شهرکرد- استان چهارمحال و بختیاری دارای مردان بی‌ادعا و مبارزی است که برای دفاع از میهن اسلامی بدون هیچ چشمداشتی از جان و مال خود گذشتند و اگر این روزها سری به گلزار این شهدا به‌ویژه در روستاها بزنید گمنامی آن‌ها را بیش از گذشته احساس می‌کنید.

گمنامی شهدا در چهارمحال و بختیاری/ساماندهی گلزار شهدا مطالبه مردم از مسئولان

قدس آنلاین-گروه استان ها: بسیاری از شهدای این استان در حال حاضر در گلزارهایی آرامیده‌اند که هنوز به سروسامان نرسیده‌اند و عشایر بسیجی  و شهدای گمنام آن در مکان‌ها و روستاهایی حضور دارند که حتی راه دسترسی برای هم‌نشینی با آن‌ها وجود ندارد و و مقبره آن به نصب یک پرچم خلاصه شده است و این گواه گمنامی این مردان بی‌ادعاست.

رد پای شیر مردان چهارمحال و بختیاری را در جبهه‌های حق علیه باطل به‌ویژه در گردان ذوالفقار می‌توان یافت.

عملیات والفجر مقدماتی نقطه عطفی برای رزمندگان این استان بود تا در قالب گردانی به نام ذوالفقار به فرماندهی سردار شهید «سهراب نوروزی چلیچه» تحت فرماندهی لشکر ۸ نجف در این عملیات وارد عمل شد و به‌عنوان موفق‌ترین گردان این لشکر در شکست خط دشمن  و دستیابی به اهداف از پیش تعیین‌شده به پیروزی برسند.

به‌رغم امنیت و آزادگی که این رزمندگان در طول ۸ سال دفاع مقدس برای ما برجای گذاشتند حالا تعداد دو هزار و ۴۰۰ شهید برای ما به یادگار مانده است که در ۲۹۲ گلزار آرمیده و بنا بر خواست مردم باید در گرامیداشت یاد و خاطر آن‌ها  و هم‌چنین حفظ این مکان‌های مقدس از هیچ همتی فروگذار نباشیم.

باوجود رشادت‌های رزمندگان در این استان اما هنوز مرکز فرهنگی موزه دفاع مقدس استان باگذشت سال‌ها به بهره‌برداری نرسیده و بسیاری از گلزارهای شهدا در استان فاقد راه دسترسی و یا حتی یک شعله روشنایی هستند.

گمنامی شهدا

در این رابطه سرهنگ منوچهر ذوالفقاری مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان، با اشاره به وجود ۱۲۱ شهید گمنام در استان  اظهار می‌کند: از این تعداد ۳۱ شهید دارای یادمان است که از ۱۶ یادمان رونمایی شده است.

باوجود رشادت‌های رزمندگان در این استان اما هنوز مرکز فرهنگی موزه دفاع مقدس استان باگذشت سال‌ها به بهره‌برداری نرسیده و بسیاری از گلزارهای شهدا در استان فاقد راه دسترسی و یا حتی یک شعله روشنایی هستندوی بابیان اینکه تعداد ۱۰ یادمان در حال اجرا و ۱۳ یادمان نیز در حال طراحی  است بیان می‌کند: مشکل اصلی برای رسیدگی به گلزارهای شهدا جاده دسترسی و نبود امکاناتی همچون آب و برق است.

وی در توضیح اینکه چرا موزه دفاع مقدس هنوز به سامان نرسیده است بیان می‌کند: در طول ۴ سال پیمانکار مشخص‌شده برای این کار، با سرعت پایینی کار می‌کرد که با تغییر پیمانکار پروژه در حال ساخت است و اعتبار در نظر گرفته‌شده برای ساخت این مرکز فرهنگی از ۲ میلیارد تومان به ۸ میلیارد تومان رسید.

مدیر بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اطمینان خاطر می‌دهد  که نمای ساختمان و طبقه همکف این مرکز فرهنگی برای دهه فجر امسال برای افتتاح آماده‌سازی شود.

وی با اشاره به اینکه در برخی نقاط کشور خیابان‌هایی که به نام شهدا نام‌گذاری شده بود، نام شهید را حذف کردند، گفت: یکی از مأموریت‌های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس جلوگیری از نابودی و  به فراموشی سپردن نام شهدا است که  خوشبختانه در این استان گزارشی ارائه نشد.

ساماندهی گلزار شهدا در انتظار اعتبار

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران چهارمحال و بختیاری نیز که خود به کاستی‌ها و مشکلاتی مانند جاده دسترسی نامناسب و همچنین روشنایی برق اعتراف دارد اظهار می‌کند: از مهم‌ترین مشکلات طرح ساماندهی گلزار شهدا و همچنین شهدای گمنام همین مشکلات مطروحه است.

فریبرز نجفی با اشاره به اینکه در طول ۸ سال دفاع مقدس ۲ هزار و ۴۰۰ نفر از استان به شهادت رسیدند بیان می‌کند: این تعداد از شهدا در ۲۹۲ گلزار دفن هستند.

وی ابراز می‌کند: در حال حاضر تعداد ۱۴۵ گلزار شهید از این تعداد ساماندهی شده است و ۲۳ گلزار شهید نیز در دست اجراست.

وی ساماندهی گلزار شهدای گمنام استان را نیز نیازمند بیش از ۸۰ میلیارد ریال اعتبار عنوان می‌کند و می‌گوید: در صورت تأمین اعتبار لازم برای ساماندهی گلزار شهدا، طرح ساماندهی گلزار شهدای استان تا پایان سال آینده به اتمام خواهد رسید.

نجفی اظهار می‌کند: در خصوص ساماندهی گلزار شهدا به‌ویژه در مناطق عشایری و روستایی همان‌طور که عنوان شد نبود امتیازات آب و برق و جاده دسترسی به‌عنوان مشکلات اصلی خودنمایی می‌کند.

وی اذعان می‌کند: در همین راستا مقررشده است تا بر اساس اولویت هر شهرستان با تخصیص اعتباراتی در بودجه سالانه، این کار صورت گیرد.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خاطرنشان می‌کند: اعتبار برآورد شده برای گلزارهای تک شهیدی ۷ میلیارد تومان بوده که اگر ۶۰ درصد این مبلغ اختصاص داده شود تا سال ۹۹ تمامی گلزارهای شهدای استان ساماندهی می‌شوند.

وی یادآور شد: در همین راستا استاندار محترم از فرمانداران خواستند تا مزار شهدایی که در محل روستاها است و جاده دسترسی نامناسبی داشته و فاقد امکاناتی همچون آب و برق است، اعتبار موردنیاز برای ساماندهی آن‌ها را در بودجه سال آینده پیش‌بینی کنند که امید می‌رود این مهم محقق شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.