کرمانشاه- راه‌آهن کرمانشاه یکی از مطالبات جدی و دیرینه مردم این استان بود که خوشبختانه در ۲۹ اسفند ۹۶ با افتتاح این خط محقق شد اما باوجود گذشت افزون بر ۱۸ ماه از افتتاح این خط آهن اما هنوز انتظارات مردم در نحوه خدمت‌رسانی به‌طور کامل برآورده شده است.

قطار کرمانشاه شتاب می خواهد/خدمات ریلی نیازمند ارتقای کیفیت

قدس آنلاین-گروه استان ها: باوجود راه‌اندازی راه‌آهن کرمانشاه، این پروژه هنوز دارای کاستی‌هایی است که باید برطرف شود و لذا یکی از مطالبات مدیریت استان و هم‌چنین مردم ارتقای سرعت عبور قطار از شبکه ریلی کرمانشاه است.

کیفیت خدمات‌دهی

سرعت پائین قطار در این مسیر موجب شده تا بسیاری از کرمانشاهی‌ها از این نقیصه معترض باشند.

بنا بر گفته احد ویسی یکی از شهروندان کرمانشاهی سرعت قطار آن‌قدر پائین است که بیشتر مردم ترجیح می‌دهند تا از خودروی شخصی  برای سفر استفاده کننند.

وی بابیان اینکه کیفیت واگن‌ها و امکانات رفاهی قطارهای این مسیر پائین است می افزاید: در ایام اربعین واگن‌هایی برای جابجایی مسافران استفاده شد که تعجب همه مردم را برانگیخت.

وی با اشاره به‌سرعت کند قطار می‌گوید: بسیاری از مردم اعتقاددارند این خط هم مانند خودروهای تولیدی برخی کارخانه ها ابتدا راه‌اندازی شده و حالا بعد از ۲ سال کم‌کم مسئولان به فکر رفع نواقص آن افتادند.

توقف بیش‌از حد

ناهید آذرنوش نیز یکی از شهروندانی که تاکنون تجربه سفر با قطار را داشته است ابراز می‌کند: بین کرمانشاه تا همدان، تعداد زیادی ایستگاه وجود دارد و در همه این ایستگاه‌ها قطار می‌ایستد که این موضوع موجب خستگی زائران می‌شود.

وی بیان می‌کند: درحال‌حاضر سفرهای ریلی از کرمانشاه به تهران با قطارهای اتوبوسی انجام می‌شود که قطارهای مناسبی برای سفرهای بلند نیستند چون این قطارها علاوه بر اینکه راحت نیستند، سرعت  کمی هم دارند.

اعتراض مسئولان

کیفیت خدمات‌دهی در این مسیر ریلی به‌گونه‌ای است که نه‌تنها صدای مردم بلکه حتی صدای استاندار کرمانشاه را نیز درآورده است.

باوجود راه‌اندازی راه‌آهن کرمانشاه، این پروژه هنوز دارای کاستی‌هایی است که باید برطرف شود و لذا یکی از مطالبات مدیریت استان و هم‌چنین مردم ارتقای سرعت استهوشنگ بازوند بابیان اینکه واگن‌های قطارهای اعزامی به کرمانشاه در شرایط عادی کیفیت چندانی ندارند ازاین‌رو باید کیفیت آن‌ها افزایش پیدا کند چندی پیش در نشستی پیرامون همین موضوع بیان کرد: بیش از ۱۸ ماه از افتتاح‌ راه‌آهن‌ کرمانشاه گذشته اما هنوز مسیر ریل به‌صورت کامل‌ترمیم نشده است که پذیرفته‌شده نیست.

استاندار کرمانشاه با تأکید بر اینکه ترمیم خطوط ریلی باید هرچه سریع‌تر به اتمام برسد، اظهار داشت: بازوند همچنین از سرعت حرکت قطارهای کرمانشاه نیز انتقاد کرد و گفت: شرکت‌های خصوصی ازجمله پتروشیمی به دلیل کندی حرکت قطارهای کرمانشاه تمایلی به استفاده از راه‌آهن برای جابجایی بار ندارند.

وی تأکید می‌کند: با توجه به شرایط خاص کرمانشاه انتظار داریم‌ که وزارت راه و شهرسازی نیز توجه ویژه‌ای به راه‌آهن کرمانشاه داشته باشد.

ظرفیت بلااستفاده در حوزه حمل کالا

معاون عمرانی استاندار کرمانشاه  نیز یکی از بهره‌برداری‌های اصلی ریل را در زمینه حمل بار عنوان می‌کند و می‌گوید: بااین‌حال متأسفانه بهره‌ای در این زمینه نبرده‌ایم، این در حالی است که حمل بار با شبکه ریلی هم ایمن است و هم با هزینه پایین انجام می‌شود.

مهرداد سالاری بابیان اینکه زیرساخت‌های استان ازجمله فرودگاه و راه‌آهن، خدمات‌رسانی به استان‌های هم‌جوار و حتی استان‌های مرزی عراق را بر عهده‌دارند، ادامه داد: هنوز کارهایی در مسیر ریلی استان باقی‌مانده که انجام آن‌ها موجب می‌شود سرعت حرکت قطارها به وضعیت رضایت‌بخشی برسد و برای سفر جذاب باشد.

وی افزود: واگن‌هایی که به استان می‌آیند باید حداقل کیفیت را داشته باشند تا مسافران برای سفر با آن‌ها تمایل نشان دهند.

سالاری بر تشکیل اداره کل راه‌آهن کرمانشاه تأکید کرد و افزود: نبود این اداره در استان موجب شده بسیاری از مشکلات مسافران و صاحبان بار بلاتکلیف بماند و این امر نارضایتی‌های بسیاری به وجود آورده است.

مشکل حل می‌شود

معاون بازرگانی و بهره‌برداری شرکت راه‌آهن  که در همین راستا به استان کرمانشاه سفرکرده بود اظهار کرد: در ابتدا سرعت این خط بسیار کند بود اما در ماه‌های اخیر سرعت از ۳۰ کیلومتر در ساعت به ۷۰ کیلومتر رسید.

مرتضی جعفری بابیان اینکه سرعت قطارهای مسیر کرمانشاه به تهران و کرمانشاه به مشهد افزایش پیدا خواهد کرد افزود: اکنون در حال ترمیم مسیر راه‌آهن استان کرمانشاه و جوشکاری بهتر اتصالات هستیم.

وی بابیان اینکه به‌زودی سرعت قطارهای راه‌آهن کرمانشاه به صد کیلومتر خواهد رسید، گفت: پس از ترمیم مسیر ریلی مسافران ‌کرمانشاهی می‌توانند هفت‌ساعته به تهران و ۱۷ ساعته به مشهد برسند.

معاون شرکت راه‌آهن بابیان اینکه بخش خصوصی با سرمایه‌گذاری در هر حوزه‌ای می‌تواند شتاب‌دهنده خدمات باشد در این راستا بیان کرد: برابر ماده ۱۲ قانون اگر سرمایه‌گذاران در بحث ریلی سرمایه‌گذاری کنند و منجر به افزایش حمل ریلی شود کل هزینه آن‌ها برگردانده خواهد شد.
 


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.