داد: در تاریخ ۲۷ آذرماه نیز افرادی که رد صلاحیت شده‌اند، مشخص می‌شوند.

سرویها با تأکید بر اینکه از دوم تا ۲۱ دی ماه، هیئت نظارت برای رسیدگی به شکایات فرصت دارد، ابراز کرد: از ۲۲ دی ماه تا ۱۱ بهمن ماه نیز شکایت افرادی که رد صلاحیت شدند در شورای نگهبان رسیدگی و نظر نهایی اعمال می‌شود. افرادی که در هیئت نظارت تأیید ولی در هیئت مرکزی رد صلاحیت شدند، از تاریخ ۱۲ الی ۱۴ بهمن ماه فرصت دارند تا شورای نگهبان، نظر قطعی در مورد این افراد را اعلام کند.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خراسان رضوی ادامه داد: همچنین از ۱۵ الی ۲۱ بهمن ماه رسیدگی به شکایات نهایی انجام و به وزارت کشور اعلام می‌شود، لذا لیست نهایی بعد از تأیید وزارت کشور اعلام خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه اسامی کاندیداهای تأیید صلاحیت شده در ۲۳ بهمن ماه توسط رسانه‌ها اعلام خواهد شد، افزود: کاندیداها می‌توانند از ۲۴ الی ۳۰ بهمن ماه تبلیغات خود را آغاز کنند و پس از آن، یک روز هم ممنوعیت تبلیغات خواهند داشت. لذا درنهایت، دوم اسفندماه روز انتخابات یازدهمین دوره از مجلس شورای اسلامی خواهد بود.

سرویها با اشاره به اصلاحات در قانون انتخابات، اظهار کرد: ملاک ما قانون است، در اصلاحات انجام شده، حد نصاب فرد منتخب از ۲۵ درصد به ۲۰ درصد رسیده است. احراز هویت رأی‌دهندگان، صرفاً به صورت الکترونیکی انجام خواهد شد و برای اخذ رأی، کد ملی فرد رأی‌دهنده باید در سیستم چک ‌شود.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خراسان رضوی با بیان اینکه در اصلاحات قانون انتخابات دادستان هر شهر به لیست اعضا معتمدین اضافه شده است، گفت: بر اساس نقشه مشهد، مناطق دو، ۹، ۱۲ و سه به دلیل گستردگی، به دو منطقه تقسیم شده‌اند و در مجموع به جای ۱۳ منطقه شاهد تقسیم مشهد به ۱۹ منطقه در انتخابات هستیم.

وی خطاب به خبرنگاران در خصوص وظیفه رسانه جهت معرفی ویژگی‌های مناسب یک نماینده مجلس، بیان کرد: کرسی مجلس، جایگاه ویژه‌ای است و محل آزمون و خطا نیست. قرار است نمایندگان، امور مثبت را تقویت و امور نادرست را کنترل و درباره آن بحث و بررسی کنند.

سرویها در خصوص تبلیغات زودهنگام، گفت: در این خصوص درحال رصد هستیم و پس از تأیید صلاحیت به متخلفان تذکر داده می‌شود.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خراسان رضوی در خصوص تعداد افراد شرکت‌کننده در انتخابات ۹۴، عنوان کرد: در این انتخابات هزار نفر ثبت‌نام کرده، ۱۶۰ نفر انصراف دادند، ۵۰۰ نفر تأیید و مابقی احراز صلاحیت نشدند.

وی در خصوص انتخابات غیرمتعارف، اظهار کرد: این امر مهمی است، ممکن است فردی متدین و با کفایت باشد اما به دلیل اینکه پشتوانه مالی ندارد، صدایش صرفاً در محله خود شنیده شود. از طرفی هم ممکن است فردی که فاقد برنامه و کفایت است و حتی دچار مفاسد اقتصادی و سیاسی است، با تبلیغات گسترده، رأی خود را به دست آورد.

منبع: مهر 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.