سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشســت خبری با رســانه‌های داخلی و خارجی با بیان اینکه اتفاقاتی در کشور ما رخ داد که ناخوشایند بود و ناخوشایندتر دخالت کشــورهای بیگانه بود که محکوم کردیم، اظهار داشــت: ایران اعتراض را حــق مردم می‌داند و ما تجمعات مســالمت‌آمیز را به رسمیت می‌شناسیم و شاهد اعتراضات در سالیان گذشته بوده‌ایم، اما حساب اغتشاشگران و گروه‌های خط گرفته جداســت.

مداخله بیگانگان در حوادث اخیر پیگیری حقوقی می شود

آرش خلیل‌خانه

سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشســت خبری با رســانه‌های داخلی و خارجی با بیان اینکه اتفاقاتی در کشور ما رخ داد که ناخوشایند بود و ناخوشایندتر دخالت کشــورهای بیگانه بود که محکوم کردیم، اظهار داشــت: ایران اعتراض را حــق مردم می‌داند و ما تجمعات مســالمت‌آمیز را به رسمیت می‌شناسیم و شاهد اعتراضات در سالیان گذشته بوده‌ایم، اما حساب اغتشاشگران و گروه‌های خط گرفته جداســت.

وی تأکیــد کرد: امیدواریم کشــورهایی که از اغتشاشگران حمایت کردند، مسئولیت آن را بپذیرند. تعجب میکنیم از کشــورهایی که سطح سیاست خارجی آنها آنقدر نازل‌شده که می‌خواهند فیلم آتش زدن‌ها را برایشان بفرستند؛ پیشنهاد می‌کنیم راهپیمایی امروز(دیروز(را ببینند تا بدانند مردم واقعی چه کسانی هستند.

 پیگیری حقوقی و مستند مداخله دولت‌های بیگانه در اغتشاش‌ها

موســوی در خصوص واکنش ایران به حمایت مقامات آمریکا و برخی حکومت‌های منطقه از اغتشــاش و ناآرامی‌های اخیر و راهبــرد وزارت امور خارجه برای مقابله با این موضوع، گفت: ما حمایت‌هایی که از اغتشاشــات صورت گرفت را دخالت در امور داخلی ایران می‌دانیم.

 بحث‌هایی که صورت گرفته، نشان میدهد چقدر با واقعیات ناآشنا هستند. این مداخلات را از باب دوستی با ملت ایران نمی‌دانیم؛ این همان فشار بر مردم عادی ایران اســت. اقداماتی برای مقابله با فشارها اندیشیده شده که هم از جنس حقوقی است و هم اقداماتی را دستگاه‌های داخلی انجام خواهند داد.

 رفتار اروپایی‌ها قابل قبول نیست

موســوی در رابطه با اظهارات وزیر دفاع فرانسه مبنی بر ادامه مذاکره با تهران و البته ایســتادن در کنار متحدانشان، گفت: اینها موضع دائمی و همیشــگی کشورهای اروپایی است که در حرف اظهاراتی مطرح می‌کنند و در عمل کار دیگری انجام می‌دهند؛ این رفتار اروپا برای ما قابل قبول نیســت.

 البته وزیر دفاع فرانسه اظهارات بی‌ربط دیگری نیز داشته که آمریکا را به نقش‌آفرینی علیه ایران تشــویق کرده، این اظهارات را محکوم می‌کنیــم؛ چرا که در تناقض با صحبت‌های ســایر مقام‌های فرانسه است.

 پاسخ مکتوب سران سه کشور حاشیه خلیج‌فارس به نامه روحانی

موســوی با اشــاره به طرح پویش صلح و امید که تهران آن را ارائــه داده و بــا تأکید بــر اینکه خطــاب روحانی به همه کشــورها مستقیم بوده است، گفت: از کشورها خواسته‌ایم به ندای صلح‌خواهی ایران پاســخ داده و از توهم دســت بردارند و امیدواریم طرح ایران با واکنش مثبت این کشــورها روبه‌رو شود. تا آنجا هم که می‌دانیم سه کشور به صورت مکتوب پاسخ ایران را دادند که در آینده درباره آن اطلاع‌رســانی خواهد شد و بقیه کشــورها هم در حال بررسی هستند.

 نامه‌ای که ما به سران ۶ کشور عضو شورا دادیم و عراق و سه کشور دیگر پاسخ دادند، شنیدیم در یک مکانیسم دسته‌جمعی هم طرح ایران بررسی شد که امیدواریم نتیجه دهد و باب یک همکاری میان ما و کشــورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس باز شود تا از نفوذ بیگانگان جلوگیری شود.

 معطل هیچ اتفاقی از طرف اروپایی‌ها نیستیم

ســخنگوی وزارت امور خارجه در پاســخ به پرسش خبرنگار قدس آنلاین درباره سکون و سکوت سنگین پس از اجرای گام چهارم ایران در حوزه دیپلماسی هسته‌ای میان ایران و اروپا و این گمانه که قرار نیســت اتفاقی در این فرجه دوماهه نیز رخ دهد، گفت: در نشست آتی کمیسیون مشترک برجام گام‌هایی که ایران برای تداوم بخشی به حقوق خود برداشته و اقداماتی که طرف دیگر نیز انجام داده یا نداده است، مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌گیرد.

 ما گفته‌ایم باب گفتوگو باز اســت و اتفاقاتی هم بر اســاس تفاهماتی که با اروپایی‌ها داشــتیم در جریان است، اما هنوز به نتیجه مشــخصی در این رفت‌و برگشــت‌ها نرسیده است.

 موســوی اظهار داشت: ما به تلاش‌های خود ادامه می‌دهیم و به عنوان دستگاه دیپلماسی وظیفه ذاتی خود را انجام می‌دهیم، اما معطل این گفت‌وگو یا اتفاقی نیستیم و برنامه خودمان را موکول چیزهای دیگر نکرده‌ایم و بخش‌های اقتصادی هم کار خودشان را انجام می‌دهند، امیدواریم ما به عنوان دیپلمات‌ها اگر بتوانیم روزنه امیدی را بازکنیم که کمکی باشــد به دیگر دســتگاه‌ها و اگــر نتوانیم هم کشــور کار خــودش را انجام میدهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.