رئیس اداره بهزیستی شهرستان تایباد گفت: ۷۰درصد افرادی که به استعمال موادمخدر مبتلا هستند معمولا پس از طی کردن دوره درمان ، دوباره به سمت موادمخدر رو می‌آورند.

۷۰ درصد معتادان پس از درمان مجددا به موادمخدر رو می‌آورند

به گزارش قدس آنلاین، افسانه فدایی در کارگروه اجتماعی، فرهنگی و سلامت زنان که  در محل فرمانداری تایباد برگزار شد، اظهار کرد: بیشترین افرادی که به این بلای خانمانسوز درگیر هستند جوانان سنین ۲۵ الی ۳۹ سال هستند و عوامل محیطی بسیاری بر این موضوع تسلط دارد.

وی با اشاره به دوران پاکی در معتادان افزود: حداکثر زمان پاکی برای افراد مبتلا ۹ ماه است که ۷۰ درصد ترک کنندگان به دلیل نداشتن موقعیت بهتر، شغل مناسب و یا از هم پاشیدن کانون خانواده مجدد به مواد مخدر رو می‌آورند.

فدایی بیان کرد: ازدواج‌های ثبت نشده، فرزندان طلاق، تکدی‌گری، اعتیاد، همسرآزاری و کودک همسری از مهمترین آسیب‌های‌اجتماعی است که جامعه را تهدید می‌کند.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان تایباد با توجه به فعالیت اورژانس اجتماعی ۱۲۳ تصریح کرد: تاکنون ۱۵۰ فقره پرونده به این مرکز گزارش شده که ۹۹ درصد آنها مرتبط با معضل اعتیاد، خشونت علیه همسران و کودک آزاری است.

در ادامه معاونت سیاسی اجتماعی فرمانداری تایباد بیان کرد: عواملی مانند طلاق و اعتیاد که سبب به وجود آمدن آسیب در جامعه می‌شود در تمام مناطق وجود دارد و برای رفع آن باید راهکارهای مناسب ارائه شود.

عبدالرضا سپهری اظهار کرد: برای برطرف کردن هر مشکل ابتدا باید نوع آسیب شناسایی و سپس بنابر عوامل موجود در محیط آن را برطرف کرد. سن پایین ازدواج در شهرهای سنتی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیر پس لازم است اطلاع رسانی قبل از ازدواج را فراگیرتر کرد.

وی نقش ائمه و علما را در فرهنگ سازی بسیار مهم دانست و گفت: بهترین راهکار برای جلوگیری از طلاق‌های لفظی در میان اهل سنت با توجه به اینکه حکم شرعی را نمی‌توان تغییر داد، استفاده از راهنمایی‌های علما است. این اقدام باید برای خانواده‌ها نهادینه شود تا بتوانند بر خشم خود غلبه کنند.

سپهری تصریح کرد: آموزش و پرورش نیز در کاهش آسیب‌های اجتماعی نقش بسزایی دارد از آنجا که بیشترین سن در معرض خطر را نوجوانان و جوانان تشکیل می‌دهند آموزش‌ها را باید از سنین کمتر آغاز کرد.

در ادامه این جلسه معاونت آموزش و پرورش و رییس شورای شهر تایباد گفت: برای رفع هر مشکلی باید زیرساخت‌های لازم را فراهم و بسته به نوع مشکل آن را حل کرد.

زکریا طغانی افزود: بیکاری در جوانان عامل اصلی برای روی آوردن به اعتیاد است اگر عوامل تاثیرگذار را کم کنیم تا حدود زیادی در کاهش آسیب‌ها موفق خواهیم بود؛ در این راستا باید طرح‌های هدفمند تهیه و ارائه شود.

وی با اشاره به رویکرد محله محور تصریح کرد: عوامل محیطی مانند فضاهای ورزشی، کتابخانه، مراکز آموزشی و... در محل‌های زندگی می‌تواند در کاهش آسیب‌ها نقش موثری داشته باشد.

منبع: ایلنا 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.